رئیس اتاق ایران در همایش «روز ملی آب»:

سرعت بسته شدن چاه های غیرمجاز پایین است

مدیرعامل آب منطقه ای استان زنجان:

۳۶۸ حلقه چاه غیرمجاز در زنجان مسدود شد

مدیرعامل آب منطقه‌ای استان زنجان به اضافه برداشت از چاه‌های آب به میزان ۴۶۴ میلیون مترمکعب اشاره کرد و گفت: امسال ۳۶۸ حلقه چاه غیرمجاز مسدود و از اضافه برداشت ۸۷ حلقه چاه مجاز جلوگیری شد.
کد خبر: ۹۹۷۹۳۲
۳۶۸ حلقه چاه غیرمجاز در زنجان مسدود شد

به گزارش خبرنگار جام جم آنلاین از زنجان، یوسف رضاپور در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار داشت: میزان بارندگی در استان زنجان ابتدای سال آبی 95-96 تا بهمن ماه 92.1 میلی‌متر گزارش شده که این رقم نسبت به مدت مشابه سال گذشته 49.73 درصد کاهش یافته و نسبت به دراز مدت کاهش 24.4 درصدی را نشان می‌دهد.

وی حجم رواناب‌ها در سه ماهه نخست سال آبی 95-96 را 16.6 میلیون مترمکعب عنوان کرد و افزود: حجم رواناب‌ها نیز نسبت به مدت مشابه سال گذشته با کاهش 66 درصدی مواجه شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان زنجان با اشاره به اینکه سال گذشته 26 میلیون متر مکعب آب به پشت چهار سد مهم استان از جمله گلابر، تهم، تالوار و کینه ورس وارد شده است، ابراز کرد: حجم آب وردی مخازن این سدها امسال با کاهش چشمگیر 5.4 میلیون مترمکعب گزارش شده است.

وی با اشاره به اینکه صددرصد مخزن پشت سد کینه‌ورس پر شده است، بیان کرد: حجم مخزن سد گلابر 49 درصد و سد تالوار 10 درصد پر شده است.

رضاپور تعداد چاههای عمیق و نیمه عمیق حفر شده در استان زنجان را 17 هزار و 726 حلقه برشمرد و گفت: 7 هزار و 369 حلقه چاه بدون مجوز شرکت آب منطقه‌ای حفر شدند و نسبت به برداشت غیرمجاز آب با تخلیه 312میلیون متر مکعب اقدام می‌کنند.

وی به وجود 10 هزار و 488 حلقه چاه مجاز اشاره کرد و گفت: از بین چاههای مجاز و دارای پروانه یک هزار و 404 حلقه با تخلیه 152 میلیون مترمکعب اضافه برداشت دارند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان با اشاره به اینکه در مجموع 464 میلیون مترمکعب از چاههای مجاز و غیرمجاز اضافه برداشت وجود دارد، تصریح کرد: در راستای اجرای طرح‌های تعادل‌بخشی به منابع آب زیرزمینی از ابتدای سال تا پایان دی‌ماه 368 حلقه چاه غیرمجاز با تخلیه 15.68 میلیون مترمکعب مسدود شدند.

وی با اشاره به اینکه 827 حلقه چاه دارای تخلف با تخلیه 30.92 میلیون مترمکعب نیز پلمب شده است، ابراز کرد: از اضافه برداشت 87 حلقه چاه نیز جلوگیری شده است.

رضاپور به نصب کنتورهای هوشمند برای کنترل میزان مصرف آب اشاره کرد و گفت: در سال 95، 79 کنتور حجمی و 96 کنتور هوشمند آب و برق روی چاه‌های کشاورزی و صنعتی نصب شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها