نقد روشنفکری در دل سینمای جنگ

یادداشت جواد طوسی درباره سینمای جنگ

نقد روشنفکری در دل سینمای جنگ

۰۴ مهر ۱۴۰۴ - ۱۶:۲۱ | نظر

پیش از انقلاب ۱۳۵۷، سینمای ایران فاقد ژانر جنگی منسجم بود و شرایط اجتماعی، سیاسی و فرهنگی مانع شکل‌گیری آن شد. این ژانر نیازمند تکامل تدریجی و آزمون و خطاست تا به نقطه‌ای تثبیت‌شده برسد اما تاریخ معاصر نشان می‌دهد که جز چند فیلم پراکنده مانند اثر عبدالحسین سپنتا درباره فتح داوود نادرشاه، «تپه ۳۰۳» به کارگردانی امان منطقی (ترکیبی با ملودرام) و «خداحافظ» در دهه‌های ۳۰ و ۴۰، هیچ اثر اصولی وجود نداشت. این فیلم‌های سطحی، تعریف زیربنایی از ژانر جنگی ارائه نکردند و تعدادشان بسیار محدود بود.

ری؛ قطب فرهنگی شیعه 

دکتر امیرعلی حسنلو، استاد سطوح عالی حوزه 

ری؛ قطب فرهنگی شیعه 

۰۴ مهر ۱۴۰۴ - ۱۶:۱۷ | نظر

حضرت عبدالعظیم‌ حسنی (ع) در دانش و تقوا به منزلتی رسید که همواره مورد احترام و اعتماد امام معصوم زمان خویش بود.

ما با توایم

ای شمس مشرقی که ستاندی شکیب غرب

ما با توایم

۰۳ مهر ۱۴۰۴ - ۱۴:۴۶ | نظر

یک روز در مدرسه!

اگر یک روز مدرسه در اختیار تو باشد چه می‌کنی؟

یک روز در مدرسه!

۰۳ مهر ۱۴۰۴ - ۱۴:۱۰ | نظر

نمی‌دانم چه شد که وسط زنگ ریاضی میان آن همه عدد و رقم ناگهان به سرم زد و با خودم گفتم‌: چه می‌شد یک روز یا یک شب داخل مدرسه تک و تنها بودم و هر کاری دلم می‌خواست می‌کردم!

از پروانه مونارک تا عملیات فرار گروهی

از پروانه مونارک تا عملیات فرار گروهی

۰۳ مهر ۱۴۰۴ - ۱۴:۰۰ | نظر

تنها چیزی که در مدرسه دوست داشتم، فرار از کلاس زیست‌شناسی بود. درست همان وقتی که معلم با جدیت می‌گفت: «بچه‌ها، ملخ شش پا دارد!» و من توی ذهنم حساب می‌کردم چند دقیقه تا زنگ تفریح باقی مانده. برای او پاهای ملخ مهم بود و برای من پا‌گذاشتن روی پله‌های حیاط.

دیواری بین من و آنها

دیواری بین من و آنها

۰۳ مهر ۱۴۰۴ - ۱۳:۵۲ | نظر

در مدرسه تنها چیزی که دوست داشتم صحبت‌های دبیران غیر از درس بود‌.زمانی که از درس ریاضی کلافه می‌شدیم، او از زندگی و تجربیات خود می‌گفت‌. چقدر پخته صحبت می‌کرد. چقدر از زندگی زخم خورده بود تا به این رشد برسد‌!

دوستانی در قالب معلم

دوستانی در قالب معلم

۰۳ مهر ۱۴۰۴ - ۱۲:۵۵ | نظر

در مدرسه تنها چیزی که دوست داشتم، داشتن دوستان و معلمانی بود که اجازه نمی‌دادن خستگی درس‌های اضافی و کسل‌‌کننده به تن بشینه و مدرسه را برای‌مان دلنشین‌تر می‌کردند.  

پيام مرجع عالیقدر حضرت آيت‌الله العظمى مظاهرى«مدّظلّه‌» به همایش بزرگداشت علّامه محقّق نائینی«اعلی‌الله‌مقامه‌الشّریف»

پيام مرجع عالیقدر حضرت آيت‌الله العظمى مظاهرى«مدّظلّه‌» به همایش بزرگداشت علّامه محقّق نائینی«اعلی‌الله‌مقامه‌الشّریف»

۰۳ مهر ۱۴۰۴ - ۱۰:۱۰ | نظر

برگزاری این همایش که به نام نامیِ یکی از مفاخر بزرگ تاریخ تشیّع و ایران معاصر، یعنی: حضرت علامۀ محقق، استاد الفقهاء و المجتهدین، فقیه نزیه و اصولی مدقّق، میرزای نائینی«اعلی‌الله‌مقامه‌الشّریف»، اجراء می‌گردد، فرصت و زمینۀ مناسبی است تا اوّلا: افکار و آراء این عالم متفکّر مورد توجّه و بررسی واقع شود و ثانیاً: از زندگی پربرکت و سیرۀ معنوی این فقیه پارسا و متّقی، درس‌آموزی شود.

فروپاشی رؤیای آمریکایی در «اتاق زبان»

نمایش «اتاق زبان» در تلاش برای بازنمایی زندگی واقعی مهاجران در جهان پسااستعماری است

فروپاشی رؤیای آمریکایی در «اتاق زبان»

۰۲ مهر ۱۴۰۴ - ۱۷:۳۶ | نظر

این روز‌ها نمایش «اتاق زبان» به‌نویسندگی و کارگردانی حسن معینی در سالن «سایه» تئاتر‌شهر اجرا می‌شود.

جشنواره فرصت دوباره‌ای برای تعیین استاندارد‌ها و الزامات ساخت فیلم کمدی است

رییس شورای سیاستگذاری نخستین جشنواره ملی فیلم‌های کمدی سینمای ایران:

جشنواره فرصت دوباره‌ای برای تعیین استاندارد‌ها و الزامات ساخت فیلم کمدی است

۰۲ مهر ۱۴۰۴ - ۱۲:۵۰ | نظر

جعفر محمدی، مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان و رییس شورای سیاستگذاری نخستین جشنواره ملی فیلم‌ های کمدی سینمای ایران می‌گوید: بسیاری از منتقدان معتقدند سینمای امروز به سمت ابتذال رفته است و از این رو برگزاری این جشنواره فرصتی را فراهم مبی سازد تا بار دیگر به استاندارد‌ها و الزامات ساخت فیلم کمدی توجه کنیم.