روایتی از تاریخ معاصر با زبان کودکانه

روایتی از تاریخ معاصر با زبان کودکانه

۰۲ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۶ | نظر

پویانمایی «ساعت جادویی» که پیش‌تر با نام «سفر به تاریکی» شناخته می‌شد، با تکیه بر داستانی تخیلی، به بررسی یکی از مهم‌ترین وقایع تاریخی ایران پرداخته است. این انیمیشن به‌ویژه از نظر تلفیق تاریخ و تخیل، ویژگی‌های برجسته‌ای دارد که می‌تواند مورد توجه باشد. در این بررسی عمیق‌تر، می‌توان به جنبه‌های مختلف داستان، شخصیت‌ها، پیام‌ها و همچنین ابعاد هنری آن اشاره کرد.

سقوط فرهنگی با انقلاب حروف

سقوط فرهنگی با انقلاب حروف

۰۲ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۹ | نظر

کمتر‌کسی است که به ترکیه و به‌خصوص استانبول سفر کند و از مسجد محتشم و بزرگ ایاصوفیه که در طول تاریخ خود از کلیسا به مسجد تبدیل و اخیرا ماهیت موزه‌ای به‌خود گرفته است، سراغی نگیرد؛ اما آنچه موجب و انگیزه‌ای برای تحریر این یادداشت شده است‌، ارتباط زیادی به جاذبه‌های تاریخی وفرهنگی این بنای مذهبی و زیبا ندارد. بلکه مربوط به اتفاقی است که درسفراخیر نگارنده به استانبول که به‌قصد بازدید از برخی مراکز آموزشی این کشور در شهر استانبول صورت گرفت، رخ داد.

نبرد فلسطینی‌ها در خاکریز سینما

نبرد فلسطینی‌ها در خاکریز سینما

۰۲ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۰ | نظر

چند روزی است که فاجعه ۱۵ ماهه غزه به آرامشی نسبی رسیده است و سرانجام آتش‌بس به اجرا درآمده. بدون شک اگر خیال شود که مسأله فلسطین با این آتش‌بس حل شده تصوری بچگانه است. وقتی دقت کنیم خواهیم دید که شاید اسلحه‌ها کنار گذاشته شده‌ اما این جنگ در عرصه روایت‌ها و خصوصا سینما همان‌طور که پیش از این وجود داشته، ادامه خواهد داشت.

زشت و زیبای رویدادهای ادبی

به انگیزه برگزاری کنگره شعر و داستان ایثار بررسی کردیم

زشت و زیبای رویدادهای ادبی

۰۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۷:۱۸ | نظر

نهمین کنگره ملی شعر و داستان ایثار این هفته در شیراز در حالی به کار خود پایان داد که این رویداد ادبی در طول چند ماه با برگزاری شب شعرهای استانی در چند استان کشور و کلاس‌های آموزش داستان‌نویسی به هنرجویان فعالیت خود را به صورت سراسری آغاز کرده بود.

قهوه پدری؛ کلیشه‌ای و ناکام!

قهوه پدری؛ کلیشه‌ای و ناکام!

۰۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۰ | نظر

سریال «قهوه پدری» که قرار بود با نام «پدر قهوه»، منتشر شود، ساخته مهران مدیری است. این سریال که به‌نظر می‌رسد در ادامه سریال‌های پیشین او، یعنی هیولا و دراکولا ساخته شده، داستان یک خانواده فرهنگی و شریف را روایت می‌کند که در یک بزنگاه اقتصادی، شرف خود را از دست داده و دست به کار‌های خلاف می‌زنند.

عکسی که ماندگار شد

روایت کودکی که زائر حرم رضوی بود و دعایش رنگ اجابت گرفت

عکسی که ماندگار شد

۰۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۷ | نظر

زنگ آخر خورد. وسایلم را چپاندم توی کیفم و دویدم توی حیاط. توپ را از مخفیگاه درآوردم و داد کشیدم:«بچه‌ها بیاین وسطنا!»بچه‌ها جمع شدند.از هفته اول مدرسه تا آن‌موقع، یک‌ماه تمام بازی کرده‌ بودیم و این بازی آخر بود.برنده این بازی برنده کل و صاحب توپ می‌شد.

تِلماسه؛ آخرالزمان به روایت صهیونیسم

تِلماسه؛ آخرالزمان به روایت صهیونیسم

۰۱ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۱:۰۴ | نظر

به نظر می‌رسد سریال شش‌قسمتی «تلماسه: پیشگویی» که اخیرا آخرین قسمت آن پخش شده، تأثیر زیادی در موفقیت فیلم «تلماسه ۲» (دنی ویلنو) در فصل جوایز داشته باشد، زیرا  این فیلم در اوایل فوریه ۲۰۲۴، عرضه شده و شاید چندان در یادها نمانده باشد. به‌ویژه آن‌که به طنز گفته می‌شود رأی‌دهندگان در فصل جوایز، حافظه قوی چندانی نداشته و اکران قبل از نوامبر را نمی‌توانند به خاطر بیاورند!

معنای الهی مقاومت فلسطین

معنای الهی مقاومت فلسطین

۳۰ دی ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۶ | نظر

امام و رهبر معظم، بارها سنت الهی و در تقابل با آن سنت شیطانی را در عرصه جهاد و تکالیف مقاومت برابر ظلم و کفر محارب معرفی کرده و امت مجاهد را هشیاری و آگاهی بخشیده‌اند. یک سنت شیطانی و نفسانی در قلمرو حکمرانی جهل و نفاق آن است که در تغییر وضعیت از پیروزی به شرایط دشوار مقاومت که در هر نبردی می‌تواند رخ دهد، فریادهای ضدمقاومت و ستایش راه‌های ذلت و تسلیم بلند می‌شود و فرصت را برای نفی جهد و تلاش و جهاد و اثبات و صحت خط سرسپردگی به شیطان و فرعون و نظام قدرت جائر و ظلم و سلطه مغتنم دانسته و تبلیغ تهاجمی و شبهات فراوانی را نشر می‌دهند و در میان مردم بی‌خبر می‌پراکنند و مبلغ زیستن چون بره قربانی و ولع زندگی در ذلت می‌شوند. 

بخش خصوصی و دولتی سینما مکمل هم باشند

در چهارمین نشست بررسی سینمای ایران و جهان، «مدرسه نقد جام‌جم» ذره‌بین خود را روی سینمای دولتی و خصوصی ایران گذاشته است

بخش خصوصی و دولتی سینما مکمل هم باشند

۳۰ دی ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۷ | نظر

در چهارمین نشست از سلسله‌برنامه‌های بررسی سنیمای ایران و جهان که در روزنامه جام‌جم و با حضور مدیر و هنرجویان مدرسه نقد برگزار شد، به مباحثی مختلفی پرداخته شد: چرا بخش خصوصی محصولات نازل تولید می‌کند؟ نهادها و ارگان‌ها دولتی چرا وارد این حوزه می‌شوند؟ آیا سینمای خصوصی و سینمای دولتی می‌توانند نیازهای واقعی را تشخیص دهند؟