داستان‌نویسی پشت میله‌های زندان

چند خط به احترام «عبدا...برغوثی» و مبارزات و کتاب‌هایش

داستان‌نویسی پشت میله‌های زندان

۱۸ دی ۱۴۰۳ - ۱۴:۱۵ | نظر

عبدا... ‌برغوثی یکی از معروف‌ترین اسرای فلسطینی و متولد سال۱۹۷۲میلادی،مهندس برق و متخصص ساخت موادمنفجره وابسته به جنبش حماس است. صهیونیست‌ها او را به‌خاطر کشتن ۶۷اسرائیلی و زخمی‌کردن ۵۰۰ تن دیگر در بازه زمانی ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۳ میلادی، به ۶۷ بار حبس ابد به‌اضافه ۵۲۰۰سال زندان محکوم کرده‌اند. او درحال‌حاضر یکی از طولانی‌ترین حبس‌های تاریخ بشریت را پشت سر می‌گذارد.

تلاش برای عدم‌سرگشتگی مخاطب

چند خط درباره کتاب «فرهنگ مدرن» نوشته راجر اسکروتن

تلاش برای عدم‌سرگشتگی مخاطب

۱۸ دی ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۷ | نظر

اسکروتن در کتاب «فرهنگ مدرن» به بررسی مقوله‌ فرهنگ از دیدگاه خود می‌پردازد. وی در این کتاب در مقام فیلسوفی سنت‌گرا، فرهنگ کنونی غرب به محوریت انگلستان را به چالش کشیده است.

پرش فیلم‌کوتاه از دیوار بلند فجر

بررسی و دسته‌بندی فیلم‌های کوتاه راه‌یافته به ماراتن جشنواره فیلم فجر‌؛

پرش فیلم‌کوتاه از دیوار بلند فجر

۱۸ دی ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۸ | نظر

امسال جشنواره فیلم فجر چهل‌و‌سوم در حقیقت با اعلام اسامی۴۴ فیلم‌ کوتاه راه‌یافته به این رویداد فرهنگی آغاز شد. رویدادی که فیلمسازان کوتاه و بلند، تمام هم و غم‌شان رساندن فیلم به این جشنواره و دیده‌شدن فیلمشان در آنجاست؛ فیلم‌هایی که هر‌کدام از یک زاویه به مسائل اجتماعی و اتفاقات اطرافشان واکنش نشان داده و یک موضوع را سوژه قرار داده‌اند.

کاش وزارتی برای کتاب داشته باشیم!

با صالح مدرس‌ زاده که هم مروج کتاب است و هم در قاب تلویزیون اجرا می‌کند، گفتگو کردیم

کاش وزارتی برای کتاب داشته باشیم!

۱۸ دی ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۹ | نظر

اشاره: وقتی تصمیم گرفتم با صالح مدرس‌زاده درباره کتاب صحبت کنم، دیدم او نسبت به اتفاقات جامعه، بی‌خیال و بی‌مسئولیت نیست و از ظرفیت دنبال‌کنندگانش برای اهداف فرهنگی و اجتماعی انقلاب اسلامی استفاده می‌کند. او که یک دهه هفتادی فعال است، سر موقع در دفتر روزنامه جام‌جم حاضر شد و با ریتم تند، اما دقیق و کامل به سئوالات ما پاسخ داد که نتیجه‌اش حالا پیش روی شماست.

جنگ کلاهبردارها

«آریا‌شهر، دو نفر» اثر درجه‌یکی نیست اما در آشفته‌بازار سینمای کمدی همچون شمعی در تاریکی می‌تواند راه را به ما نشان دهد

جنگ کلاهبردارها

۱۸ دی ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۴ | نظر

یکی ازجذابترین موضوعات در فیلم‌های عامه‌پسند،موضوع سرقت است.آن‌قدر فیلم‌های متنوع درژانرهای گوناگون باموضوع سرقت ساخته شده که منجر‌به پیدایش مدلی ازفیلم به نام «فیلم سرقت» شده است.یک سر طیف فیلم‌های سرقت را آثار بسیار تلخی تشکیل می‌دهند که یکی از بهترین نمونه‌هایش می‌تواند«ریفی‌فی،۱۹۵۵»جناب «ژول داسن» باشد.نواردرجه‌یکی که همچنان به‌خاطر سکانس بیست دقیقه‌ای و بدون دیالوگ سرقتش، ارزش تماشا دارد.

زبان ملی؛ زبان همدلی

زبان ملی؛ زبان همدلی

۱۸ دی ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۴ | نظر

چرا «زبان فارسی» را «زبان ملی» می‌گوییم؟ زبان ملی یعنی چه و چرا یک ملت نیازمند زبان ملی است؟ اگر ملتی زبان مشترک و ملی نداشته باشد کار آن ملت در شناخت دیگر مؤلفه‌های ملی سخت خواهد شد، و اگر زبان ملی یک ملت قوی نباشد، نخواهد توانست فرهنگ قوی و پایدار تولید کند.

بلاتکلیفی سیمرغ اقتباس در جشنواره فیلم فجر

بلاتکلیفی سیمرغ اقتباس در جشنواره فیلم فجر

۱۷ دی ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۷ | نظر

وقتی صحبت از سینما و فیلم‌های ماندگارش می‌شود، نقش اقتباس را نمی‌توان کتمان کرد، تفاوتی هم نمی‌کند که آثار ماندگار سینمای ایران یا جهان را بررسی کنیم؛چون اغلب این آثار ازروی منابع مکتوبی ساخته شده‌اند که خود اسم ورسمی در دنیای ادبیات داشته‌اند وکارگردانان توانسته‌اند جایگاه این آثار را درمیان جامعه خود و جهان ارتقا بخشند وگاهی حتی ازمنبع خود پیشی بگیرندوبه‌‌رغم اقتباس، داستان را درمالکیت خود درآورند.

چشم‌هایی در حسرت وطن

چشم‌هایی در حسرت وطن

۱۷ دی ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۲ | نظر

زندگی تا زمانی که روال عادی و معمول خود را طی می‌کند، شاید فراز و فرودهایی را که یک آوارگی می‌تواند به آن تحمیل کند، نشان ندهد اما زمانی که فردی از خانه و کاشانه خود آواره می‌شود، حتی اگر در همان نزدیکی‌ها هم باشد، انگار از هویت خود جدا شده و به سرزمینی پرتاب شده که هیچ‌گاه در آن احساس آرامش و راحتی ندارد، به‌خصوص اگر این آوارگی دهه‌های متوالی ادامه داشته و با سختی‌هایی مانند بیکاری، خشونت، بمباران و آوارگی‌های متعدد و مستمر همراه باشد.

شگفتی سازی سینمای دینی در غرب

استقبال عمومی از فیلم‌های ژانر سینمای مذهبی رو به گسترش است

شگفتی سازی سینمای دینی در غرب

۱۷ دی ۱۴۰۳ - ۰۹:۳۷ | نظر

تهیه‌کنندگان مستقل سینما درآمریکای‌شمالی درصددهستند تولید محصولات اجتماعی و مذهبی خود را گسترش داده و با اکران عمومی آنها، روزنه‌ای در دل سینمای تجاری ایجاد کرده و به تماشاگران این فرصت را بدهند که امکان تماشای داستان‌هایی که در ارتباط با متون مذهبی و زندگی پیامبران است را روی پرده سینماها داشته باشند.