وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی؛
اجرایی شدن شیوه جدید کالابرگ از آذرماه
وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: شیوه جدید تخصیص کالابرگ از آذرماه و بر اساس انتخاب مردم اجرایی میشود.
وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی گفت: شیوه جدید تخصیص کالابرگ از آذرماه و بر اساس انتخاب مردم اجرایی میشود.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: بخش خصوصی باید محور اصلی اقتصاد کشور باشد و آذربایجان شرقی از استانهایی است که اقتصاد آن بر پایه فعالیتهای بخش خصوصی شکل گرفته و کمتر متکی به فعالیتهای دولتی است.
درشرایطی که امنیت غذایی به یکی از مهمترین دغدغههای ملی تبدیل شده، توسعه فناوری و مکانیزاسیون کشاورزی بهعنوان رکن بنیادین افزایش بهرهوری، کاهش ضایعات و تقویت پایداری اقتصادی مطرح است. در گزارش امروز جامجم بررسی کردهایم که بیتوجهی به این موضوع در برنامههای توسعه و الگوی کشت، ضعف برنامهریزی بخش کشاورزی را بهوضوح نشان میدهد و ضرورت بازنگری فوری و جدی را گوشزد میکند.
اواسط هفته جاری در روزنامه جامجم گزارشی با موضوع حذف بیاثرها و موازیها از بودجه منتشر شد؛ هرچند این اقدام قطعا با مقاومت و مخالفتهایی همراه خواهد بود اما دولت برای جبران کسری بودجه چارهای جز این کار ندارد. حالا معاون رئیسجمهور و رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور با تأیید گزارش روزنامه جامجم تصریح کرد:حذف دستگاههای اجرایی موازی وغیرضرور دردستور کار قرار دارد.
آب دیگر از مرز هشدار گذشته و در دل بحران قرار گرفته است. از کاهش میزان آب پشت سدها تا دیروز که خبر رسید پوشش برفی کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۹۸ درصد و نسبت به میانگین دو دهه اخیر ۹۹ درصد کاهش یافته. این موضوع بیش از اینکه نگران کننده باشد، نشان دهنده این است که برای عبور از شرایط فعلی علاوه بر اقداماتی که شبکه آبرسانی انجام میدهد، باید مدیریت مصرف هم اجرا شود.
با کاهش محسوس بارندگیها در سال زراعی جاری، کشاورزان دیمکار در وضعیت بلاتکلیفی قرار دارند و برخی منتظر بارش نخست هستند. به گفته رئیس بنیاد ملی گندمکاران، خسارتهای واردشده به مزارع دیم باعث شده ایران امسال حدود پنجمیلیون تن گندم وارد کند و همزمان پرداخت غرامت به کشاورزان خسارتدیده آغاز شده است.
رشد ۸درصد یک شعار یا آرزو نیست،بلکه یک الزام و ضرورت ملی است.وقتی از رشد ۸درصد صحبت میکنیم، عدهای لبخندمیزنند یا با نگاه تردید به ما مینگرند اما از آنها سؤال میکنیم آیا نسخه جایگزینی برای رفع مشکلات کشور دارند؟
کشورمان در بخش اقتصادی با مسائل و ناترازیهای بسیاری مواجه است. با این حال قانون پنجساله برنامه هفتم پیشرفت بهعنوان سند بالادستی برای سالهای ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۷ تدوین و اهدافی در این برنامه آورده شده است. بهنوعی برنامه هفتم بهعنوان نقشه راه کشور تدوین شده و هدف اصلی آن دستیابی به رشد اقتصادی ۸درصدی، مهار تورم، افزایش بهرهوری، اصلاح ساختار بودجه، ساماندهی نظام بانکی، ارتقای عدالت اجتماعی و ثبات ارزی است. با این حال کارشناسان معتقدند تحقق اهداف آن مستلزم هماهنگی سه قوه، جذب سرمایهگذاری و اصلاحات جدی در ساختارها و سیاستهای انرژی، بانکی و مالیاتی است.
رئیس ستاد نوسازی ناوگان حملونقل ایدرو با هشدار نسبت به پیامدهای اقتصادی و زیستمحیطی تداوم فرسودگی ناوگان گفت، تنها خودروهای فرسوده سواری و وانت سالانه ۸.۳ میلیارد لیتر بنزین میسوزانند و ۸.۳ میلیارد دلار از منابع کشور را هدر میدهند. در صورت جایگزینی این خودروها با مدلهای نو، دوگانهسوز یا برقی، میتوان تا ۷ میلیارد دلار صرفهجویی ارزی و ۷۰ درصد کاهش ناترازی بنزین در کشور رقم زد.
ورود نخستین قطار باری از چین به بندر خشک ریلی آپرین در خرداد امسال، نقطه عطفی در مسیر تبدیل ایران به یکی از محورهای اصلی ترانزیت منطقه بود. این قطار که از مسیر شرقی شبکه ریلی موسوم به کریدور چین- قزاقستان- ایران عبور کرد در واقع بخشی از طرح بزرگ «یک کمربند، یک راه» چین به شمار میرود؛ ابتکاری که هدف آن اتصال شرق آسیا به اروپا از طریق مسیرهای زمینی مطمئنتر و کوتاهتر است. انتخاب ایران بهعنوان ایستگاه کلیدی این پروژه، گواه جایگاه راهبردی کشور در پیوند دادن شرق و غرب است.