دو سال و نیم است که در عقد هستیم، از اول ازدواج شوهرم به فکر انتقام گرفتن از من بابت اشتباهاتم است و خیلی لجبازی می‌کند؛ بیشتر اوقات سر مهمانی‌ها اختلاف داریم و بعد از هر بحثی سرد و سنگین با من رفتار می‌کند. لطفا مرا راهنمایی کنید.
کد خبر: ۶۸۱۰۷۰

جام جم سرا: بهتر بود توضیحات بیشتری از شرایط زندگی خود ارائه می کردید، این که دقیقا اختلاف شما و همسرتان در چه مواردی است. فکر می کنید چرا همسرتان به دنبال انتقام است؟

انتقام کلمه ای است که بار سنگینی از خشم و عصبانیت را با خود به همراه می آورد. این همه عصبانیت او از کجا ریشه می گیرد؟ این اشتباهاتی که از آن یاد می کنید (که بهتر بود با ارائه مثالی آنها را شفافتر می‌ساختید) چه تاثیری بر او گذاشته است که فکر می کنید به دنبال انتقام از شماست؟

از شما می خواهم در خلوت خود به این سوالات پاسخ دهید شاید راهی باشد برای این که موضوع برای خودتان شفاف شود. در ادامه بهتر می دانم با هم کمی روی اشتباهاتتان متمرکز شویم. آیا به نظر خودتان هم در گذشته مرتکب اشتباهاتی شده اید یا بهتر بگویم خودتان نیز به اشتباهات خود معترف هستید؟ اگر حس می کنید اشتباهی رخ داده، بهتر است صادقانه آن را به زبان آورید و درباره آن به تفصیل با همسرتان صحبت کنید. به او بگویید که اشتباهاتی داشته اید، از او بخواهید که نظرش را در این باره به شما بگوید، این که ترجیح می داد شما به جای آن رفتار، چطور برخورد می کردید. بدین شکل هم نشان می دهید که متوجه اشتباهات خود شده اید و شهامت بیان آن ها را دارید و هم اینکه شنیدن نظر او برای شما مهم است و شما را به شناخت بیشتری از او هدایت می کند. ضمن این که درباره این حس و برداشتتان از رفتار لجبازانه او نیز با خودش صحبت کنید. ممکن است این حس شما نادرست و فقط یک سوء تفاهم باشد. یعنی ممکن است وی غرضی از رفتارهای مورد نظر شما نداشته باشد و وقتی بفهمد این رفتارهای او شما را آزار می دهد دیگر آن ها را تکرار نکند. اگر هم برداشت شما درست باشد، از او بخواهید برایتان بگوید پشت رفتارهای لجوجانه اش چیست؟ دلخوری، عصبانیت، خشم؟ و در ادامه، بررسی هریک از این علت های احتمالی بپردازید.

نکته دیگری که به نظرم خوب است کمی به آن بپردازیم، اختلاف نظر شماست (مثلا همان طور که خودتان گفته اید درباره مهمانی ها) این امر بسیار طبیعی به نظر می رسد چون هیچ دو نفری وجود ندارند که در همه موارد سلایق یکسانی داشته باشند. باید در این موارد صرفا به علایق هم احترام گذاشته شود و توافقی درباره انتخاب مهمانی ها انجام پذیرد.

اصولا بعد از هر بحثی افراد نیاز دارند تا مدتی با خود خلوت کنند تا بتوانند در درون خود به بررسی آنچه رخ داده، بپردازند و طبیعی است اگر در چنین مواردی رفتارها به شکل رفتارهای همیشگی نباشند. افراد مختلف به میزان متفاوتی زمان نیاز دارند تا دوباره به روال عادی زندگی برگردند. به همسر خود زمان دهید تا درون خودش را بیشتر ببیند و در نهایت این که کارشناسان طولانی شدن دوره عقد را علت بسیاری از اختلافات زوجین می دانند. پس اگر به این نتیجه رسیدید که با همسرتان قادر به حل این مسائل هستید، انرژی و تمرکز خود را صرف مهیا کردن شرایط برای ورود به زندگی مشترک سازید. (آسیه امیدوار طهرانی- کارشناس ارشد روانشناسی/خراسان)

Share

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها