پسری ۲۰ ساله‌ام. با اینکه پسری زحمت کش هستم، همیشه از یک چیز ناراحتم: اطرافیانم به من کم محبت می‌کنند و توجهی به من ندارند؟
کد خبر: ۷۴۷۶۵۷
از بی‌توجهی اطرافیانم می‌سوزم

جام جم سرا: شما در صورتی می‌توانید توجه دیگران را به خودتان جلب کنید که به توانایی‌های خود ایمان داشته باشید. درباره اینکه مدعی هستید دیگران به شما توجه نمی‌کنند، باید بدانید که در سنین ابتدایی جوانی زمانی که فرد برای شکلدهی هویت خود تلاش می‌کند، قضاوت‌های دیگران برای او اهمیت دو چندان پیدا می‌کند و کوچک‌ترین رفتار اطرافیان برای او از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد شد.
با این حال، ممکن است توقعات شما از اطرافیانتان بالا رفته باشد؛ به گونه‌ای که حتی رفتارهای مثبت آن‌ها را منفی قلمداد می‌کنید و دچار سوء برداشت شده‌اید. به شما توصیه می‌شود برای عبور از این شرایط و رسیدن به ثبات رفتاری و شخصیتی، واقع نگر باشید و نسبت به قضاوت‌های دیگران، بیش از حد حساسیت نشان ندهید.


خودتان را با دیگران مقایسه نکنید

مهم‌ترین گام برای رفع مشکلتان باور کردن توانایی‌های مختلفی است که خداوند به شما عطا کرده است. هر انسانی دارای ویژگی‌های خاص و منحصر به فردی است که به هیچ عنوان قابل مقایسه با توانایی‌های دیگران نیست. پس هیچ‌گاه نباید نحوه و میزان ارتباط خود با اطرافیانتان را با دیگران مقایسه کنید.
زمانی که انسان خود را با افراد دیگر مقایسه می‌کند، به این دلیل که در بیشتر مواقع این مقایسه با افرادی است که دارای توانایی‌های بالاتری نسبت به فرد هستند، نا‌امیدی و یاس فضای ذهنی او را پر می‌کند.


راهکارهایی که در ادامه مطرح خواهد شد به شما در غلبه کردن بر این مشکل، کمک می‌کند.


خودتان را بپذیرید

ویژگی‌های فردی، شخصیتی و رفتاری خود را به عنوان فردی منحصر به فرد قبول کنید. اگر خودتان را قبول داشته باشید، بی‌اعتنایی‌های دیگران شما را این قدر اذیت نخواهد کرد. همچنین شما نباید هدفتان از کمک به دیگران، تشکر کردن آن‌ها باشد چراکه همین توقع باعث می‌شود که گاهی شما احساس کمبود محبت کنید.


لازم نیست با همه دوست باشید

افرادی را که از لحاظ خصوصیات فردی به شما نزدیک هستند برای دوستی انتخاب کنید. انتظار نداشته باشید با تمام افراد بتوانید رابطه دوستی برقرار کنید و همه به شما محبت کنند. همچنین برخوردهای نادرست دیگران را نشانه ضعف شخصیت خود قلمداد نکنید و در صورت امکان، ارتباط خود را با افرادی که نسبت به شما رفتارهای منفی دارند به حداقل برسانید.
تکنیک‌های ارتباط موثر و جذاب را یاد بگیرید تا از این طریق بتوانید افراد را به سمت خود جذب کنید. به طور مثال، سلام و احوالپرسی صمیمیتری با اطرافیانتان داشته باشید و در زمان گوش دادن به صحبت‌های دیگران، واکنش‌های مثبتی مانند توجه دقیق و همدردی با آن‌ها داشته باشید.


خودتان را متهم نکنید

بر فرض که اطرافیان به دوست شدن با شما علاقه‌ای نداشته باشند، آیا باید کنار بنشینید و غصه بخورید؟ به نظر می‌رسد که بهتر است راه حل‌هایی را که برای رفع این مشکل به ذهنتان می‌رسد در برگه‌ای یادداشت کنید و با دقت آن‌ها را به کار گیرید.
همچنین زمانی که با بی‌مهری و رفتار نادرست دیگران روبه رو می‌شوید، به جای اینکه همیشه انگشت اتهام را به سمت خود بگیرید با خود بگویید: «من که رفتار خوب و مناسبی با او داشتم، رفتار نادرست او به ویژگی‌های او بر می‌گردد و به خصوصیات من ربطی ندارد.» البته هر بار با واکنش‌های منفی دیگران مواجه می‌شوید، رفتارهای خودتان را هم با دقت بررسی کنید؛ چراکه شاید به طرف مقابلتان بی‌احترامی کرده باشید و لازم باشد که بعضی رفتار‌هایتان را تغییر دهید. (علیرضا عبدی - کار‌شناس ارشد روان‌شناسی بالینی/خراسان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها