مصاحبه با مدیر کل دفتر سلامت خانواده و جمعیت وزارت بهداشت

دسترسی به وسایل پیشگیری از بارداری، آری یا نه؟

ازدواج از شاخص‌های مهم افزایش جمعیت و تداوم نسل محسوب می‌شود، اما طی سالهای اخیر آمار پیوندها رو به کاهش نهاده و هم اکنون ۱۱ میلیون نفر از جمعیت حدوداً ۷۶ میلیونی جزو هرگز ازدواج نکرده‌ها شده‌اند.
کد خبر: ۵۵۸۲۹۴

 

به گزارش ایرنا، از جمعیت ۱۱ میلیون نفری ازدواج نکرده‌ها، ۴۸ درصد را زنان و ۴۶ درصد را مردان تشکیل می‌دهند. این در حالی است که جامعه‌شناسان ازدواج دختران و پسران را عامل بسیار مهمی برای برخورداری از جامعه و نسلی سالم می‌دانند. به گفته آنها، در کشور ما هر چند روند حرکت به سمت مدرنیسم با شتاب زیادی رو به گسترش است، اما همچنان بسیاری از پدیده‌های اجتماعی به شکل سنتی پیگیری می‌شوند. 
ازدواج جزو مسایلی است که باوجود آمیختگی‌های بسیار با جلوه‌های مدرن و غربی، همچنان از پایه‌های سنتی برخوردار است، یکی از ویژگی‌های سنتی ازدواج ایرانی، اقدام پسران یا خانواده آن‌ها برای انتخاب زوج است. 
ˈهومن رازقی، جامعه‌شناس، دراین زمینه گفت: توقع نابجای خانواده‌ها و توجه به معیارهای مادی، باورهای اشتباه و افراطی درباره نظر اطرافیان به عنوان مهم‌ترین دلایل ازدواج نکردن دختران و پسران محسوب می‌شود. 
وی افزود: همچنین نارضایتی پسران از نحوه پوشش دختران در جامعه، افزایش سطح توقع دختران، رقابت‌های نابجای برخی خانواده‌ها در انتخاب همسر آینده فرزندانشان، توجه افراطی به ویژگی‌های ظاهری، برخوردار نبودن از مهارت‌های اجتماعی برای انجام مناسب مراحل مختلف ازدواج و هماهنگ نبودن معیارهای پسران با خانواده به عنوان دلایل مهم دیگر است. 
رازقی، بیکاری یا برخوردار نبودن از امنیت شغلی، شرایط نامناسب مسکن و ترس از هماهنگ نشدن با شرایط مالی همسر آینده را نیز از عوامل مهم دیگر عدم ازدواج دختران و پسران بیان کرد. 
این جامعه‌شناس تصریح کرد: امروزه هزینه سنگین ازدواج مربوط به خواستگاری، مراسم بله برون و جشن نامزدی و برگزاری مراسم عروسی، جوانان بویژه پسران را از فکر تشکیل زندگی مشترک منصرف می‌کند. 
فاطمه محبی، پژوهشگر شورای فرهنگی-اجتماعی زنان نیز در این زمینه گفت: بر اساس آخرین پژوهش‌ها ۸۷ درصد پسران پوشش نامناسب دختران را از دلایل بی‌تمایلی به بحث ازدواج عنوان کرده‌اند. 
وی افزود: همچنین نتایج این پژوهش‌ها نشان داده است ۷۱ درصد پسران نیز دلیل بی‌تمایلی به ازدواج را تنگناهای اقتصادی. معیشتی عنوان کرده‌اند. 
محبی با بیان اینکه عدم باور پسران ودختران به برکت زندگی پس از ازدواج (۸۰ درصد)، مهریه‌های سنگین (۵۸ درصد)، توجه به زیبایی و ظواهر (۷۵ درصد)، توقعات بالای پسران و دختران در انتخاب همسر (۷۴ درصد)، ضعف خانواده پسر در یافتن دختر مناسب برای ازدواج (۵۰ درصد) از دیگر نتایج این پژوهش‌ها بیان کرد. 
وی درباره عوامل اجتماعی تاخیر در بحث ازدواج، اظهار داشت: افزایش طلاق و تاثیر آن در ترس از ازدواج، پیدا نشدن گزینه مناسب برای دختران، مشکلات خانوادگی از جمله اعتیاد پدر یا موقعیت پایین اجتماعی و والدین بیمار از جمله عوامل اجتماعی تاخیر در بحث ازدواج به شمار می‌رود. 
این پژوهشگر، با بیان اینکه اشتغال زنان نیز یکی از دلایل عدم ازدواج آنان است، ادامه داد: دختران با کسب درآمد در خود نوعی استقلال مالی احساس می‌کنند که سطح توقعات از همسر آینده را از لحاظ اقتصادی افزایش می‌دهد. 
محبی تصریح کرد: برای حل معضل ازدواج نکردن دختران و پسران باید زمینه‌ها و امکانات مالی برای برخورداری آنان از یک سطح نسبتا متوسط اقتصادی فراهم شود.
>> ایرنا
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
مرجان
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۴۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۸
۰
۰
بنظر من دلیل اصلی عدم ازدواج دختران نداشتن معرف است چون بسیاری از خانواده ها مثل سابق سعی نمیكنند دختران خوب را معرفی كنند چراكه از مشكلات آن میترسند در ضمن همیشه ودر همه محیطهای شغلی ودانشگاهی هم نمیشود مطمئن بود كه فردی مناسب پیدا شود تازه اگر هم پیدا شد خانواده پسر بسیار سخت میگیرن وعلاوه براین پسرها بسیار پر توقع شده اند وهمش در حال قیاس كردن دختران هستند وفكر میكنند ماهمیشه وقت داریم كه تزدواج كنیم مثل دخترها نیستیم كه بهارشون زود تموم میشه ...
s
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۱۰/۰۸
۰
۰
از بس راحت میشه دوست پیدا كرد و ول كرد.دیگه كی به خودش سختی میده تشكیل خانواده بده با این همه مشكلات گرونی و بیكاری.پدر و مادر ها هم كه انگا براشون عادی شده.مخصوصا خانواده پسرا كاری به كار جووناشون ندارن اما اینجوری دارن جوونشونو نابود میكنن
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۲/۱۱/۲۶
۰
۰
به علت پارادوكس تمایل جوانان به سبك زندگی مدرن در جامعه سنتی با تفكیك جنسیتی؟

نیازمندی ها