شایع ترین علت مشکل چشمی، عفونت هنگام زایمان است. عامل عفونت ممکن است، قارچ ها، میکروب ها و بررسی تب خال و زگیل باشد که ممکن است نوزاد به عفونت چشمی مبتلا سازند.
کد خبر: ۹۹۶۶۴۹
عفونت هنگام زایمان، شایع ترین علت مشکل چشمی

به گزارش جام جم آنلاین، یک جراح و متخصص چشم و فوق تخصص قرینه در گفتگو با برنامه «فراسو» شبکه رادیویی سلامت با بیان اینکه اولین معاینه چشم در بدو تولد به محض تولد نوزاد در بیمارستان، انجام می شود، افزود: ارزیابی سلامت چشم باید از بدو تولد انجام شود تا با پیشگیری از بیماری، درمان زودرس از عوارض چشمی جلوگیری کنیم. یکی دیگر از علل معاینه چشم در بدو تولد، احتمال بروز ضربه های زایمانی است که ممکن است منجر به مشکلات چشمی در نوزادان شود. گرفتگی مجرای اشکی که ممکن است در نوزادان هنوز باز نشده و باعث ترشح و چسبندگی در چشم شود.

محمدرضا فرتوک زاده افزود: سوم معاینه چشم در بدو تولد این است که ممکن می باشد نوازادی با آب مروارید مادرزادی متولد شود، در صورتی که آب مروارید هر چه زودتر درمان شود، کاهش دید کم تر می شود. حتی توصیه می شود آب مروارید همان روز اول جراحی شود. معاینه بعدی در ۶ ماهگی است که به حرکات چشم توجه می کنیم. حرکات بالا، پایین، چپ و راست و اینکه آیا چشم انحراف دارد قرینه چشم شفاف است؟ عدسی چشم شفاف است و مردمک ها خوب کار می کنند؟ شیرخوار اشیا را دنبال می کند؟ که البته در این سن نمره عینک تعیین نمی شود؛ ولی حدود بینایی شیرخوار مشخص می شود.

وی با بیان اینکه بعد از شش ماهگی، ادامه معاینه کودک در ۳ سالگی مهم است؛ زیرا مقدار بینایی را در این سن می توان مشخص نمود، گفت: اینکه دید کودک ۷ یا ۸ دهم است، را می توان مشخص کرد؛ چرا که کودک به راحتی جواب می دهد. تابلو را می بیند و می تواند تصاویر را ببیند. در این حال اگر به عینک نیاز دارد، متوجه می شویم. مرحله بعدی معاینه چشم، ۵ سالگی است. یعنی زمانی که کودک به مهدکودک یا آمادگی یا پیش دبستانی فرستاده می شود. اگر کودک در ۳ سالگی مشکل داشته باشد، طبق مشکل او پزشک او را مداوا می کند و اگر این کودک مشکل چشمی نداشته باشد، هر ۵ سال معاینه می شود تا ۴۰ سالگی؛ اگر در ۴۰ سالگی معاینه شود و چشم سالم باشد باید هر دو سال یکبار معاینه شود تا حدود ۶۰ الی ۶۶ سالگی ولی اگر مشکل داشته باشد هر ۶ ماه باید بررسی شود.

این جراح و منخصص چشم و فوق تخصص قرینه در پایان اظهار داشت: اگر فشار چشم بالا باشد بر حسب میزان هر چند ماه یا چند هفته یکبار معاینه شود و درمان های لازم انجام شود. از سن ۶۵ سال به بالا فرد ممکن است مشکلات جسمی زیادی داشته باشد از جمله ضایعات ناشی از قند، خشکی چشم، و ... که همه اینها با معاینه سالانه توسط پزشک مشخص و درمان می شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
مهدیه
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۱/۱۳
۰
۰
اكثر موارد مشكلات نوزاد به زایمان طبیعی بر می گردد در زایمان به روش سزارین این مسائل ندرتا اتفاق می افتد ، در واقع سزارین برای مادر بد ولی برای نوزاد خوب است درصورتیكه زایمان طبیعی برای مادر خوب و برای نوزاد بد است .

نیازمندی ها