چهارمین همایش «عرس بیدل» با حضور جمعی از شاعران و ادیبان ایران و شبه قاره هند آغاز به کار کرد.
کد خبر: ۹۹۱۸۱۱

به گزارش مهر، آیین افتتاحیه چهارمین همایش «عرس بیدل» صبح دیروز در تالار وزارت کشور در حالی برگزار شد که رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی که پیش از این سخنران مراسم اعلام شده بود، در این مراسم حضور پیدا نکرد.

در مراسم آغاز به کار این همایش، هادی سعیدی‌کیاسری دبیر این همایش در سخنانی از بیدل به‌عنوان بزرگ‌ترین شارح انسان یاد کرد که برای بسیاری از پرسش‌های بزرگ انسانی پاسخ‌های سزاواری پیدا کرده است.

وی همچنین گفت: در همایش چهارم عرس بیدل نخبگانی از 20 کشور دنیا حضور داشتند که همگی در زمره بیدل‌شناسان و نیز خادمان زبان فارسی به شمار می‌روند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان این‌که میراث زبان فارسی از بنگال تا زنگبار تجلی‌گاه خاطره تاریخی و ازلی ما و معارفی است که نسل به نسل به دست ما رسیده است، گفت: در تمام حیات بشر هیچ زبانی مانند فارسی این تقدیر را نداشته تا چنین حجمی از حکمت و فلسفه را در خود متجلی کند و دریغ است که این حجم از حکمت پراکنده مانده و کمتر به فهم و گردآوری‌اش همت شود.

دیگر سخنران این مراسم علی معلم دامغانی، رئیس فرهنگستان هنر بود که در سخنان خود از واژه عرس با عنوان مهرجان در اندیشه هندویان یاد کرد و گفت: بیدل از اهالی هندوستان است و عرس او که به معنی مجلس بزرگداشت و گرامیداشت اوست باید در هندوستان و لاهور برگزار شود، اما به همان قاعده هندویان که از او با عنوان امام وارده یاد می‌کنند ما نیز چنین نگاهی به او داریم و در اینجا درگاهی به نام بیدل به نام و یادش گشوده‌ایم و البته خود بیدل نیز با این کار موافق است و می‌گوید «مخصوص نیست کعبه به تعظیم اعتبار/ هر جا سری به سجده رسید آستانه ای است.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها