حسینقلی قوانلو، رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت استان گلستان، در هشتمین جلسه کارگروه توسعه صادرات وهشتمین جلسه کمیته برون‌گرایی و جذب سرمایه‌گذاری خارجی اقتصاد مقاومتی استان گلستان اظهار داشت: لازم است توسعه بازارهای هدف صادراتی استان مورد توجه قرار گیرد.
کد خبر: ۹۹۸۴۹۶

به گزارش جام جم، وی افزود: کشورهایی که اقتصاد آنها بر پایه نفت است با نوسانات قیمت نفت اقتصاد آنها نیز دچار نوسان می‌شود و متاسفانه کشورهای ترکمنستان، عراق و افغانستان به عنوان مهم‌ترین مقاصد صادراتی استان از جمله این کشورها هستند و با کاهش شدید قیمت نفت طی امسال اقتصاد آنها نیز آسیب دید و این علت سبب کاهش شدید واردات در این کشورها و در نهایت کاهش صادرات استان گلستان شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت گلستان گفت: در 10ماهه امسال میزان 157 میلیون دلار کالا از گمرکات استان صادر شد که این میزان در سال گذشته 221 میلیون دلار بود.

وی کاهش ساخت وساز در کشورهای هدف صادراتی استان و تاثیر آن بر صادرات قطعات سوله،سازه های فلزی ومیلگرد و همچنین سیمان، بیماری آنفلوآنزای مرغی و تاثیر آن بر صادرات مرغ استان را از مهم ترین دلایل کاهش صادرات استان طی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل اعلام کرد و افزود :کاهش شدیدقیمت ید نیز با وجود این که صادرات ید استان از نظر وزنی با رشد 2 برابری همراه بوده، علت دیگری برای کاهش ارزش صادرات استان است.

قوانلو گفت: توسعه بازارهای هدف صادراتی می‌تواند شرایط جدیدی را برای صادرات استان فراهم کند و لازم است برای این کار نیز به دنبال کشورهای باثبات اقتصادی بالاتر برویم.

به گفته وی، تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی نیز که مهم‌ترین برنامه‌های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان طی امسال است ،نیز می‌تواند تاثیر فراوانی بر افزایش میزان صادرات استان داشته باشد.

وی افزود: 90 درصد صادرات، توسط خود تولیدکنندگان انجام می‌شود و به عقیده ما صادرات یک علم و تخصص است و باید توسط صادرکنندگان متبحر و با تجربه در قالب شرکت های بزرگ و کنسرسیوم‌های صادراتی صورت پذیرد تا مشکلات فراوری صادرات استان به حداقل برسد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها