آیا بازی‌های رایانه‌ای در خشم و عصبانیت افراد نقش دارند؟

وقتی عصبانی می‌شوم خواهر بزرگترم را کتک می‌زنم!

جام جم سرا- پسری ۱۴ ساله‌ام که یک خواهر بزرگتر از خودم دارم اما چون اغلب اوقات عصبی می‌شوم، از روی عصبانیت او را کتک می‌زنم. مادرم دلیل این رفتار را بازی‌های پلی‌استیشن می‌داند اما خودم گمان نمی‌کنم دلیلش این بازی‌های کامپیوتری باشد.
کد خبر: ۸۰۸۶۴۴
وقتی عصبانی می‌شوم خواهر بزرگترم را کتک می‌زنم!

پاسخ مشاور: این‌که کسی گاهی اوقات عصبانی شود، تا حدودی طبیعی است اما بروز رفتارهای خشونت آمیز و پرخاشگرانه باعث آسیب دیدن رابطه شما با دیگران خواهد شد و باید این رفتار را ترک کنید. به طور کلی این که خشم خود را با بیان کلمات تخلیه کنید، بهتر از خشونت فیزیکی است هرچند خشونت کلامی هم برای دیگران آزار دهنده است.


ریشه های خشم خود را بشناسید

علت اصلی خشم ناکامی است و وقتی فردی به خواسته های خود دست نمی یابد، خشمگین می شود. شما باید موقعیت هایی را که در آن ها ناکام یا خشمگین شده اید، شناسایی کنید. فهرستی از عواملی که باعث عصبانیت تان می شود، تهیه کنید چرا که وقتی عوامل زمینه ساز عصبانیت تان را شناسایی کنید، بهتر می توانید خودتان را برای مقابله با خشم آماده کنید؛ به طور مثال، بررسی کنید که در چه شرایطی بیشتر عصبانی می شوید. زمانی که مورد بی اعتنایی قرار می گیرید، مورد تمسخر دیگران قرار می گیرید، وقتی فردی وسط حرف شما می پرد و نظر مخالف می دهد یا وقتی فردی رفتاری بی ادبانه و دور از احترام در مقابل شما انجام می دهد. اگر بتوانید ریشه های خشم خود را شناسایی کنید، راحت تر می توانید خشم خود را کنترل کنید.


بازی‌های رایانه‌ای خشونت آمیز را ترک کنید

باید با دلایل بروز رفتارهای خشونت آمیز بیشتر آشنا شوید. فشار همسالان، نیاز به توجه یا احترام و دیدن خشونت در خانه یا رسانه می تواند باعث پرخاشگری بیشتر شما شود. توجه داشته باشید که انجام بازی های خشونت آمیز و تماشای فیلم های خشن باعث بیشتر شدن حس خشونت در شما می شود که باید این عامل را از زندگی تان حذف کنید.


احساسات خود را به اشتراک بگذارید

سرخوردگی و خشم شما ممکن است به دلیل برآورده نشدن انتظارات شما از خواهرتان باشد که ممکن است انتظارات شما منطقی نباشد؛ بنابراین توصیه می شود در هنگام عصبانی شدن، فقط به خودتان حق ندهید بلکه با یادگیری رفتارهای جرات مندانه، خواسته ها و احساسات خودتان را با خواهرتان به صورت واضح و شفاف بیان کنید. همچنین به صحبت های خواهرتان گوش دهید و فراموش نکنید که باید احترام او را به خاطر بزرگتر بودنش حفظ کنید؛ به طور مثال، اگر برای مدت زمان استفاده از کامپیوتر با یکدیگر مشکل دارید، با هم صحبت کنید و به هیچ وجه خودتان را بر خواهرتان مقدم ندانید. با این حال و در مواقعی که عصبانی هستید، بهتر است محیط را ترک کنید و یک لیوان آب خنک بنوشید تا عصبانیت تان کم شود. (دکتر هادی صدری-کارشناس و مشاور خانواده/ خراسان)


*انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی در «جام جم سرا» لزوماً به معنای تایید یا رد محتوای آن نیست و صرفاً به قصد اطلاع کاربران بازنشر می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
حمیدخان
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۷
۰
۰
بهتر است در زمان عصبانی شدن ، خودت را كتك بزنی تا قدر خواهرت را بدانی!

نیازمندی ها