با هر کسی و هر چیزی سر شوخی داریم، از هر اتفاقی لطیفه می‌سازیم، فرقی نمی‌کند ماجرا گران شدن نان و گوجه باشد، مذاکرات هسته‌ای یا خبر بیماری یا مرگ یک انسان. تنگ‌نظر هم که نباشیم و برخی از این شوخی‌ها را جدی نگیریم باز نمی‌شود به آن دسته از شوخی‌های تلخی که عواقب وحشتناک دارند بی‌تفاوت بود.
کد خبر: ۷۵۸۶۵۹
آرامش ابدی از نوع دروغین

چند سالی می‌شود که خبر فوت دروغین افراد سرشناس و بخصوص بازیگران سالمند یا بیمار از یک ذهن مریض در جامعه منتشر می‌شود و در عرض چند دقیقه و ساعت هزاران مساله، درد و دلواپسی ایجاد می‌کند.

این اواخر خبر‌های دروغین از درگذشت بازیگران و هنرمندان به یک ژانر بدل شده و برای ارائه آن از تکنولوژی هم تا دلتان بخواهد، سوءاستفاده شده است.

حتما به خاطر دارید که محبوبیت مهدی سلوکی به انتشار شایعه مرگش در تصادف منجر شد، بیماری و کاهش وزن ابوالفضل پورعرب، کسالت محمدعلی کشاورز، سکته رضا رویگری و تشابه اسمی فردی که در تصادفی جان باخته بود با علی نصیریان براحتی و بدون توجه به اخلاق و انسانیت به خبر مرگ این هنرمندان بدل شد و بسرعت انتشار پیدا کرد حتی هنرمندان آن طرف آبی که سال‌هاست در سکوت و بی‌خبری زندگی می‌کنند از این حرف و حدیث‌ها دور نبوده‌اند.

جمشید مشایخی، اکبر عبدی، ثریا قاسمی، احمد پورمخبر و حتی مهراوه شریفی‌نیا هم در زمان حیات شایعه مرگ خود را شنیده‌اند و از آخرین هنرمندان تا این لحظه که شایعه مرگ خود را شنیده‌اند می‌توان به شهرام لاسمی یا همان قلقلی برنامه‌ کودک تلویزیون اشاره کرد. چندی پیش هم مردی با روزنامه جام‌جم تماس گرفت و از تصادف داوود میرباقری در جاده ساوه خبر داد و میرباقری در پاسخ به سوالات خبرنگار گروه حوادث، جز حیرت و تعجب چیزی برای گفتن نداشت.

بدون تردید همه هنرمندانی که چنین شایعاتی را می‌شنوند، دچار حیرت می‌شوند؛ حیرت و بهت از این بابت که چه کسی یا کسانی با چه انگیزه‌ و هدفی و به چه قیمتی دست به ساختن چنین شایعاتی می‌زنند.

چند کلیک بیشتر، شوکه شدن آدم‌ها، جلب توجه یا چه چیز دیگری می‌تواند ارزش ساختن چنین شایعاتی را داشته باشد.

بی‌شک کسانی که چنین شایعاتی می‌سازند، خواننده این سطور نیستند اما کاش همه ما که چنین شایعاتی را می‌خوانیم یا می‌شنویم در انتشار آن هیچ تلاشی نکنیم، به هر خبری از هر منبعی اعتماد نکنیم و به اخبار وایبری و سایت‌های بی‌نام و نشان بی‌تفاوت باشیم تا هیجان کاذب انتشار چنین خبرهایی به مرور از بین برود و هیچ هنرمندی در زمان حیاتش مجبور نباشد درباره زنده بودن و نفس کشیدنش توضیح بدهد.

ام‌البنین دیوسالار - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها