تقلای آمریکا برای خدشه وارد کردن به حاکمیت ایران در خلیج فارس و هرمز با دیوار سخت مقاومت نیروهای مسلح روبهرو شده است
۱۷ خرداد ۱۴۰۵ - ۰۸:۵۰
بامداد شنبه بار دیگر تنگه هرمز به کانون تنشهای نظامی و ژئوپلیتیکی منطقه تبدیل شد؛ آبراهی که طی دهههای گذشته نهتنها شاهراه انتقال انرژی جهان، بلکه نماد اقتدار ملی ایران و یکی از مهمترین نقاط اصطکاک میان تهران و واشنگتن از دوره جنگ تحمیلی سوم بوده است. تحولات جدید در تنگه هرمز از نگاه بسیاری از ناظران صرفا یک درگیری نظامی محدود نیست، بلکه بخشی از نبرد ارادهها میان جمهوری اسلامی ایران و آمریکا بر سر اعمال حاکمیت، امنیت و نظم راهبردی در حساسترین گذرگاه دریایی جهان محسوب میشود. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بامداد شنبه در بیانیهای اعلام کرد: «ساعت ۱:۳۰ بامداد امروز چهار فروند نفتکش متخلف با تحریک و هدایت ارتش متجاوز آمریکا بدون هماهنگی و بدون توجه به اخطارهای مکرر نیروی دریایی سپاه، قصد خروج غیرقانونی از تنگه هرمز را داشتند که پس از اخطار، یکی از نفتکشها مورد هدف واقع و متوقف شد و دیگر شناورهای متخلف به عقب برگشتند.» بر اساس این بیانیه، یک ساعت بعد و در ساعت ۲:۳۰ بامداد، پهپادهای آمریکایی دو دکل مخابراتی و راداری در جزیره قشم و منطقه سیریک را هدف قرار دادند. سپاه در ادامه اعلام کرد: «در پاسخ به تجاوز ارتش کودککش آمریکا بلافاصله دو پایگاه هوایی آمریکا در کویت به نامهای علیالسالم و تأسیسات مهم باقیمانده در ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین هدف آتش موشکهای بالستیک نیروی هوافضای سپاه واقع شدند.»