این قرآن در کاخ موزه نیاوران در معرض دید عموم قرار گرفته است

قرآن طوماری قاجاری

مدتی است که مسئولان کاخ موزه نیاوران دست به ابتکار جالبی زده‌اند. آنها آثار ارزشمندی را که در مخزن این کاخ‌موزه قرار دارد و پیش از این به نمایش عمومی در نیامده، به مناسبت‌هایی در معرض عموم قرار می‌دهند. برای مثال همزمان با ایام سال نو میلادی و تولد حضرت عیسی(ع) آنها سه تابلو از شمایل مریم مقدس و مسیح را به نمایش گذاشتند.
کد خبر: ۷۷۱۲۹۳
قرآن طوماری قاجاری

پس از آن به مناسبت میلاد خجسته پیامبر گرامی اسلام(ص) و هفته وحدت، آنها یک قرآن طوماری را که گمان می‌رود به دوره قاجار تعلق دارد و در مخزن آثار کاخ موزه نیاوران نگهداری می‌شده، پس از مرمت برای مدتی در معرض دید مخاطبان قرار دادند. روی این قرآن طوماری به طول 5.5 متر و عرض 9 سانتی‌متر که شامل کل قرآن است، اسامی 14 معصوم و دو عبارت «بسم الله الرحمن الرحیم» و «اللهم صل علی محمد و آل محمد» با آیات قرآنی به صورت بزرگ در فواصل کادرهای اسلیمی وسط اجرا شده است.

به گفته مجید ثباتی، امین اموال مخزن و مسئول کاخ اختصاصی نیاوران، مشخص نیست این قرآن چگونه به‌دست خاندان پهلوی رسیده است. او در این زمینه می‌گوید: «ما نمی‌دانیم آیا این قرآن به خاندان پهلوی اهدا شده یا آنها آن را خریداری کرده‌اند یا به صورت دیگری آن را به‌دست آورده‌اند.» برای نگارش این قرآن از خط غبارنویسی استفاده شده که به گفته ثباتی کاربرد آن در نوشته‌های ریز و حتی برای نامه‌هایی که کبوتران نامه‌بر حمل می‌کردند، زیاد استفاده می‌شده است. او همچنین بیان می‌کند: «کاتب این قرآن نامشخص است چرا که آن زمان نام کاتب روی قرآن نوشته نمی‌شده است.»

او با اشاره به این‌که در دوره پهلوی مرمت نامناسب و غیراصولی روی این قرآن طوماری انجام شده بود، می‌افزاید: «در ماه مبارک رمضان این قرآن به صورت علمی و اصولی مرمت شد و اساتید و متخصصان موزه قرآن از آن بازدید کردند.» گفتنی است همزمان با ماه مبارک رمضان گذشته با انجام مطالعات مختلف میکروسکوپی و آزمایشگاهی روی ساختار این اثر و مواد مرمتی استفاده شده در دوره پهلوی و شناسایی عوامل آسیب، عملیات حفاظت و مرمت آن انجام شد.

کمیل انتظاری ‌/‌ گروه فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها