آنچه در ذهن ما تاکنون نشسته، این است که آدم وقتی به سنی، مثلا 50 الی 60 ساله می‌رسد، بازنشسته می‌شود و دیگر کاری برای انجام ندارد؛ (یعنی نه دیگر کارش را دارد، نه حوصله‌اش و نه توانش را).
کد خبر: ۹۹۹۴۱۳

حال جدای از یکسری که تعدادشان هم زیاد نیست و شغلی دارند که می‌توانند بعد از این سن نیز همچنان خود را با آن سرگرم کنند، بیشتر افراد بویژه مردها همین که بازنشسته شدند جایشان یا در پارک‌هاست یا روبه‌روی تلویزیون (دست‌کم در کشور ما). اما ببینید که این زن، حدود 90 سال دارد و همچنان کار می‌کند؛ آن‌هم یکی از سخت‌ترین و ظریف‌ترین کارهای دنیا یعنی جراحی در اتاق عمل. ایوانیکا لوشیکنا اهل شهر ریازان روسیه، پیرترین جراح جهان لقب گرفته و باوجود این سن بالا، هنوز هم چهار عمل جراحی در روز انجام می‌دهد. او تا به حال بالغ بر ده هزار عمل انجام داده که از همه آنها راضی بوده است. ایوانیکا معتقد است که راز سلامتی وی کم خوری و ورزش مداوم بوده چیزی که البته همه مان بارها شنیده‌ایم و اما کو گوش شنوا !

وقتی پلاستیک‌هایمان نهنگ کش می‌شود

بارها و بارها و بلکه صدها بار از طریق همین روزنامه گفتیم و نوشتیم که کمتر از پلاستیک استفاده کنید، نه این‌که فقط ما بگوییم، که این روزها اکثر دوستداران طبیعت و رسانه‌ها این را می‌گویند. از مضراتش هم بارها گفتیم و نوشتیم؛ مهم‌ترینش این‌که صدها و هزاران سال برای تجزیه پلاستیک زمان لازم است و تا آن زمان این پلاستیک‌ها زندگی ما را به نابودی خواهند کشید، اما حالا خودتان یک پیامد تلخ دیگر استفاده بی‌رویه از پلاستیک را هم ببینید. تصویر ده‌ها پلاستیک را نشان می‌دهد که از دل یک نهنگ بیرون کشیده شده است؛ نهنگی که سه بار متوالی اقدام به خودکشی کرد و کارشناسان احتمال دادند باید درد سختی داشته باشد و برای همین کشتنش و البته بعد از کالبدشکافی این پلاستیک‌ها از معده‌اش خارج شد. لطفا پلاستیک نریزید تو طبیعت.

این هم از طرح جدید کارت عروسی

درحالی که خیلی از جوان‌هایمان وقتی که بخت در خانه‌شان را می‌زند، ذهنشان می‌رود به سمت رزرو گران‌ترین و شیک‌ترین تالارها و کارت‌های عروسی، بعضی‌ها هم مثل این زوج جنوبی سلول‌های خاکستری مغزشان را به کار می‌اندازند تا طرحی نو دراندازند. البته نمونه این مدل کارت عروسی قبلا هم بوده، اما نکته قابل توجه تعویض محتویات کارت با توجه به اخبار روز دنیاست. باید به این خلاقیت دست مریزاد گفت.

کلیسایی که بزودی ناپدید می‌شود

آثار تاریخی و بویژه مذهبی دنیا معمولا طوری ساخته شده و می‌شوند که ماندگاری چند صد و حتی چند هزار ساله داشته باشند؛ نمونه این نوع آثار هم زیاد است؛ هم در دنیا و هم در کشور خودمان، اما تصویر کلیسایی را نشان می‌دهد که از یخ ساخته شده و گرچه بسیار زیبا و خیره‌کننده است، اما ظاهرا نباید عمر طولانی داشته باشد. نمی‌دانم سازندگان آن که جمعی از هنرمندان کشور اسلواکی هستند وقتی ذره ذره آب رفتن کلیسای نازنین خود و ناپدید شدن آن را ببینند، چه حسی خواهند داشت، مطمئنا حس خوشایندی نخواهد بود.

مهاجر‌زاده چرا از مهاجران بیزار است

سوژه این هفته‌مان درباره رئیس‌جمهور جدید آمریکا برمی‌گردد به دستور اخیر ترامپ درخصوص ممنوع کردن سفر شهروندان 7 کشور دنیا به کشورش یعنی آمریکا. گرچه واکنش‌ها و اعتراضات زیادی در سراسر دنیا به این دستور شد، اما ما می‌خواهیم یک حرف حساب بزنیم. حالا حرف حساب ما این وسط چیست؟ این‌که دیلی میل فاش کرده که مادر ترامپ یک مهاجر اسکاتلندی بی‌پول بوده که برای رهایی از فقر با پای برهنه و به صورت غیرقانونی وارد آمریکا شده و سال‌ها بعد با یک میلیونر آمریکایی (پدر ترامپ) ازدواج کرده است. خب همسر ترامپ هم که یک مهاجر است. حالا ترامپ این وسط چه می‌گوید؟! نه واقعا چه می‌گوید؟!!

جای خالی پلاسکو

مطمئنا نمی‌شود به این زودی‌ها حادثه تلخ و جانسوز پلاسکو را فراموش کرد و البته نباید هم فراموش کرد، زیرا که فراموشی همان و تکرار اتفاقات ناگوار دیگر همان. ما هم برای این‌که این حادثه و پیامدهایش فراموشمان نشود، یک تصویر دیگر از آن نشان می‌دهیم؛ تصویری که البته نشان می‌دهد که مردم هم آن را فراموش نخواهند کرد، مخصوصا هربار که از خیابان جمهوری گذر می‌کنند و جای خالی پلاسکو را می‌بینند.

اگر عاشقت شوم

شنیده‌اید که می‌گویند آدمی که اهل زندگی باشد، در هر شرایطی کنار همسرش می‌ماند؛ یا این حرف تاریخی زوج‌های قدیمی که می‌گفتند: «با تو زیر یک چادر هم می‌توان زندگی کرد.» البته می‌گویند این حرف‌ها دیگر قدیمی شده و جوان‌های امروزی تا خانه و ماشینی در کار نباشد، به این راحتی تن به ازدواج نمی‌دهند.

اما راستش باید بدانید که هنوز از آن مدل عشق‌های اسطوره‌ای وجود دارد؛ نمونه‌اش عشق «ماریا گارسیا» و شوهرش «میگول رستروپی» که 22 سال است در کنار هم نه زیر یک چادر که در مجرای فاضلاب زندگی می‌کنند. آنها سال‌ها پیش زمانی که هر دو دچار اعتیاد بودند، همدیگر را ملاقات کرده و عاشق شدند و تصمیم گرفتند برای باهم بودنشان مواد مخدر را ترک کنند، اما به دلیل نداشتن پول و جایی برای زندگی یک مجرای فاضلابی را برای آغاز زندگی انتخاب کردند و همچنان عاشقانه آنجا به همراه سگشان زندگی می‌کنند.

ژاپنی‌های صرفه‌جو

یکی از مواردی که خیلی باعث هدررفت آب می‌شود همین فلش تانک‌های سرویس‌های بهداشتی است. آب پاک و زلال را یکهو خالی می‌کند توی چاه فاضلاب. راستش گاهی هیچ چاره‌ای هم جز استفاده‌اش نیست. اینجاست که باید مغزی متفکر به میدان بیاید تا کاری کند که هم فلش تانک همچنان پرقوت به کار خود ادامه دهد و هم آب؛ این ثروت خدادادی بی‌جهت هدر نرود. این مغز متفکر هم البته به میدان آمده و مثل همیشه از کشور ژاپن. ژاپنی‌ها با یک طراحی خلاقانه سینک دستشویی را در بالای فلش‌ تانک‌ در سرویس‌های بهداشتی نصب کرده‌اند. این‌طور آب‌هایی که قرار است هنگام شستن دست و صورت برود توی چاه، می‌رود توی فلش تانک و هنگام نیاز توی چاه توالت.

زیبایی یک خانواده خوشبخت

فکر می‌کنید برای چه عکس یک زوج گوسفند و بره‌شان روی جلد مجله معروف نشنال‌جئوگرافی رفته؟! چون زیبایی یک پیوند، یک خانواده و درکنار هم بودن را به تصویر کشیده است. این خانواده کوچک گوسفندها گرچه در شمار حیوانات هستند، اما در هر روی یک خانواده خوشبخت هستند که این خوشبختی را به‌راحتی می‌توان در قیافه بشاش آنها دید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها