سخنگوی سازمان آتش نشانی گفت: با توجه به اعلام مفقودی تعدادی از هموطنان به مراکز نیروی انتظامی و با توجه به تعداد 15 نفر آتش نشانان مفقود شده در این حادثه مجموع کل مفقودان 25 نفر است.
کد خبر: ۹۹۲۹۳۸
سخنگوی سازمان آتش نشانی: مجموع کل مفقودان 25 نفر است

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی از مردم خواست با توجه به ضرر و زیانی که متوجه فعالان پوشاک در ساختمان پلاسکو شده است تا شب عید فقط پوشاک ایرانی خریداری کنند.

نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با حضور در استودیوی تیترامشب با اشاره به خدمات بیمه تامین اجتماعی به حادثه دیدگان ساختمان پلاسکو گفت: سازمان تامین اجتماعی در بعد امدادی تمامی بیمارستان ها را به صورت بسیج درآورده تا تمامی هزینه ها را به صورت 100 درصد رایگان پوشش دهد، شهدای این حادثه در فاصله 1 هفته احکام مستمری بدون هیچ تشریفاتی را پشت سر می گذارند که از همین ماه پرداخت می شود، در بحث بیمه بیکاری، کارگران تحت پوشش تامین اجتماعی به اداره کار و شعبه 26 سازمان تامین اجتماعی مراجعه، تشکیل پروند و بیمه بیکاری خود دریافت کنند.

او افزود: با تعاملاتی که با بانک رفاه صورت گرفته کله صاحبان مشاغلی که در این حادثه اموالشان تلف شده می توانند وامی با سود 6 درصد با بازپرداخت 36 ماه دریافت کنند و کارگران خود را دوباره مشغول به کار کنند.

در ساختمان پلاسکو بیش از 3000 نفر کار می کردند که متاسفانه کمتر از 1500 نفر بیمه بوده اند، این نشان می دهد که باید در بحث های بیمه ای کار شود.

او گفت: ما از یکسال قبل برنامه ریزی کرده ایم تا مفاهیم بیمه به کتب درسی در تمامی مقاطع راه یابد.

سازمان تامین اجتماعی به عنوان نهادی حمایتی با توجه به وسعت حادثه که بیش از 1500 میلیارد تومان بوده و در کنار آن ضرر و زیان به کسبه و فعالان این حوزه، از تمامی هموطنان می خواهم تا شب عید فقط پوشاک ایرانی تهیه کنند.

ابوالفضل قناعتی عضو شورای شهر تهران گفت: امروز شورای شهر جلسه اضطراری داشت و در خصوص وضعیت پشتیبانی و کنترل آوار برداری به شور نشست. در این نشست به بازسازی فوری تجهیزات تاکید شد و اعتبار در نظر گرفته شد.

قناعتی گفت: سیستم آتش نشانی باید به تجهیزات روز مجهز باشد لذا برای چنین موقعیت های حساس و گسترده آماده باشد.

عضو شورای شهر تهران گفت: روز گذشته 110 عملیات آتش نشانی در سطح تهران داشتیم بنابر این علاوه بر رسیدگی به آوار برداری پلاسکو باید به حوادث دیگر در سطح شهر نیز رسیدگی شود.
او گفت: با وجود تعداد زیادی از ساختمان های قدیمی در تهران و بر اساس نظام مهندسی ساختمانی، مقاوم نیستند اما با گرفتن عدم خلافنی دارای سند هستند.

قناعتی به مقاومت برخی مالکین ساختمان های قدیمی اشاره کرد و گفت: بخاطر تعدد قوانین و میانبرهای قانونی در ماده 100، مالکین به طرق مختلف تجدید نظر می گیرند و از اصلاح یا تخریب ساختمان های قدیمی و بعضا تجاری جلوگیری می کنند.

ابوالفضل قناعتی در ادامه گفتگو افزود: آمار دقیقی از تعداد ساختمان های قدیمی در سطح شهر تهران نداریم. متاسفانه هزاران نفر در چنین ساختنان هایی مشغول به کارند که نمی توان همه را پلمپ کرد.

قناعتی گفت: خیلی از این مجتمع های تجاری فرسوده بیمه نیستند و این حادثه پلاسکو درس عبرتی برای آنهاست که برای بیمه و یا بازسازی ساختمان اقدام کنند.

او به بازرسی های دوره ای از مراکز مختلف اشاره کرد و گفت: صرف تذکر دادن به مالکین راه به جایی نخواهیم برد بنابر این باید به شهرداری اختیارات بیشتری داده شود تا در صورت مشاهده بتواند از فعالیت مراکز فرسوده و غیر استاندارد جلوگیری کند.

جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی و دیگر مهمان برنامه گفت: با به کارگیری تجهیزات و امکاناتی همچون بیل مکانیکی و جرثقیل های سنگین و لودرهای سنگین و سبک آواربرداری در دو جبهه شرقی و جنوبی سرعت گرفته است.

وی افزود: کار آواربرداری در جبهه غربی نیز پیشرفت خوبی داشته است و پیش بینی می شود پیکر تعدادی از آتش نشانان در این بخش پیدا شود.

وی با اشاره به تجهیزات به کار رفته برای سرعت بخشیدن به آواربرداری گفت: آنچه بینندگان تلویزیونی از تجهیزات به کار رفته در جریان عملیات آواربرداری مشاهده می کنند حجم قابل توجهی از تجهیزات شامل بیل های مکانیکی، چنگک های هیدرولیکی و تجهیزات هوابرش در خیابان های اطراف آماده اعزام به محل عملیات آواربرداری است.

مجموع کل مفقودان 25 نفر است

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اعلام مفقودی تعدادی از هموطنان به مراکز نیروی انتظامی و با توجه به تعداد 15 نفر آتش نشانان مفقود شده در این حادثه مجموع کل مفقودان 25 نفر است.

وی گفت: با توجه به آتش پنهان موجود در لایه های زیرین آوار و شعله ور شدن آتش در هنگام آواربرداری احتمال نجات مفقودان هر لحظه کمتر می شود.

وی افزود: تا به این لحظه بخش زیادی از آوارها برداشته شد و مراحل و اقدامات برای نفوذ به قسمت غربی ساختمان پلاسکو انجام شده است.

ملکی با اشاره به زبانه های آتش در لایه های زیرین آوارها افزود: با برداشتن آوارها به محض اینکه اکسیژن به مواد اشتعالزای موجود در طبقات زیرین ساختمان تخریب شده پلاسکو می رسد، آتش شعله ور می شود و آتش نشان ها آنرا خاموش می کنند ولی این آتش ها تاکنون تاثیری در کاهش سرعت آوار برداری نداشته است.

سخنگوی سازمان آتش نشانی گفت: از کانال هایی که در اطراف ساختمان پلاسکو حفر شد، به نتیجه مطلوبی نرسیدیم و برخی مسیرها که از طرف کسبه آشنا به مختصات ساختمان برای دسترسی به طبقات زیرین مطرح شده بود هم بررسی کردیم اما تاکنون به نتیجه ای نرسیدیم و تلاش ها همچنان ادامه دارد.

پرویزیان رئیس کانون بانک ها در ارتباط تلفنی با برنامه با اشاره به برگزاری جلسه بانک مرکزی، از ارایه تسهیلات 300 میلیون تومانی به کسبه آسیب دیده ساختمان پلاسکو خبر داد. برای بازپرداخت این تسهیلات تنفس شش ماهه تا یکساله درنظر گرفته شده و پس از آن، این وام باید ظرف سه سال تسویه شود.

او افزود: اصناف برای احراز هویت خود و تشکیل پرونده به دبیرخانه مراجعه کرده و برای دریافت تسهیلات اقدام نمایند؛ در این رابطه البته نرخ سود تسهیلات، برابر با رقم مصوب سیستم بانکی یعنی همان 18 درصد است، اما چگونگی دریافت آن، فردا(یکشنبه-سوم بهمن ماه) اعلام می شود.
او با بیان اینکه وام گیرندگان تا یکسال، هیچگونه اقساطی پرداخت نمی کنند؛ گفت: پس از گذشت این مدت زمان، ظرف 3 سال اقساط این تسهیلات باید بازپرداخت شود؛ به همین دلیل، تمام 600 واحد آسیب دیده می توانند از این وام بهره مند شوند.

نیلفروش زاده رئیس انجمن متخصصین پوست گفت: با هماهنگی های انجام شده با انجمن جراحان پلاستیک و انجمن گوش و حلق و بینی تصمیم گرفته شد تا در مورد بیماران آسیب دیده که دچار سوختگی شده اند و همچنین افرادی که احتیاج به درمان های ترمیمی دارند، شماره های انجمن جراحان پوست در اختیار مراکز درمانی و مرکز اورژانس کشور قرار گیرد تا بتوانیم به این افراد به صورت رایگان ارائه خدمت کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها