رسانه‌ها در ساختارهای کلی براساس لایه‌های گوناگون شکل گرفته‌اند. در یکی از این مدل‌ها، رسانه‌ها را متشکل از سه لایه زیرساخت، محتوا و مخاطب درنظر گرفته‌اند. در رسانه‌های فضای مجازی، گاهی این ساختار به‌صورت چهارلایه‌ای و گاهی بیشتر نیز مطرح می‌شود. این چهار لایه شامل زیر ساخت، لایه منطقی، لایه محتوایی و لایه کاربری است. هر یک از این ساختارها اگر به‌عنوان شاکله یک رسانه فرض شوند، ضرورت ایجاد و وجود زیرساخت‌هایی که محتوا برمبنای آن به مخاطب یا کاربر منتقل شود، ضروری است.
کد خبر: ۹۹۱۴۲۰

گاهی تئوری‌پردازهای رسانه‌ای این زیرساخت‌ها را خود به‌عنوان یک مولفه قدرت مطرح و وجود نداشتن آن را به‌عنوان نقطه ضعف اساسی تلقی می‌کنند. رسانه ملی نیز در سپهر رسانه همگانی و نوین خود دارای زیرساخت‌هایی است که انتقال پیام براین بستر انتقال می‌یابد. گستره زیرساختی این سازمان به گونه‌ای است که در سراسر کشور وظیفه پیام‌رسانی را به دورترین نقاط کشور به‌ عهده دارند.

از سوی دیگر پیچیدگی و تنوع تخصص‌های مرتبط با این زیرساخت‌های فنی، خود حدیث مفصلی است که شامل انتشار، انتقال، تولید و پخش، زیرساخت برق و تاسیسات، فناوری اطلاعات و فضای مجازی است. فناوری‌های انتشار شامل پخش تلویزیون دیجیتال، رادیو اف.‌ام و رادیو موج متوسط در تمام بخش‌ها، اعم از طراحی، توسعه و بهره‌برداری است. این فناوری‌ها هر روز درحال تغییر و ارائه نوآوری‌هایی است که هم در دنیا و هم درکشور عزیزمان، شاهد آن هستیم.

یکی از رخدادهای مهم ملی دراین فضا، خوداتکایی است که به‌‌رغم اعمال تحریم‌های ظالمانه، توسعه چشمگیری در کشور داشته است و اگر خودکفایی در این فضا نبود، هجمه رسانه‌ای معاند در فضای رسانه‌ای کشور معضل اساسی تلقی می‌شد. طراحی و ساخت تجهیزات استودیویی که از نوع پتنت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تلقی می‌شوند، عاملی برای ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان در فضای رسانه‌ای بوده است. این مهم از یک سو باعث پیشرفت سریع و از سوی دیگر کاهش هزینه‌های توسعه‌ای در بخش‌های استودیویی بوده است. همچنین تربیت نیروهای متخصص ملی جهت توسعه، بهره‌برداری و کاربری پیشرفته‌ترین تجهیزات اعم از داخلی و خارجی خود اقدام مهمی در رسانه ملی تلقی می‌شود.

این مهم قابلیت و توان مهندسی را به‌گونه‌ای ارتقا داده است که امکان طراحی و تجهیز هر نوع استودیوی تصویربرداری را در داخل کشور مهیا کرده است. حوزه انتقال از مهم‌ترین حلقه‌های زنجیره تولید تا دریافت، توسط مخاطب تلقی می‌شود. این مهم با مدیریت سازمان صداوسیما هم در خودکفایی محصولات نتیجه بخش بوده و هم در توانمندسازی نیروی انسانی نخبه درون سازمان جهت انجام انواع گوناگون از پروژه‌ها ثمربخش بوده است. طراحی و اجرای انواع خطوط ارتباطی، مایکروویو، فیبرنوری و ماهواره اعم از سیار و ثابت کاملا قابل مشاهده است.

ایمن‌سازی و مستقل‌سازی‌های انجام شده در این حوزه ایمنی، سیگنال را تا حد زیادی افزایش داده است. نگهداری، نظارت و دقت بر پخش سیگنال، اطمینان خاطری برای مخاطب حاصل کرده است که کمتر مشکلاتی در ارسال تصاویر شبکه‌ها مشاهده می‌شود. زیرساخت‌های رسانه‌ای نوین، فناوری اطلاعات و فضای مجازی در حد قابل قبولی برای کاربران این فضا توسط این سازمان ایجاد شده است و شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی می‌توانند با مخاطبان خود براحتی ارتباط برقرار کنند و این فضا با سرمایه‌گذاری‌های انجام شده توسط سازمان هر روز در حال گسترش است. ایمنی پخش در برق و تاسیسات و تجهیزات پیشرفته به‌گونه‌ای است که ارسال سیگنال به مخاطب بخوبی و بدون مشکل انجام می‌شود. با این تفصیل، مشاهده می‌شود درک مسیر حرکت فناوری‌های جهانی زیرساخت‌های رسانه‌ای اهمیت زیادی می‌یابد، همچنین آگاهی از آخرین تولیدات و محصولات این فضا برای کارشناسان و مهندسان فنی در طراحی‌های آینده و تفکرات فنی‌شان، کمک شایانی به ‌آنها خواهد کرد.

این امر مهم در فضای رسانه‌ای سازمان صداوسیما مدیریت شده و آن برگزاری سیزدهمین اجلاس فناوری رسانه است.

این اجلاس با شعار همگرایی رسانه‌ای و رسانه ترکیبی در دو روز متمادی برگزار می‌شود و ده‌ها سخنران داخلی و خارجی، آخرین مسیر فناوری و طرح‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهند. از 200 طرح خلاقانه و نوآورانه فنی قدردانی می‌شود و در نمایشگاه فناوری رسانه، آموزش حرف اول را می‌زند.

دکتر رضا علیدادی

معاون توسعه و فناوری رسانه ملی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها