امام حسن عسکری(ع) زمینه ساز عصر غیبت
امام حسن عسگری(ع) با اثبات ولادت حضرت مهدی(عج) برای آیندگان و حفاظت از جان ایشان در برابر حکومتهای آن زمان، این دو مسئولیت خطیر را به انجام رساندند که موجب زمینهسازی ولایت امام عصر(عج) شد.
امام حسن عسگری(ع) با اثبات ولادت حضرت مهدی(عج) برای آیندگان و حفاظت از جان ایشان در برابر حکومتهای آن زمان، این دو مسئولیت خطیر را به انجام رساندند که موجب زمینهسازی ولایت امام عصر(عج) شد.
حضرت امام حسن عسکری(ع)، در طول زندگی ارزشمندشان با وجود همه فشارها و نظارتهای مداوم حکومت عباسی، فعالیتهای سیاسی و اجتماعی و علمی تاثیرگذاری را در جهت حفظ اسلام و مبارزه با افکار ضد اسلامی انجام دادند.
دو موضوع اصلی فلسفه سیاسی عبارتاند از «حکومت» و «قانون» و دیگر موضوعات فلسفه سیاسی ازجمله عدالت اجتماعی نیز به همین دو موضوع مربوط است. عدالت اجتماعی مفهوم نسبتاً جدیدی است که درگذشته به این صورت مطرح نبوده و مفهوم عدالت که در فلسفه سیاسی کلاسیک و اندیشه سقراط و افلاطون و ارسطو مطرحشده بود تفاوت دارد. علامه طباطبایی اندیشمندی مهم در حوزه فلسفه اسلامی در دوره معاصر است و میتوان مفهوم عدالت اجتماعی را در فلسفه سیاسی علامه طباطبایی بررسی کرد.
شرح صدر علمی علامه طباطبایی تا اندازه ای وسعت داشت که نه تنها علاقمند به مطالعه مذاهب جهان بود بلکه خود به تفسیر آنها نیز می پرداخت.
قرآن بزرگترین کتابی است که میتوان از آن فرازهای مهم و گستردهای از سبک زندگی را به دست آورد که الگوی جامعی را در اختیار انسان قرار میدهد. پس از قرآن سیره معصومین راهبر انسانهاست.
اگر میخواهیم در دنیا و آخرت عاقبت بخیر باشیم باید آن چراکه اهلبیت(ع) برای ما بیان کردند به آن عمل کنیم.
یک استاد حوزه و دانشگاه گفت: در سیره مدیریتی پیامبر (ص) به هیچ وجه احترام به مسایل قبیلهای و خونی ربطی نداشت بلکه احترام و منزلت افراد بر اساس تقوا و تلاش آنها در احیای دین بود.
کاری که نبی مکرم اسلام (ص) انجام دادند ایجاد تحول در بنیان فرهنگ بود و فرهنگ تعریف میشود به مجموعهای از عقاید و ارزشها و هنجارها و رفتارها و نمادها که اینها مبتنی بر هم هستند؛ یعنی رفتار ما مبتنی بر هنجار است و هنجارها مبتنی بر ارزشها و ارزشها مبتنی بر باورها هستند.
ماهیت حکومت دینی در چهارچوب تعلیم و تربیت اسلامی میگنجد و میبینیم که در همین منظومه پیامبر اکرم در عین حال که رسول خدا است حاکم و مربی هم هست و در این نگاه مربیگری به مسلمانان فرصت می دهد که خودشان انتخاب کنند. به عنوان نمونه در جنگ احد نظر پیامبر این بود که در داخل شهر مبارزه کنند اما جوانها اصرار داشتند که جنگ در بیرون شهر انجام شود و پیامبر اکرم علی رغم میل باطنی خود، به نظر آنان احترام گذاشت و در بیرون شهر مبارزه کردند.
استاد سطح عالی حوزه علمیه قم با اشاره به اهتمام پیامبر اکرم (ص) به استفاده از ظرفیت های جوانان گفت: بی شک نه تنها جوانان بلکه مسئولین کشور باید توجه جدی به استفاده از ظرفیت های جوانان داشته باشند تا در به کار گیری استعدادهای عظیم آنها بتوانند به اهداف والای اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی برسند.