۲۰۲۵؛ سال بازی‌های مستقل

۲۰۲۵؛ سال بازی‌های مستقل

۳۰ آذر ۱۴۰۴ - ۱۴:۰۸

بامداد جمعه ۲۱ آذرماه، سالن برگزاری مراسم گیم‌ اواردز (The Game Awards) شاهد یکی از عجیب‌ترین شب‌های تاریخ صنعت بازی‌های ویدئویی بود. یازدهمین دوره این مراسم که به اسکار دنیای بازی‌ها شهرت دارد، در حالی به کار خود پایان داد که تمامی پیش‌بینی‌ها و معادلات سنتی میان بازی‌های پرهزینه (AAA) و آثار مستقل به‌هم ریخت.اگر سال‌های گذشته بحث بر سر رقابت سونی و مایکروسافت بود، سال ۲۰۲۵ با نام یک بازی گره خورد: کلر ابسکیور: ماموریت ۳۳ (Clair Obscur: Expedition ۳۳).

بازی‌ها؛ آینه و ماسک بازیکن

بازی‌ها؛ آینه و ماسک بازیکن

۲۳ آذر ۱۴۰۴ - ۱۴:۲۰

وقتی صحبت از بازی‌های ویدئویی به میان می‌آید، اغلب نخستین تصویری که در ذهن نقش می‌بندد، «سرگرمی صرف» است؛ اما با نگاهی عمیق‌تر درمی‌یابیم که بازی‌ها صرفا ابزاری برای پرکردن اوقات نیستند، بلکه عرصه‌ای برای کشف و شناخت خویشتن به شمار می‌روند. بازی‌ها همزمان «آینه» و «ماسک» هستند. آینه‌اند، چرا که به‌وضوح نشان می‌دهند چه کسی هستیم و کدام ویژگی‌ها در درون‌مان برجسته است. ماسک هستند، زیرا این فرصت را به ما می‌دهند تا به چیزی تبدیل شویم که در جهان واقعی امکان یا فرصت بودنش را نداریم. همین دوگانگی است که دنیای بازی‌ها را چنین جذاب و ماندگار می‌کند. درحقیقت، وقتی بازی می‌کنیم، هم خودمان را می‌بینیم و هم رویاهای‌مان را زندگی می‌کنیم. یکی با هدشات‌های دقیق در موقعیت‌های تک به چند، نشان می‌دهد زیر فشار قوی است، دیگری با ساختن قلعه در Minecraft فریاد می‌زند که من آدم خلاقی هستم و یکی دیگر با بارها مردن و شکست باس‌ها در Dark Souls  ثابت می‌کند که دست از تلاش برنمی‌دارد. همین ویژگی باعث شده بازی‌ها فراتر از سرگرمی باشند؛ آنها تبدیل به نوعی تمرین زندگی واقعی شده‌اند. در ادامه، چند سبک پرطرفدار بازی‌ها را مرور می‌کنیم؛ می‌بینیم هرکدام چگونه هم آینه‌ شخصیت ما هستند و هم ماسک رویاهای‌مان. درنهایت، هر سبک چه کاربرد عملی در زندگی روزمره پیدا می‌کند.

«پرونده بی‌نشان» یک بازی متفاوت

«پرونده بی‌نشان» یک بازی متفاوت

۰۲ آذر ۱۴۰۴ - ۱۴:۳۳

بازی «پرونده بی‌نشان» به‌عنوان محصولی نوآورانه در زیست‌بوم صنایع خلاق، در هشتمین نشست دالان نوآوری اشراق قم معرفی شد. این نشست با هدف حمایت از تولیدات فرهنگی و توسعه زیست‌بوم صنایع خلاق و به همت مرکز نوآوری و خلاقیت اشراق، دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم برگزار شد.

پرتره‌ای از بازیکن ایرانی

پرتره‌ای از بازیکن ایرانی

۲۵ آبان ۱۴۰۴ - ۱۳:۱۱

یک انقلاب خاموش در اتاق‌های نشیمن، وسایل نقلیه عمومی و اوقات‌فراغت میلیون‌ها ایرانی در جریان است؛ انقلابی که نه با شعار، بلکه با صدای کلیک‌ها و لمس صفحات نمایشگر هدایت می‌شود.

همگرایی صنعت برای ارتقا و رقابت

همگرایی صنعت برای ارتقا و رقابت

۲۵ آبان ۱۴۰۴ - ۱۳:۰۲

صنعت بازی‌های ویدئویی ایران درآستانه برگزاری یکی از بزرگ‌ترین رویدادهای خود با عنوان «هفته بازی؛ هفت‌خوان» قرار دارد. این رویداد ملی که با شعار «از چالش تا افتخار؛ هفت‌خوان بازی» طراحی شده، با هدف ایجاد یک پلتفرم جامع برای گردهمایی بازی‌سازان، بازیکنان، سرمایه‌گذاران و نهادهای مرتبط، در بهمن‌ماه سال جاری برگزار خواهد شد.

بازی ایرانی ،غریبه در بازار داخلی

بازی ایرانی ،غریبه در بازار داخلی

۲۵ آبان ۱۴۰۴ - ۱۳:۰۰

صنعت بازی‌های ویدئویی در ایران با عبور از مرزهای سرگرمی، به یک حوزه اقتصادی قدرتمند با گردش مالی مستقیم ۷۰هزار میلیارد تومانی  تبدیل شده است. گزارش‌ها و پیمایش‌های ملی انجام‌شده توسط بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای، ابعاد جدیدی از هزینه‌کرد و عادات مصرف بازیکنان ایرانی را آشکار می‌سازد که نشان‌دهنده رشد چشمگیر این صنعت، به‌ویژه در حوزه سخت‌افزار است.این آمار که صرفا به هزینه‌کرد مستقیم خانواده‌ها برای خریدبازی‌ها وتجهیزات مرتبط اختصاص دارد،هزینه‌های زیرساختی را در بر نمی‌گیرد و نشان از ظرفیت بالای اقتصادی این حوزه فرهنگی دارد.

پدیده بازی کردن

پدیده بازی کردن

۲۵ آبان ۱۴۰۴ - ۱۲:۵۶

صنعت بازی اکنون از سینما و موسیقی باارزش‌تر است. زیرا امروزه گیم‌ها دیگر فقط تفریح نوجوانان و یک ابزار سرگرمی نیستند‌ بلکه به پدیده‌ای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی تبدیل شده‌اند که نقش عمیقی در شکل‌دهی به هویت فردی و جمعی ایفا می‌کنند. بازی‌ها به ابزارهای مؤثر یادگیری تبدیل شده‌اند و می‌توانند مهارت‌هایی مانند حل مسأله، تفکر سیستمی و کار گروهی را تقویت کنند.

بازی‌های موبایلی در کمین کودکان

بازی‌های موبایلی در کمین کودکان

۲۰ مهر ۱۴۰۴ - ۱۳:۳۰

بازی و سرگرمی همواره نقشی کلیدی در پرورش خلاقیت، اعتمادبه‌نفس و هوش هیجانی کودکان و نوجوانان داشته و بازی‌های فکری و گروهی، ذهن را به چالش کشیده و مهارت‌هایی نظیر کار تیمی،حل مساله و تقویت روابط اجتماعی را در کودکان و نوجوانان پرورش می‌دهد.

جهان در تسخیر بازی‌ها

جهان در تسخیر بازی‌ها

۰۶ مهر ۱۴۰۴ - ۱۴:۱۲

​​​​​​​صنعت بازی‌های رایانه‌ای، که دیگر صرفا یک سرگرمی نیست، به یکی از تاثیرگذارترین و سودآورترین عرصه‌های اقتصاد دیجیتال جهانی بدل شده است. این صنعت با گردش مالی صدها میلیارد دلاری، نه‌تنها به‌عنوان یک موتور اقتصادی عمل می‌کند، بلکه به‌عنوان یک ابزار قدرتمند برای صدور فرهنگ، شکل‌دهی به هویت نسل جوان و روایت‌گری از وقایع تاریخی و معاصر، نقشی استراتژیک ایفا می‌کند. این گزارش با رویکردی تحلیلی، به بررسی دینامیک بازار جهانی و جایگاه ویژه بازار ایران در این منظومه پیچیده می‌پردازد.

جنگ الگوریتم‌ها

جنگ الگوریتم‌ها

۱۲ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۱:۱۹

هوش مصنوعی، پدیده نوظهور و انقلابی عصر دیجیتال، مانند هر ابزار قدرتمند دیگری، دارای کاربری‌های چندگانه است. این فناوری که می‌تواند در پزشکی، صنعت و آموزش تحول‌آفرین باشد، در سال‌های اخیر وجه دیگری از خود را در میدان‌های نبرد به نمایش گذاشته و به یک سلاح استراتژیک و بازیگر خاموش در جنگ‌های مدرن، از‌جمله جنگ تحمیلی ۱۲ روزه بدل شده است.

۱بعدی