درحالی که آمار طلاق و طلاق توافقی در استان خراسان رضوی بالاست و به قولی رتبه اول کشور را دارد، این استان با اجرای طرح‌هایی درصدد مهار رشد طلاق است.
کد خبر: ۹۹۲۴۷۵
مهار طلاق در خراسان رضوی

به گزارش جام‌جم، با این‌که مقامات قوه قضاییه می‌گویند آمار طلاق در خراسان رضوی کاهش یافته و نسبت ازدواج به طلاق در این استان از 7/3 به 5/3 رسیده، اما هنوز آمار طلاق تا رسیدن به وضع طبیعی راه زیادی در پیش دارد؛ زیرا هنوز در خراسان رضوی روزانه 45 طلاق اتفاق می‌افتد و رتبه ازدواج در این استان در بین استان‌های کشور 16 است که زیاد چشمگیر نیست.

با این حال گزارش سازمان ثبت احوال از طلاق در کشور نشان می‌دهد، استان‌ خراسان رضوی با سه مورد طلاق به ازای هر یکهزار نفر جمعیت، بیشترین میزان طلاق را در سطح کشور دارد.

درهمین حال طلاق توافقی یکی از رایج‌ترین نوع طلاق در کشور و خراسان رضوی است، به طوری که طبق اعلام مرکز آمار و فناوری اطلاعات قوه قضاییه، طلاق توافقی، چهارمین خواسته حقوقی کشور از بین ده خواسته حقوقی نخست از نظر فراوانی بوده است.

چنین آماری مقامات این استان را بر آن داشته تا با اجرای طرح‌هایی جلوی طلاق توافقی را که به گفته آنان بیشتر در شرایط هیجانی اتفاق می‌افتد، بگیرند.

جدی گرفتن مراکز مشاوره

در یکی از اصلی‌ترین این طرح‌ها، برای نخستین بار در خراسان رضوی طرحی به طور مشترک میان سازمان بهزیستی و دادگستری اجرایی شده که براساس آن زوج‌هایی که قصد طلاق توافقی دارند، ابتدا به مراکز مشاوره معرفی می‌شوند و درصورتی که در این مراکز مشکل‌شان حل نشد، برای آنها گواهی عدم‌سازش صادر می‌شود و به دادگاه‌های خانواده ارجاع می‌شوند. این طرح به ‌صورت پایلوت در خراسان رضوی اجرا شده و قرار است در ده استان دیگر کشور نیز اجرایی شود.

معاون امور اجتماعی و پیشگیری از جرم دادگستری خراسان رضوی دراین باره به ایرنا گفت: در این طرح، ابتدا مراکز مشاوره‌ای در مرکز استان و بعد از آن سامانه ثبت طلاق راه‌اندازی شده که در آن پرونده‌ها مستقیم به مراکز روان‌شناختی و مداخله ارسال می‌شود تا غربالگری و رصد شوند. با اجرای طرح، تاکنون 17 درصد سازش قطعی، 25 درصد انصراف از طلاق و درنهایت کاهش 30 درصدی میانگین طلاق توافقی را شاهد بوده‌ایم.

سیدامیر مرتضوی افزود: در این طرح پرونده‌های طلاق توافقی به مراکز روان‌شناختی و مداخله که مرکز غربالگری دارند، ارسال می‌شود و پس از بررسی پرونده‌ها اگر پرونده‌ای قابلیت سازش داشته باشد، مراحل مشاوره طی شده و در غیر این صورت به دفاتر خدمات الکترونیک قضایی می‌آید تا در پروسه قضایی قرار گیرد.

بهزیستی هم وارد گود شد

در همین حال، معاون اجتماعی بهزیستی استان خراسان رضوی در گفت‌وگو با جام‌جم اظهارکرد: از ابتدای دی تمام پرونده‌های طلاق اعم از توافقی و غیره به سازمان بهزیستی ارجاع شده و این سازمان نیز به کارزار مبارزه با طلاق توافقی خراسان رضوی پیوسته است.

غلامحسین حقدادی به تعداد زوج‌های مراجعه‌کننده متقاضی طلاق توافقی اشاره‌ای نکرد و افزود: 18 درصد از پرونده‌های طلاق توافقی ارجاعی به بهزیستی پس از اجرای طرح مشترک با دادگستری، به سازش انجامیده است.

وی ادامه داد: درطرح کاهش طلاق توافقی خراسان رضوی، برای زوجین مهلت 45 روزه در نظر گرفته شده تا جلسات مشاوره را در پنج نوبت بگذرانند. پس از این جلسات ارزیابی اولیه انجام و بعد از آن پرونده به دادگستری ارجاع می‌شود.

این مقام مسئول یکی از مهم‌ترین شاخص‌های سازش در طلاق‌های هیجانی را مشاوره خواند و تاکید کرد: در راستای اجرای قانون حمایت از خانواده از ابتدای ماه آینده، این طرح در تمامی شهرستان‌های خراسان رضوی اجرا خواهد شد .

وی اظهار کرد: از ابتدای اجرای این طرح تاکنون 36 هزار جلسه مشاوره در استان برگزار شده که پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال این تعداد به 50 هزار جلسه برسد.

مشاوره، طلاق توافقی را کاهش می‌دهد

یک روان‌شناس نیز با بیان این‌که زمانی که تمام شرایط اولیه‌ای که لازم است تا دو نفر زندگی مشترک را ادامه بدهند، اثرش را از دست بدهد، طلاق اتفاق می‌افتد، گفت: علت افزایش طلاق‌های توافقی به نگاه سطحی در هنگام ازدواج، نداشتن توان مقابله با مشکلات، نداشتن تحمل یکدیگر و زود نتیجه‌گیری کردن است.

ناهید زرگرانی درخصوص نقش مشاوره در کاهش طلاق توافقی بیان کرد: مشاور به مراجعان کمک می‌کند که علت بی‌احساسی منجر به طلاق را پیدا کرده و نقش عوامل مختلف جسمی، خانوادگی، شخصیتی، تعارضات، رویدادهای خاص مثل تولد فرزند، دخالت خانواده ها، خستگی و فرسودگی شغلی، مشکلات مالی و غیره در طلاق مشخص می‌شود.

این مشاور خانواده افزود: در کار مشاوره، ایدئولوژی و فرهنگ افراد بررسی و با یک نگاه علمی، فرهنگی و مذهبی به ریشه‌های طلاق نگاه می‌شود، ولی تاثیر مشاوره باید دائمی بوده و بتواند به صورت زیربنایی به مشکلات بپردازد و این محقق نمی‌شود، مگر این‌که افراد بدون اجبار دستگاه‌های مجری، بلکه با ایمان به نقش مشاور در جلسات مشاوره شرکت کنند .

نسیم سهیلی

جام‌جم خراسان رضوی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها