گسترش همکاریهای ایران با کشورهای عضو سازمان همکاریهای شانگهای و همچنین بریکس یکی از اصلیترین اقدامات پیشروی کشورمان است که منجر به کاهش اثرات تحریمهای غرب و اقدامات متناقض اروپا خواهد شد؛ در این میان ترانزیت کالا و بهخصوص کالای استراتژیکی نظیر گاز اثرگذاری بسیار کلیدی بر رشد بازدارندگی و انتفاع اقتصادی ایران دارد.
یکی از گامهای اساسی در زمینه تحقق نقشپذیری ایران در تجارت گاز منطقه، ایجاد مسیرهای مستقیم گازی بین ایران با همسایگان خود است. این موضوعی کلیدی در زمینه بازطراحی تجارت انرژی ایران و تمرکز بر توسعه نقش ایران در تجارت گاز منطقه و اقدامی راهبردی در زمینه خنثیسازی تحریمهای آمریکا محسوب میشود.
پس از کش و قوسهای بسیار بین خودروسازان و شورای رقابت بهعنوان مرجع قیمتگذاری دستوری، بالاخره مصوبه جدید قیمت خودرو براساس فرمول کاستپلاس (Cost plus) از وزارت صمت بیرون آمد. خودروسازان قیمت محصول خود را به سازمان حمایت تولیدکنندگان و مصرفکنندگان ارائه کرده و در صورت تایید آن، قیمت فروش را به مشتریان اعلام میکنند. بدین ترتیب شورای رقابت پس از ۱۴سال از گردونه قیمتگذاری خودرو حذف شد.
نیمی از سال گذشت اما تعرفه واردات خودرو تعیینتکلیف نشده و واردکنندگان و مصرفکنندگان منتظر تصمیم نهایی در این زمینه هستند. در قانون بودجه امسال حقوق ورودی خودروهای وارداتی با نرخ صددرصد تعیین شد و گمرکات کشور نیز برای اجرای آن آماده شدند.
ناترازی بنزین در ایران به یکی از چالشهای مهم اقتصادی و انرژی کشور تبدیل شده که ریشه آن را باید در ترکیب همزمان رشد مصرف، ساختار ناکارآمد یارانهها و عقبماندگی در ظرفیت تولید جست؛ بهطوریکه رشد مصرف بنزین در سالهای اخیر همواره یکی از دغدغههای مهم سیاستگذاران کشور بوده است. بر اساس آمار رسمی، میانگین روزانه مصرف بنزین کشور در سال ۱۴۰۴ تا ابتدای شهریور حدود ۱۳۰میلیون لیتر ثبت شده است.
در گذشته زمانی که متصدی جایگاه سوخت اقدام به سوختگیری میکرد پیشنهاد فروش مکمل بنزین را بهصورت پنهانی ارائه میداد اما اکنون این اقدام غیرقانونی بهصورت علنی و در برخی موارد با اجبار همراه است. براساس قانون، دولت اعلام کرده بیش از ۹۰ درصد سوختگیری باید با کارت شخصی خودروها انجام شود.