پیکر شهدای گمنام این هفته در مسجد مقدس جمکران به خاک سپرده می‌شود

عهدی دوباره با عاشقان مهدی موعود(عج)

روزجمعه مصادف با شب شهادت امام جعفرصادق‌(ع) قراراست در مراسمی معنوی، پیکر پاک دو شهید گمنام دفاع‌مقدس در مسجد مقدس جمکران به خاک سپرده شود. ضمن این‌که تدفین شهدای گمنام در مسجد مقدس جمکران، آغاز یک حرکت فرهنگی و معرفتی است که به دستور تولیت محترم جمکران، قرار است با تدوین و جمع‌آوری مجموع تمامی سخنان، خاطرات و سیره عملی شهدا درباره مسجد مقدس جمکران ادامه یابد.
کد خبر: ۱۴۵۴۸۳۳
 
از این پس عاشقان مهدی موعود‌(عج) که برای عرض احترام و دعا برای تعجیل در فرج مولا و مقتدای‌شان به این مسجد مبارک، وارد می‌شوند، می‌توانند بر خاک جای دو نفر از سربازان و فداییان مخلص آن حضرت که نمونه‌ای از جانبازان واقعی امام زمان خود هستند، حاضر شوند و برای شادی روح آنان و همه کسانی که جان پاک‌شان را در راه مقدمه‌سازی برای ظهور موعود آسمان و زمین فدا کرده‌اند، فاتحه بخوانند. به یاد بیاوریم این بخش مشهور از وصیت‌نامه شهید سردار حاج قاسم سلیمانی به مناسبت مراسم تدفین شهدای گمنام که به زیبایی گفت: «بدانید جمهوری اسلامی حرم است و این حرم اگر ماند، دیگر حرم‌ها می‌مانند». او که خود مشهورترین شهید مدافع حرم اهل‌بیت(ع) است، جانش را در دفاع از حرم مقدس جمهوری اسلامی فدا کرد و با این فداکاری ثابت کرد که برای دفاع از همه حرم‌ها و مقدسات، باید فدایی جمهوری اسلامی بود. 
     
اگر شهدا نبودند...
آنچه سبب ماندگاری این حرم‌ها و امکان مقدسی مثل مسجد جمکران شده، همین خون پاک شهیدان بوده است. بدون شهدا، پای نامحرمان و دشمنان اسلام و اهل‌بیت‌(ع) به این سرزمین باز بود و همین شهدا بودند که اسلام و عشق به امام زمان (عج) را در ایران اسلامی زنده نگه داشتند؛ بنابراین این تدفین در مسجد مقدس جمکران، به نوعی سپاسگزاری از شهدا، جانبازی‌ها و جانفشانی‌های‌شان است. ضمن این‌که بازگشت این پیکر‌های متبرک و مسیری که این خون‌ها برای آن ریخته شده به ما که گاه در گرماگرم زندگی مادی، غفلت وجودمان را می‌گیرد، یادآوری می‌کند که برای حفظ اماکن مقدسی همانند مسجد مقدس جمکران که به نام نامی اهل‌بیت(ع) متبرک است، چه خون‌های نازنینی بر زمین ریخته شده است و باید امروز، قدر اماکنی مثل مسجد مقدس جمکران را بیش از پیش دانست و برای حفظ، تکریم و توسعه آن قدم برداشت. بسیاری از شهدا که در آغاز جوانی، به لقای پروردگارشان رفتند، آرزوی دیدن صحنه‌های میلیونی حضور در مسجد جمکران را داشتند، بسیاری از آنان در ایامی که این مسجد مقدس کمتر شناخته شده بود، آرزوی حضور در چنین مکان‌های متبرکی را داشتند و اینک این توفیق و زیارت این مکان مقدس به ما به ارث رسیده است و باید بسیار قدر بدانیم.از سوی دیگر تدفین این شهدای مظلوم و گمنام در مسجد جمکران که نشانه‌ای از انتظار عاشقانه و متعهدانه برای مقدمه‌سازی ظهور است، این نکته را به همه ما یادآوری می‌کند که الگوی‌های عملی و واقعی انتظار و نصرت امام زمان‌(عج) همین شهدا هستند، چرا که آنان همچون قاعدین بسیارگوی اما خموده و مرده، در صف مجاهدان وارد شدند و با جان‌های خود، امام زمان خود را یاری کردند و ما نیز اگر خود را منتظر می‌دانیم، باید در همین راه وارد شویم.این شهیدان مصداق این آیه شریفه سوره احزاب هستند که: در میان مؤمنان کسانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستاده‌اند؛ بعضی پیمان خود را به آخر بردند (و در راه او شربت شهادت نوشیدند)، و بعضی دیگر در انتظارند و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود ندادند.آنان پیمان خود را به آخر بردند و ما منتظران مانده‌ایم که آیا پا در مسیر سرخ آنان می‌گذاریم یا از این امتحان بزرگ سرافکنده خارج خواهیم شد؟
     
یک اقدام فرهنگی مستمر
به یاد داشته باشیم که تدفین پیکر شهدای مظلوم دفاع مقدس، برای اولین بار در چنین مکان و سطحی انجام می‌شود به همین دلیل این رویداد، از این منظر یک اقدام مهم فرهنگی و کم‌نظیر محسوب می‌شود و شایسته است با پوشش رسانه‌ای و حضور عاشقانه فداییان اهل‌بیت(ع) همراه باشد. این رویداد، فرصتی برای همه ما، به‌خصوص نخبگان و اهل فرهنگ جهت بازخوانی ارادت شهدا به مسجد جمکران است. بسیاری از شهدای دفاع‌مقدس ، شهدای مدافع حرم و دیگر شهیدان عزیز ما به حرم‌های اهل‌بیت و مساجد به‌خصوص جمکران ارادت ویژه داشتند و در همین مسجد اذن شهادت خود را دریافت کرده و راهی جبهه شدند و اساسا یکی از راه‌های شناخت جایگاه و منزلت جمکران، مطالعه سخنان و سیره عملی شهدا در قبال این مسجد مقدس است. این وظیفه‌ای است که نخبگان باید آن را به انجام برسانند. به یاد داشته باشیم که تدفین پیکر مطهر شهدا در مسجد جمکران، نشانه‌ای است که نشان می‌دهد که برنامه‌های فرهنگی و مراسمات مذهبی این مکان مقدس از این پس مسیر انقلابی‌تری را طی خواهد کرد و البته به یاد داشته باشیم مسیری که این شهدای گمنام از کربلای ایران تا جمکران طی کردند، در ظاهر یک مسیر نمادین، ولی درواقع یک سیر حقیقی و مسیر واقعی تاریخ عصر ظهور هست.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها