رجوع به رمالان برای حل مشکلات زندگی یکی از انواع خرافاتی است که همچنان در جامعه ما وجود دارد. اعتماد به نفس پایین، نداشتن مهارت کافی برای حل مشکلات و داشتن سوءظن و شک نسبت به دیگران بخصوص اعضای خانواده از جمله دلایلی است که باعث می‌شود بعضی افراد به سمت رمال‌ها ـ که ادعای پیشگویی از آینده را دارند ـ سوق پیدا کنند. این در حالی است که هیچ‌کس نمی‌تواند آینده را پیشگویی کند و رمالان که از این طریق کلاهبرداری می‌کنند نیز توانایی حل مشکلات مردم را ندارند.
کد خبر: ۹۹۹۰۶۷
هیچ‌کس قادر به پیشگویی نیست

شیوه کار رمال‌ها این‌گونه است که ابتدا چند سوال از مراجعه‌کننده‌ها می‌پرسند و سپس اطلاعاتی را که به دست می‌آورند، با عنوان پیشگویی از آینده، با شکل و لحن جدید در اختیار آنها قرار می‌دهند. در این میان ممکن است بعضی از حرف‌های رمال‌ها به‌واسطه تجربه‌ای که دارند و شباهت زندگی مردم با یکدیگر، درست هم از آب دربیاید اما در واقع چیزی جز تکرار همان اطلاعاتی که مشتری‌ها در اختیارشان قرار داده‌اند، نیست.

بهترین تصمیم در زمانی که با مشکلات مواجه‌ایم، بخصوص مسائل خانوادگی این است که افراد به متخصصان اجتماعی، روان‌شناسان و دیگر افراد مرتبط مراجعه کنند. راهنمایی‌های آنها پایه و اساس علمی دارد و هدفشان تنها حل مشکل مراجعه‌کننده است. در حالی که رمالان که افراد بی‌سواد و کلاهبردار هستند، فقط قصد سوءاستفاده از مردم را دارند و شاهد هستیم که بعضا اتفاقات ناخوشایندی هم در این مسیر برای مراجعه‌کننده‌ها می‌افتد و شرایطشان بدتر از قبل می‌شود. متاسفانه رجوع به متخصصان بالا نیست. چرا که مردم از طرفی منابع اجتماعی را خوب نمی‌شناسند و از سوی دیگر، بنا به دلایل مختلف، علاقه‌مند به کمک گرفتن از آنها نیستند.

ما حتی شاهد هستیم که بعضا افرادی با مدارک تحصیلی بالا همچون فوق لیسانس و دکتری هم، در دام رمال‌ها می‌افتند. این نشان می‌دهد که مدرک نشان‌دهنده سواد اجتماعی نیست و نیاز است تا نهادهای آموزشی بویژه آموزش و پرورش که بعد از خانواده، شخصیت افراد در آنجا شکل می‌گیرد و رشد می‌یابد، وارد عمل شود. رسانه ها، روحانیون و سایر مراجعی که می‌توانند امر اطلاع رسانی را انجام دهند و آگاهی مردم را در این زمینه بالا ببرند نیز باید فعالیت مستمر داشته باشند.

حسن موسوی‌چلک

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها