خیلی قبل‌تر از این که هیات داوران این دوره از جشنواره فجر نامزدهای دریافت سیمرغ را اعلام کنند به آنها معترض بودم و اطمینان داشتم خروجی آنها مورد تائید بسیاری از اهالی سینما و صاحب‌نظران قرار نخواهد گرفت. این داورها (با وجود احترامی که برایشان قائلم) غلط انتخاب نکردند بلکه غلط انتخاب شدند.
کد خبر: ۹۹۹۹۰۷

هیات داوری همگون خروجی قابل قبولی خواهد داشت، اما نمی‌توان توقع چندانی از یک گروه داوری ناهمگون داشت. البته بدیهی است که هیات انتخاب در هر دوره تعدادی موافق و مخالف دارد، اما برای ترکیب داوران امسال باید ذره‌بین دستمان بگیریم و دنبال موافقان بگردیم! متاسفانه درهیات داوران مثلا حتی یک فیلمبردار حضور ندارد و بیشتر آنها چهره‌های بازنشسته سینمای ایران محسوب می‌شوند که از عرصه تولید و فعالیت سینمایی به دور هستند.

اکنون تقریبا تمام بدنه سینما نسبت به انتخاب‌های صورت گرفته معترض هستند و تمام اینها برمی‌گردد به چیدمان غلط هیات داوران. جشنواره به داورانی نیاز داشت که تمام سینما به احترامشان کلاه از سر بدارند و رای‌شان را حتی اگر مخالفش باشند بپذیرند؛ اما این گونه نشد. به عنوان مثال اگر در این ترکیب داوران آقای علی نصیریان حضور داشت خیلی‌ها حتی اگر موافق آرای داوران هم نبودند به حرمت ایشان سکوت می‌کردند، اما با این که تمام اعضای این هیات قابل احترام هستند، اما چهره‌ای شاخص در میان آنها دیده نمی‌شود که سینماگران به احترام تجربه آنها سکوت کنند.

فیلم «گشت 2» تا شب قبل از نشست مطبوعاتی فیلم در برج میلاد در صدر آرای مردمی قرار داشت، اما روز بعد حذف شد و حتی جزو پنج فیلم برتر آرای عمومی هم نیست! من در نشست خبری فیلم علیه عده‌ای حرف زدم و ظرف چند ساعت سر فیلمم را بریدند. قطعا اتفاقی افتاده و فرمان و دستوری صادر شده که یکشبه ناجوانمردانه فیلمم را حذف کردند که البته در دراز مدت همه چیز روشن می‌شود. اکنون با هر کسی که در این باره تماس می‌گیریم مشکل را گردن دیگری می‌اندازد و همه خودشان را به بی‌اطلاعی می‌زنند و می‌گویند ما هم شوکه شده‌ایم!

سعید سهیلی

کارگردان و فیلمنامه‌نویس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها