رئیس حکومت منطقه کردستان عراق تأکید کرد که قصد دارد بعد از آزادسازی موصل، موضوع استقلال کردستان را که از خودمختاری گسترده ای برخوردار است، مطرح کند.
کد خبر: ۹۶۱۶۵۵
استقلال کردستان عراق، پس از آزادسازی موصل

به گزارش جام جم آنلاین از پایگاه خبری العالم، نیچروان بارزانی، در مصاحبه ای که در مجله آلمانی «بیلد» منتشر شد گفت: «به محض آزادسازی موصل با شرکای خود در بغداد گرد هم خواهیم آمد تا درباره استقلال کردستان گفت و گو کنیم. ما مدت زیادی منتظر مانده ایم و تصور می کردیم بعد از سال 2003 و حملۀ آمریکا به عراق، مرحلۀ جدیدی برای عراقی جدید و دمکراتیک آغاز خواهد شد، اما این عراق شکست خورد».

این مسئول کُرد افزود: «ما اینجا عرب نیستیم، ما ایک ملت کرد هستیم. جامعۀ جهانی باید به این موضوع به عنوان یک واقعیت بنگرد. ما اینجا نه ارتش عراقی داریم و نه پلیس عراقی، آن وقت آن جا همه پرسی برگزار می کنند تا مردم دربارۀ استقلال کردستان تصمیم بگیرند».

مسعود بارزانی رئیس منطقۀ کردستان که عموی نچروان نیز هست، فوریۀ گذشته، برگزاری همه پرسی برای جداسازی کردستان و ایجاد یک کشور کُرد در شمال عراق را خواستار شد که این امر، تنش میان کردستان و دولت مرکزی عراق را دامن زد.

نیچروان بارزانی، دربارۀ جنگ موصل هم گفت که بازپس گیری این شهر، حداکثر ظرف سه ماه آینده، هم زمان با پیشروی نیروهای عراقی به پایان می رسد. وی تأکید کرد: «ما به سرعت بر حومه ها سیطره یافتیم اما نمی دانیم داعش تا چه حد از خود در موصل دفاع خواهد کرد».

وی هشدار داد که داعش صدها عنصر انتحاری در اختیار دارد و یقینا کارگاه هایی برای ساخت بمب و مواد منفجره در موصل هست که این ها بزرگ ترین خطر برای پیشروی به شمار می روند.

وی کمک مالی بیشتر اتحادیۀ اروپا را برای کمک به آوارگانی که از موصل خارج می شوند، خواستار شد و از برلین خواست نیروهای شرکت کننده در جنگ موصل را با اسلحۀ بیشتر یاری رساند.

بارزانی در پاسخ به سؤالی دربارۀ نیاز به کمک تسلیحاتی بیشتر و موشک های ضد تانک، بر نیاز نیروهای پیشمرگ به اسلحۀ بیشتر برای رویارویی با داعش تأکید کرد.

وزارت دفاع آلمان، در ماه اگوست اعلام کرد که 70 تن اسلحه از جمله 1500 تفنگ، 100 موشک دوش پرتاب میلان و 3 خودروی زرهی به حکومت کردستان تحویل داده است.

این وزارت خانه همچنین خاطرنشان کرد که آلمان از سال 2014، بیش از 30 محمولۀ اسلحه با وزن بیش از 2 هزار تن را به حکومت کردستان تحویل داده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
سرباز
-
۱۰:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۰۸
۰
۰
متاسفانه این آقا انقدر بی اراده و بی مسئولیت است كه نمیداند هر چه قدر كشور كوچك شود ضربه پذیری اش هم بیشتر میشود . انها به دنبال تجزیه كشور عراق هستن . تا قدرتمند شدن آن كشور . اگر قرار باشد هر قومی در هر كشوری ادعای استقلال داشته باشد . اون موقع شاهد كشورهای كوچك بسیار ضعیف خواهیم بود . كه قدرتهای سلطه گر به راحتی تحت سیطره و اشغال خود در خواهند آورد . و این آقا بهتر است در باره رابطه خود و یهودیان هم برای مردم كرد و مردم عراق بیشتر صحبت كند .

نیازمندی ها