یکی از مباحث مهم در بحث استفاده از فضای مجازی، بحث فرهنگ استفاده از این فضاست. این موضوع وقتی اهمیت پیدا می‌کند که بدانیم هویت افراد در فضای مجازی به شکلی متفاوت از دنیای واقعی شکل می‌گیرد. درحقیقت هویت کاربران در فضای مجازی توسط خود آنها ساخته می‌شود.
کد خبر: ۹۹۱۱۹۵

درحالی که در دنیای واقعی هویت هر شخصی از فرهنگ و سبک زندگی و آداب و رسوم و دین او اعتبار می‌گیرد. به عبارت دیگر هویت افراد از خانواده، جامعه و گذشتگانش به آنها می‌رسد. اما در فضای مجازی، کاربران خودشان برای خود هویت می‌سازند و به واسطه همین امکانی که در اختیارشان قرار گرفته، خیلی‌ها این هویت را جدای از هویت واقعی‌شان در دنیای واقعی می‌سازند.

از آنجا که فضای مجازی، در کنار زندگی واقعی همه انسان‌ها قرار گرفته و فضای دومی را ساخته است، پس همانند همان زندگی واقعی به فرهنگ خاص خودش نیاز دارد. این فرهنگ، همان‌طور که در دنیای واقعی تحت تاثیر عواملی مثل دین، عرف، سطح سواد، وضع اقتصادی و... است، در فضای مجازی هم همه این عوامل می‌توانند بر فرهنگ تاثیر بگذارند. اما از آنجا که فضای مجازی به کاربرانش امکان ساختن هویتی مجازی را می‌دهد، در بسیاری از موارد مشاهده می‌کنیم کاربران تعدادی از ویژگی‌های شخصی خود را برای عرضه در فضای مجازی انتخاب و بقیه را پنهان می‌کنند. درحالی که در دنیای واقعی این امکان در ارتباط با دیگران وجود ندارد و پنهانکاری به این شکل وسیع صورت نمی‌گیرد. به همین دلیل می‌توانیم مدعی باشیم فرهنگی که در فضای مجازی شکل می‌گیرد، فرهنگی انتخابگر است و برای برخورد با آن باید آگاهانه عمل کرد.

عباس گلدوست

جامعه‌شناس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها