تنوع ژانر در اکران نوروزی

تنوع ژانر در اکران نوروزی

۰۷ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹ | نظر

کم‌کم به ایام پایانی سال واکران‌های نوروزی نزدیک می‌شویم؛ بازه‌ای ازاکران که کمتراثری رامی‌توان یافت که نخواهد درآن به پرده سینما برسد.زمانی که خانواده‌های ایرانی بیش ازهرزمان دیگری وقت آزاد دارند وبرای یک تفریح خانوادگی کناریکدیگر جمع می‌شوند.

فیلمی که تاریخ را تحریف می‌کند

فیلمی که تاریخ را تحریف می‌کند

۰۶ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۷ | نظر

فیلم «۵سپتامبر» یکی دیگر از فیلم‌های امسال است (مانند بروتالیست، درد واقعی، پرنده سفید و ...) که در روزگار جاری برای ایجاد چهره‌ای مظلوم از اسرائیل و یهودیان صهیونیست در فصل جوایز مطرح شد. آن‌هم در سالی که همین اسرائیل با همدستی آمریکا و اروپا حدود ۵۰هزار فلسطینی ازجمله ۱۸هزار کودک را قتل‌عام کرده و با به‌راه‌انداختن نسل‌کشی در غزه، یک از فجیع‌ترین جنایات تاریخ بشریت را مرتکب شدند.

سینمای مقاومت گفتمان جدیدی برای جهانیان

سینمای مقاومت گفتمان جدیدی برای جهانیان

۰۶ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۲:۲۲ | نظر

در ادامه نشست‌های بررسی سینمای ایران و جهان که به همت استادان و هنرجویان مدرسه نقد در «روزنامه جام‌جم» برگزار می‌گردد، این بار به موضوع سینمای جنگ و ضد جنگ در دنیا و دفاع‌مقدس در ایران پرداخته شد.

مفاهیم ژرف انسانی در تئاتر ایثار

مفاهیم ژرف انسانی در تئاتر ایثار

۰۶ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰ | نظر

انسانیت در قالب مهربانی، بخشش، ایثار و جانفدایی که بالاترین درجه بخشش و ایثار محسوب می‌شود، تجلی می‌یابد و این مفاهیم نیز معمولا به کمک هنرهای مختلف از قبیل تجسمی، سینما و تئاتر ماندگار می‌شود. از این‌رو، برگزاری جشنواره‌های موضوعی که بتواند استعدادهای جدید هنری را در این بستر نشان دهد، در پویا‌شدن حرکت جامعه هنری و غیر‌هنری برای از خودگذشتگی و ایثار بیشتر می‌تواند نقش بسزا و تأثیرگذاری داشته باشد.

رسیدیم به پوسته فیلمفارسی‌ها؟!

رسیدیم به پوسته فیلمفارسی‌ها؟!

۰۶ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۷ | نظر

قابل پیش‌بینی بود که یادداشت هفته قبل بازتاب مثبت و منفی مختلفی داشته باشد. سینماگران از نسل‌های متنوع قلم به دست گرفتند و در تأیید یا نفی دیدگاه صاحب این قلم، وارد تحلیل و بررسی شدند. نگارنده بر «دلی» بودن هر پدیده هنری ازجمله فیلم ساختن، واقف و باور دارم.

فقر ژانر در سینمای ایران

طی دو دهه گذشته تنوع گونه‌های سینمایی در ایران کاهش یافته است

فقر ژانر در سینمای ایران

۰۶ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۰:۰۳ | نظر

سینمای ایران حداقل در گیشه در سیطره آثار طنز و کمدی بوده است اما اگر نگاه‌مان را از گیشه بگیریم و به آثار تولیدی سینمای ایران نگاه کنیم، متوجه چالش مهم‌تری می‌شویم.

تجلی هنرهای تجسمی در اقوام ایرانی

تجلی هنرهای تجسمی در اقوام ایرانی

۰۵ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۰ | نظر

جشنواره هفدهم تجسمی فجر با تغییرات بزرگی همراه بود، تغییراتی که گرچه نسبت به آن انتقاداتی ابراز شد اما حالا که در میانه اجرای آن هستیم، به‌نظر می‌رسد که این تغییرات مثبت بوده است. حذف رقابت از جشنواره جنجالی‌ترین قسمت ماجراست که بسیاری از هنرمندان، به ویژه پیشکسوتان را معترض کرد‌ اما نکته اساسی و مهم، برگزاری همزمان جشنواره در استان‌های سراسر کشور است. جشنواره‌ای که به‌جای پایتخت، از شیراز شروع شد و همزمان در استان‌های سراسر کشور هنرمندان جوان و ناشناخته را به‌خود خواند، هنرمندانی که شاید جشنواره هنرهای تجسمی فجر تنها مجال عرض‌اندامشان در شاخه‌های تخصصی خود باشد.

کمدی بی‌سرانجام

کمدی بی‌سرانجام

۰۵ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۴ | نظر

از قدیم گفته‌اند که جنگ اول به از صلح آخر است. بنابراین بهتر است تمام احساساتم را درباره فیلم کمدی «خرچنگ» به کارگردانی مصطفی شایسته بیان کنم. اگر بتوان این اثر را فیلم نامید، باید بگویم که «خرچنگ»فاقد هرگونه محتوا و پر ازسؤال‌های بی‌جوابی است که بعید می‌دانم خود کارگردان و به‌ویژه نویسنده فیلم، پاسخ مناسبی برای آنها داشته باشند!همین علت هم باعث می‌شود تا نوشتن درباره این فیلم به کاری بس دشوار تبدیل شود و ادامه این مطلب سعی می‌کند توضیح دهد چرا فیلم خرچنگ چیزی ندارد تا ارائه دهد. پیش از این‌که وارد فیلم شویم، نخستین نکته‌ای که توجه‌ها را به سمت یک اثر جلب می‌کند نام فیلم است.

احیاگر علوم در عصری پر آشوب

احیاگر علوم در عصری پر آشوب

۰۵ اسفند ۱۴۰۳ - ۱۰:۴۴ | نظر

خواجه نصیرالدین طوسی،یکی ازبرجسته‌ترین دانشمندان و فیلسوفان ایرانی درقرن هفتم هجری قمری است.اودانشمندی جامع‌الاطراف بود که در زمینه‌های مختلفی از جمله ریاضیات، نجوم، فلسفه، کلام و منطق آثار ارزشمندی از خود به‌جای گذاشته است. خواجه نصیرالدین طوسی آثار متعددی در زمینه‌های مختلف علمی به رشته تحریر درآورد.