به بهانه میلاد حضرت معصومه(س) و روز دختر، نقش مادران در تربیت دینی دختران را بررسی کرده‌ایم

دنیای زیبای مادر و دختری

دختر، منشأ لطافت و محبت است. شاید به همین خاطر است که خداوند وقتی می‌خواهد لطفش را در حق کسی به اکمال برساند به او دختر عطا می‌کند. دخترها در وجودشان عواطف و احساسات موج می‌زند و از همان ابتدای خلقت انگار احساسات مادری در نهادشان به ودیعه گذاشته شده‌است. به همین خاطر دختران در خانواده از قدرت بالایی برای برقراری ارتباط با سایر اعضای خانواده برخوردارند.
کد خبر: ۱۴۵۵۴۳۷
نویسنده زهره احمدزاده - خبرنگار چاردیواری
 
دخترانی که نقش‌های‌شان را به خوبی و هنرمندی ایفا می‌کنند و اگر از پدر و مادر و سایر اعضای خانواده عشق بگیرند، می‌توانند به خوبی مهر و عشق را بپرورانند و به آنها بازگردانند. در این میان اما رابطه مادر و دختری، دنیایی دیگر است و مادران به‌عنوان نخستین و قوی‌ترین الگو برای دختران‌شان به حساب می‌آیند و دخترها آینه تمام‌نمای مادر خود خواهند بود. پس اگر دخترانی تمام‌عیار می‌خواهیم باید کمی بیشتر در رفتار خودمان دقت کنیم اما ببینیم نقش مادران در تربیت دختران خود چیست: 

تربیت با تاکید بر تشابهات جنسیتی     
مادر در تربیت فرزند چه دختر و چه پسر، نقش بسزایی دارد اما در رابطه با تربیت دختر به دلیل تشابهات جنسیتی بیشتر می‌تواند تأثیرگذار باشد و این اشتراک باعث ظهور بسیاری از نقش‌های مشترک بین مادر و دختر می‌شود و این خود دلیلی مناسب برای پروراندن روحیه دین‌باوری در دختر توسط مادر خواهد بود. 

عفت و حیا در دختران     
دختران، مادران را الگوی خود قرار می‌دهند. در واقع دختر وقتی چشم باز می‌کند، مادر به‌عنوان الگویی همجنس در مقابلش حضور دارد و هر‌آنچه در روش و رفتار مادر می‌بیند را اجرا‌ خواهد کرد. یکی از موضوعات بسیار مهم در این زمینه همین مسأله حجاب و حیاست. در واقع دختران از نوع پوشش و رفتار مادر خود تقلید می‌کنند و اگر از تربیت درستی برخوردار باشند، به‌طور یقین از محیط، دوستان، همسالان و شبکه‌های اجتماعی تأثیر‌کمتری می‌پذیرند. 

احترام ویژه به دختر   
مادر از نظر روحی و روانی بهتر از هر کسی دیگر‌ می‌تواند احساسات دختر خود را درک کند و ویژگی‌های اخلاقی و رفتاری او را شناخته و نسبت به آن رفتار محبت‌آمیزی همراه با احترام ازخود بروز می‌دهد. مادر در جایگاه مادرانه خود با احترام به دختر خود شخصیت و رفعت بزرگی ‌می‌دهد و دختر نیز در جواب این عمل مادر، وقار و نجابت خود را حفظ می‌کند. 

 آموزش نقش‌های آینده به دختر    
دختر به‌ عنوان همسر و مادر آینده در جامعه حضور پیدا خواهد کرد. به همین دلیل مادر باید او را برای این نقش‌ها آماده کند. مادر با آموزش به موقع دختر خود به عنوان اثرگذارترین‌فرد می‌تواند شیوه زندگی، چگونگی برخورد با دیگران، احترام به همسر و همچنین تربیت مناسب فرزندان را به او آموزش دهد. دخترانی که در زمینه شوهرداری موفق هستند، الگوی خوبی مانند مادر خود دارند و برخورد با همسر را از او آموختند. از این رو به مادران سفارش شده که وظایف و مسئولیت‌های زنانه را به دختران خود آموزش دهند و اخلاق نیکو و رفتار شایسته را در آنان آراسته کنند. 

شناخت نیازهای دختران    
هیچ کس بهتر از یک مادر نمی‌تواند نیازهای دخترش را در سنین مختلف بشناسد؛ از دوره کودکی که او را بزرگ کرده تا زمان نوجوانی و بلوغ و بزرگسالی. بنابراین وقتی نیازها را شناختیم، انتظارات و توقعات را در همان سطح تنظیم می‌کنیم. گام بعدی در رابطه با فرزندان دختر این است که از آنها انتظار نداشته باشیم مانند ما رفتار کنند. مسأله این است که بدانید چطور با دوره کودکی‌ دخترتان کودکی کنید و با نوجوانی‌‌اش، نوجوانی و در همه سنین، او را درک کنید. 

به دخترتان عزت‌نفس بدهید   
هر کدام از ما ویژگی‌های خلقی و فیزیکی خاصی داریم که همیشه نمی‌توانیم آنها را تغییر دهیم. به‌عنوان یک مادر بهتر است که فرزندتان را آن‌طور که هست قبول کنید و کمک کنید اگر هم عیب و ایرادی دارد، خصوصی و بدون این‌که جلوی دیگران مطرح شود، رفعش کنید تا او باورش را نسبت به شما و جهان اطرافش از دست ندهد. دختری که اعتماد به نفسش در منزل پدری مناسب باشد، قطعا می‌تواند یک همسر خوب در آینده نیز باشد، چرا که خودش، اخلاق و رفتار، وزن، ظاهر و چهره‌‌اش را قبول دارد. 

علایق فرزندتان را شناسایی کنید    
یک مادر درصورتی که علائق فرزندش را بشناسد و آنها را بپذیرد، می‌تواند او را در بهترین و درست‌ترین مسیر هدایت کند.‌ نیازهای هم را دانستن و به فعالیت‌های یکدیگر ‌احترام گذاشتن، در نوع رابطه خیلی مؤثراست. اگر فرزندتان اهل مطالعه است، او را تشویق کنید گاهی با هم کتاب بخوانید یا تلویزیون ببینید. 

به فرزندتان اهمیت بدهید    
هیچ چیزی مانند در کنار هم بودن و با هم وقت‌گذراندن نمی‌تواند موجب شود تا بین مادر و دختر صمیمت به وجود بیاید. با هم به خرید رفتن، با هم به تفریح رفتن ‌ یا حتی ساعتی در کنار هم نشستن و صرف یک چای و کیک می‌تواند به دختر شما این احساس را بدهد که برای شما مهم است و شما برایش وقت می‌گذارید و این مسأله می‌تواند رابطه شما را با دخترتان به شکل قابل‌توجهی بهبود بخشد. 

آموزش احکام دختران   
مادر و دختر به علت همجنس بودن بهتر می‌توانند در مسائل مختلف فقهی و احکامی با هم صحبت کنند. شما می‌توانید از طریق تشویق و ترغیب احکام مشترک میان خود و دخترتان، بدون سختگیری و دوستانه به او آموزش دهید. بسیاری از احکام بانوان را باید قبل از ابتلای به آن به دختران آموزش داد تا در صورت روبه رو شدن از نظر شرعی، روحی و روانی دچار مشکل نشود. 
شما با آموزش‌های به موقع خود به دخترتان می‌توانید استرس دوران بلوغ را در او کمتر کنید تا بدون آسیب جسمی و روحی از این دوران عبور کند. 

شنونده خوبی باشید    
گاهی وقت‌ها بچه‌ها، به‌خصوص دختر بچه‌ها تنها انتظاری که از پدر یا مادر خود دارند این است که بنشینند و به حرف‌های‌شان گوش دهند. در واقع دخترتان نه فقط باید به حرف شما گوش دهد، بلکه شما نیز باید به حرف‌های‌شان گوش دهید. اگر شما این کار را نکنید، او فکر می‌کند که توجه نکردن اشکالی ندارد. همچنین آگاه باشید که کودکان به سرعت متوجه می‌شوند که چه زمانی والدین آنها واقعا به حرف‌های‌شان گوش نمی‌دهند و این احساس خوشایندی نیست زیرا این، باعث ناتوانی شما می‌شود. برای گوش دادن، کار خود را متوقف کنید تا به او نگاه کنید. تماس چشمی خوبی با یکدیگر داشته باشید تا بتوانید به آنها گوش دهید. 

ارزش دختر در اسلام 
دین اسلام بیشتر از ادیان دیگر،به زنان و حقوق آنها توجه داشته است. اسلام، وجود دختر در خانه را مایه رحمت و زیبایی می‌داند، لذا به تعلیم و تربیت دختران همت گماشت و تربیت درست دختران را به‌عنوان حقی به‌عهده والدین خصوصا مادر گذاشته است. از نظر اسلام و شیعه وظیفه مادر نسبت به دختران حساس‌تر است، چون انحراف از قانون فطرت و آیین صحیح و بقای نسل شریف را در معرض خطر قرار می‌دهد. اگر مادر نسبت به تربیت درست و دینی دختران دقت نظر داشته باشند، معضلات جامعه کمتر شده، همچنین دختران از لحاظ احساسی و عاطفی امنیت بیشتری دارند، در زمان بلوغ نیز اضطراب و صدمات جسمی و روحی در آنان کمتر می‌شود. مادر با آموزش ودادن مسئولیت‌های به موقع به دختران به آنان کمک خواهد کرد که درآینده نقش مادری و همسری خود را درست ایفا کنند؛ درنتیجه مادرانی دلسوز وآگاه برای تربیت فرزندان خودخواهندبود. همچنین همسرانی وظیفه‌شناس که به حقوق و وظایف دینی خود در قبال شوهران آگاهند و خانواده‌ای شاد و پر‌نشاط خواهند داشت. مادر با تربیت دینی دختران نه‌فقط خانواده‌هایی سرشار ازمحبت وشادی خواهیم داشت، بلکه جامعه‌ای سالم با زنان،دختران و مادرانی موظف داریم که مشکلات خانوادگی در آن کمتر خواهد بود. پس می‌توان نتیجه گرفت تربیت دینی دختران، همچون زنجیره‌ای به خانواده و جامعه سالم منجر خواهد شد.در روایات متعددی ارزش فرزندان دختر را بیشتر از پسران می‌دانند، زیرا در اعراب جاهلیت دختران را زنده به گور می‌کردند و این خود دلیلی برای روایات آمده است.
دختران، عاطفه و محبت بیشتری به والدین خود دارند و این را می‌توان از روایتی که امام صادق(ع) به نقل از حضرت ابراهیم(ع) فرمودند، مشاهده کرد: «إِنَّ إِبراهِیمَ علیه السلام سَأَلَ رَبَّهُ أَنْ یرْزُقَهُ إِبْنَهً تَبْکِیهِ وَ تَنْدُبُهُ بَعْدَ مَوتِهِ‌؛ ابراهیم(ع) از پروردگارش خواست که به او دختری عطا فرماید، تا پس از مرگش برای او بگرید و سوگواری کند».
همچنین پیامبر اکرم‌(ص) دختران را در مسائل اجتماعی مشارکت می‌دادند مانند مشارکت دادن حضرت زهرا(س) در روز مباهله که خود در آن زمانی که اعراب دختران را زنده به گور می‌کردند، بسی جای تأمل بود. یا زمانی که پیامبر دست دختر خود را آن هم در آن زمان می‌بوسید می‌فرمودند: «فداها ابوها‌؛ پدرش فدای او باد». 
از رسول خدا حضرت محمد(ص) نقل شده که فرموده‌اند: «نِعمَ الوَلَدُ البَنَاتُ مُلَطِّفَاتٌ مُجَهِّزَاتٌ مُؤمِنَاتٌ مُبَارَکاتٌ مُفَلَّیاتٌ‌؛ دختران چه فرزندان خوبى هستند‌؛ با لطافت و مهربان، آماده به خدمت‌رسانى، یار و غمخوار با برکت و پاکیزه‌کننده در خانواده براى پدر و مادر.‌»امام صادق(ع) در مورد ارزش فرزند دختر می‌فرمایند: «اَلبَنونَ نَعیمٌ وَ البَناتُ حَسَناتٌ وَ ا...یسألُ عَنِ النَّعیمِ، وَ یثیبُ عَلَى الحَسَناتِ‌؛ پسران، نعمت‌اند و دختران خوبى. خداوند، از نعمت‌ها سؤال می‌کند و به خوبی‌ها پاداش مى‌دهد». 
روایتی دیگر از امام صادق(ع) باز هم ارزش و اهمیت فرزند دختر را می‌فرمایند:«إِذَا أَصَابَ ٱلرَّجُلَ إِبْنَهٌ بَعَثَ ٱهللُ إِلَیهَا مَلَکاً، فَأَمَرَّ جَناحَهُ عَلی رَأسِهَا وَ صَدْرِهَا‌؛ آنگاه که مردی دارای دختر شود، خدای سبحان فرشته‌ای را به سوی او روانه می‌فرماید و آن فرشته، بال خود را بر سر و سینه آن دختر می‌گستراند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها