دونالد ترامپ هنوز وارد کاخ سفید نشده، اما حملات لفظی و اظهارات جنجالی‌اش هر روز یک گروه یا فرد را هدف قرار می‌دهد. در حالی که گروه‌های مختلف جامعه آمریکا با برگزاری اعتراضات مختلف به استقبال ترامپ می‌روند، او در تازه‌ترین اقدام خود بدون توجه به مسائل داخلی به کشورهای اروپایی و ناتو تاخت.
کد خبر: ۹۹۰۸۴۰

وی در گفت‌وگو با روزنامه انگلیسی «تایمز» و روزنامه آلمانی «بیلد» در برج خود در نیویورک به موضوع سیاست درهای‌باز صدراعظم آلمان طی سال‌های گذشته در قبال پناهجویان اشاره کرد و گفت: ورود بدون مدرک این پناهجویان، اروپا را با خطر امنیتی مواجه کرده است. ترامپ با اشاره به این‏‎که «احترام زیادی» برای مرکل قائل است، افزود: «من فکر می‎کنم وی مرتکب یک اشتباه بسیار فاجعه‎بار شد و تمام آن مهاجران غیرقانونی را یعنی تمام آنها را از هر جایی که آمده بودند، پذیرفت و هیچ‌کس نمی‎داند آنها از کجا آمده‎اند.»

ترامپ در این گفت‌‎وگو همچنین به سازمان نظامی پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) پرداخت و گفت: «من خیلی وقت پیش گفته بودم ناتو مشکلاتی دارد.» وی افزود: «اولا ناتو منسوخ شده زیرا سال‎‏ها پیش طراحی‌ شده است، ثانیا کشورهای عضو سهم خود در این سازمان را به درستی پرداخت نمی‌کنند.» از سوی دیگر، در حالی که دولت باراک اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا طی سال‎های گذشته به دلیل اختلاف با روسیه بر سر اوکراین، جنگ سوریه و اتهام نفوذ سایبری مسکو در انتخابات ریاست‎جمهوری ایالات‌متحده، مسکو را با تحریم‎های گوناگونی مواجه کرده است، ترامپ مخالفت خود را با این سیاست اعلام کرد و گفت: «باید به بررسی این موضوع بپردازیم که چگونه می‌توانیم با روسیه به توافقات خوبی برسیم.»

این اظهارات واکنش مقامات اروپایی را به همراه داشت. در همین راستا فرانک والتر اشتاین مایر، وزیر خارجه آلمان اعلام کرد اظهارات ترامپ درباره منسوخ شدن ناتو باعث ایجاد نگرانی در ائتلاف نظامی به رهبری آمریکا و همچنین تعجب برخی مقامات آمریکایی شده است. یک دیپلمات دیگر آلمانی نیز در واکنش به ترامپ گفت که اظهارات وی درباره اتحادیه اروپا رویای ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه است. ژان مارک آیرو وزیر امور خارجه فرانسه نیز در واکنش به این سخنان، اروپا را به اتحاد فرا خواند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها