مقبره ساماندهی شده مهدی آذریزدی همزمان با چهارمین سالگرد درگذشت وی به همراه کتاب مجموعه مقالات نوشته شده درباره این نویسنده رونمایی خواهد شد.
کد خبر: ۵۷۳۸۵۵
مقبره ساماندهی شده مهدی آذریزدی رونمایی می‌شود

اسدالله شکرانه مسئول دبیر‌خانه بنیاد مهدی‌ آذریزدی با اشاره به برنامه‌های چهارمین سالگرد درگذشت مهدی آذریزدی و نخستین روز ملی ادبیات کودک و نوجوان در ایران گفت: موضوع ساماندهی مزار مهدی‌ آذر‌یزدی به شیوه معماری سنتی یزدی به اتمام رسیده است و در شکل جدید این مقبره سکوسازی شده است. پیرامون آن نیز با آجر سنتی اُخرایی زنگ یزدی پوشانده شده است و روی سکو نیز با کاشی‌ فیروزه‌ای رنگ سنتی یزد سنگفرش شده است که همزمان با این روز رونمایی خواهد شد.

وی افزود: امسال هفته‌ای به مناسبت گرامیداشت آذریزدی به منظور ارائه برنامه‌های فرهنگی در استان یزد تدارک دیده شده و برنامه‌هایی را با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان در آن به اجرا در خواهیم آورد که مهمترین آن انتشار نخستین کتاب از انتشارات بنیاد آذریزدی با عنوان «یار آئینه‌ دار» است که دربرگیرنده مجموعه مقالاتی است که درباره وی و با همکاری انجمن نویسندگان کودک و نوجوان گردآوری و تدوین شده است.

مسئول دبیر‌خانه بنیاد مهدی‌ آذریزدی تاکید کرد: هفته بزرگداشت آذریزدی روز 14 تیرماه در شهر یزد آغاز خواهد شد و در همین روز از بنای بازسازی‌ شده مقبره مهدی‌آذریزدی با حضور کودکان و نوجوانان رونمایی به عمل خواهد آمد.

شکرانه افزود: در تهران نیز همزمان با جشنواره کتاب کودکان و نوجوان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، غرفه‌ای در مرکز آفرینش‌های ادبی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان برپا خواهد شد و در آن تمام آثار مکتوب منتشر شده از آذریزدی و درباره وی به نمایش در خواهد آمد و در کنار آن به اجرای برنامه‌های فرهنگی برای کوکان نیز خواهیم پرداخت.

مهدی‌آذریزدی نویسنده پیشکسوت و ملقب به پدر ادبیات کودک و نوجوان ایران در 18 تیرماه سال 88 دار فانی را در تهران وداع کرد و پس از کشمکشی میان بازماندگان وی و برخی از فعالان فرهنگی یزد، به زادگاهش منتقل و در آرامستان محلی خرمشاد یزد که همجوار با منزل پدری وی نیز بود به خاک سپرده شد.

در چهار سال گذشته به دلیل موقعیت خاص این آرامستان موضوع بازسازی و ایجاد بنایی در خور اعتنا برای وی در این آرامستان محل مناقشه میان مسئولان فرهنگی و برخی نهادهای خصوصی فرهنگی ادبی در شهر یزد بوده است.

در سال‌های گذشته و همزمان با تشکیل دبیرخانه دائمی بنیاد مهدی آذریزدی، فراخوانی برای طراحی مقبره برای این مکان منتشر شده و طرح‌ برگزیده نیز انتخاب شد، اما اعلام شد که منابع مالی برای ساخت این بنا تهیه نشده و در نتیجه این موضوع بی‌نتیجه باقی‌ ماند.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها