پیشنهاد نجومی ما برای امشب شما

ملاقات با زهره زیر سایه مشتری

با وجود این‌که ماجرای رصد و زیرنظرگرفتن جابه‌جایی خورشید، ماه و پنج سیاره عطارد و زهره و مریخ و مشتری و زحل به درازای تاریخ بشر و حتی قبل از آن می‌رسد، بیشتر مردم از این‌که بشنوند مثلا امشب می‌توانند دو سیاره درخشان منظومه شمسی یعنی زهره و مشتری را با چشم غیرمسلح و بدون هیچ تلسکوپی در آسمان ببینند تعجب می‌کنند.
کد خبر: ۱۱۴۵۶۲۴
ملاقات با زهره زیر سایه مشتری

مثال کاملا واقعی بود! همین امشب، بلافاصله پس از غروب خورشید می‌توانید سیاره زهره را در افق مغرب (همان سمتی که خورشید غروب می‌کند)، همچون ستاره درخشانی بر فراز افق ببینید. در واقع زهره آن‌قدر پر نور هست که با اطمینان به شما بگویم امشب وقتی رفتید پشت بام، پرنورترین جرم درخشانی که در مغرب آسمان دیدید سیاره زهره است و در درستی رصد خود شک نکنید.

سیاره زهره، تقریبا هماندازه زمین است و وقتی امشب نگاهش میکنید حدود 189 میلیون کیلومتر با شما فاصله دارد. علت درخشش زیبای زهره، بازتاب شدید نور خورشید از لایههای ضخیم ابرهای دیاکسید کرنی است که دورادور این سیاره را احاطه کرده است. زهره امشب در صورت فلکی جوزا قرار دارد و از این رو کمی بالاتر از آن احتمالا بتوانید دو ستاره نسبتا درخشان کاستور (سمت راست) و پلوکس (سمت چپ) را که از نظر روشنایی شبیه به هم بوده و با سیاره زهره شکل یک مثلث را میسازند تشخیص دهید. احتمالا طالعبینان تعابیر عجیب و غریبی برای این وضع نجومی داشته باشند، اما از نظر علم این فقط موقعیتی است که ما از زمین از اجرام فضایی میبینیم.

اما در همان لحظه که مسحور تماشای درخشش شاعرانه سیاره زهره هستید، برگردید و پشت سرتان را هم در افق مشرق نگاه کنید. در آن سوی آسمان جرمی درخشان با روشنایی اندکی ضعیفتر نسبت به زهره خودنمایی میکند. این سیاره مشتری، بزرگترین سیاره منظومه شمسی است که از فاصله 672 میلیون کیلومتری شما نور خورشید را بازتاب کرده و اینگونه زیبا در آسمان آکنده از آلودگی نوری و غبار شهرها جلوهگری میکند.

وقتی غرق تماشای زهره و مشتری هستید به این فکر کنید که نور در هر ثانیه 300هزار کیلومتر را طی میکند. با توجه به فواصلی که برای زهره و مشتری گفته شد، فوتونهای نوری که امشب از مشتری و زهره وارد چشم شما میشود، هر کدام چه مدت در راه بودهاند؟!

کاظم کوکرم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها