براساس پژوهش جدیدی که در فنلاند انجام شد، کمبود ویتامین D در مردان با افزایش خطر ابتلا به سردردهای مکرر در ارتباط است. کمبود ویتامین D ازجمله نگرانی‌های جدی در فنلاند و سایر کشورهای واقع در نواحی شمالی اروپا به شمار درود، چراکه این کشورها به نور آفتاب به اندازه کافی دسترسی ندارند. در این پژوهش، از 2600 مرد فنلاندی 42 تا 60 ساله نمونه خون گرفته شد.
کد خبر: ۹۹۵۴۰۱

شرکت‌کنندگان همچنین به این پرسش پاسخ دادند که هر چند وقت یکبار به سردرد دچار می‌شوند. این افراد پیشتر نیز در یک بازه زمانی 5 ساله (1989‌ ـ ‌1984) در پژوهشی دیگر که خطر بیماری‌های قلبی را بررسی می‌کرد، شرکت کرده بودند.

نتایج آزمایش خون شرکت‌کنندگان نشان داد مقدار ویتامین D در حدود 70درصد این افراد، کمتر از 20 نانوگرم در میلی‌لیتر بوده است. این مقدار معمولا به‌عنوان آستانه‌ کمبود ویتامین D شناخته می‌شود.

پژوهشگران مشاهده کردند سطح ویتامین D در افرادی که سردردهای مکرر داشتند (حداقل هفته‌ای یک‌بار)، به طور میانگین 3/15 نانوگرم در میلی‌لیتر بوده است. این رقم در افرادی که سردردهای مکرر نداشتند، 6/17 نانوگرم در میلی‌لیتر گزارش شد. همچنین مشاهده شد احتمال بروز سردردهای مکرر در افرادی که ویتامین D خیلی پایینی داشتند (کمتر از 6/11 نانوگرم در میلی‌لیتر)، دو برابر بیشتر از افرادی بوده که ویتامین D خونشان بالاتر از 22 نانوگرم در میلی‌لیتر اندازه‌گیری شد.

این پژوهش یکی از جامع‌ترین پژوهش‌هایی است که ارتباط بین کمبود ویتامین D و سردردهای مکرر در مردان را مورد بررسی قرار داد، اما با توجه به این که بازه زمانی پژوهش فوق گسترده نبوده است، پژوهشگران احتمال می‌دهند شاید سابقه سردرد این افراد به قبل از ابتلای آنها به کمبود ویتامین D
برگردد.

این فرضیه مطرح است که افراد به دلیل سردردهای مکرر کمتر از منزل خارج می‌شوند و در نتیجه، نور آفتاب به اندازه کافی به بدنشان نمی‌رسد. با این حال، هنوز پژوهشگران این فرضیه را در کشوری مثل فنلاند که در مجموع آفتاب کافی ندارد، چندان محتمل نمی‌دانند. از طرف دیگر، پژوهش فوق فقط روی عده‌ای از جمعیت مردان انجام گرفت و معلوم نیست در زنان نیز نتایج مشابهی داشته باشد.

منبع: livescience

مترجم: صدف دژآلود

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها