رییس کمیسیون عمران مجلس به تشریح آخرین وضعیت فرآیند بازخوانی جعبه سیاه کشتی سانچی و علت سقوط هواپیمای ATR پرداخت.
کد خبر: ۱۱۲۵۳۶۵
آخرین خبر از جعبه سیاه سانچی و هواپیمای یاسوج/ در  امنیت پرواز، ملاحظه کاری ممنوع

محمدرضا رضایی کوچی در گفت و گو با جام جم آنلاین در خصوص آخرین وضعیت فرآیند رمزخوانی جعبه سیاه کشتی سانحه دیده سانچی، گفت: اطلاعات جعبه سیاه سانچی طبق یکسری مقررات بین المللی بصورت خام در اختیار چهار کشور ذی نفع ایران- پاناما- چین و هنگ کنگ قرار گرفته و بر این اساس یک تیم کارشناسی برای بررسی آخرین وضعیت سانچی عازم چین شده، تا با برگزاری جلسات، اطلاعات نهایی تحلیل، دسته بندی و رسانه‌ای شود.

وی با بیان اینکه این نشست هم اکنون در چین آغاز بکار کرده است، افزود: استخراج اطلاعات از جعبه سیاه کشتی کامل شده است منتها باید نظر کارشناسی ایران با سه کشور مزبور مورد بازخوانی قرار گیرد. در مجموع نظر طرف‌های خارجی با رأی کارشناسی جمهوری اسلامی ایران در مورد علت اصلی وقوع حادثه یکی است ولی بخاطر مسائل امنیتی و رعایت پروتکل‌ها بهتر است نظر نهایی طی یک نشست خبری بطور رسمی اعلام شود.

رضایی درباره محتوای جلسه مشترک ایران با کشورهای مرتبط با سانچی در چین، خاطر نشان کرد: مباحثی همچون چگونگی عملکرد رادار کشتی- بررسی سیستم‌های ناوبری و شناسایی خطر بطور خودکار و همچنین موضوعات فنی موتور کشتی و نیز مکالماتی که افسر ناوبر با کشتی فله بر و بالعکس با هم رد و بدل کرده‌اند مورد تجزیه و تحلیل نهایی قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: به احتمال فراوان ظرف یک هفته آینده نتیجه نهایی بررسی‌ها در خصوص علت وقوع حادثه برای کشتی سانچی مشخص و توسط تیم‌های 4 گانه ایران – چین – هنگ کنگ و پاناما اطلاع رسانی خواهد شد.

وی در ادامه پیرامون آخرین اخبار روند جستجوی هواپیمای ATR یاسوج که هفته گذشته در ارتفاعات دنا سقوط کرد، گفت: دیروز در این خصوص ما نشستی با مسئولان سازمان هواپیمایی کشوری با حضور تیمی از دادستانی کل برگزار کردیم.

رضایی در پاسخ به این سئوال که در رابطه با عمده علت سقوط هواپیما در این جلسه به چه نکاتی اشاره شد، ابراز داشت: در این جلسه که کارگروهان بررسی سانحه هوایی حضور داشتند بیشتر بر روی دخیل بودن شرایط نامساعد جوی تاکید و این سئوال مطرح شد که آیا با وجود هوای بد باید پرواز انجام می‌شد و یا جلوی پرواز گرفته می‌شد.

وی افزود: بحث‌های مختلفی تا امروز مطرح شده است ولی تا جعبه سیاه هواپیما کشف نشود هر گونه گمانه زنی در خصوص عامل اصلی حادثه تقریبی و در حد حدسیات خواهد بود و لذا نمی‌توان با قاطعیت اعلام نظر کرد.

رییس کمیسیون عمران مجلس تاکید کرد: کمیته بررسی سانحه هواپیمای یاسوج در کمیسیون مرتب پیگیر اقدامات صورت گرفته در این رابطه است و سخت تاکید داریم کار با دقت نظر و سرعت صورت گیرد و بطور روزانه اخبار و اطلاعات در اختیار ما قرار گیرد.

وی خاطر نشان کرد: کمیته ارزیاب کمیسیون عمران به رییس سازمان هواپیمایی کشوری به جد تاکید کرده تا نظارت خود بر ایر لاین ها را افزایش دهند و در بحث نکات ایمنی پرواز تا حد امکان بر شرکت های مذکور سختگیری اعمال کنند و هیچ ملاحظه‌ای با فرد یا شرکتی نداشته باشند. البته آنها ابراز داشتند در این خصوص سخت گیری لازم انجام گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها