اعدام سه جوان بحرینی توسط رژیم آل‌خلیفه که جزو نخستین اعدام معارضان سیاسی از زمان شروع انقلاب در این کشور محسوب می‌شود باعث بروز تظاهرات و درگیری‌های مردم و نیروهای امنیتی در اغلب مناطق این جزیره شده است در همین باره گفت‌وگویی با حسن هانی‌زاده، کارشناس مسائل منطقه و غرب آسیا انجام گرفته که می‌خوانید.
کد خبر: ۹۹۰۴۲۲

حاکمیت بحرین از اعدام این سه جوان زندانی سیاسی چه هدفی را مدنظر قرار داده است؟

این عمل اقدام نابخردانه‌ای بود که هیچ گونه توجیه قانونی، قضائی و حقوقی بر آن مترتب نیست. هدف رژیم آل‌خلیفه از این اعدام زهر چشم گرفتن از انقلابیون و حاکم کردن فضای رعب و وحشت می‌باشد. همان طور که شاهد هستیم مردم با انجام تظاهرات واکنش مطلوبی نشان دادند. لازم به ذکر است که اعدام اخیر در واقع تمامی پل‌های اتصال میان ملت بحرین با حاکمیت را به کلی ویران کرد. این در حالی است که مخالفت مسالمت‌آمیز مردم با اعمال سیاست‌های ناعادلانه و ظالمانه رژیم آل‌خلیفه وارد ششمین سال خود شده است و اکنون پایه‌های نظام حکومتی این کشور با توجه به مخالفت 80 درصدی ملت بیش از پیش متزلزل و سست شده است.

این اعدام‌ها چه پیامد‌هایی بر وضعیت امنیتی بحرین خواهد گذاشت و آیا مبارزات مردم از حالت مسالمت‌آمیز به سمت روش‌های مسلحانه سوق پیدا خواهد کرد؟

خواسته به حق مردم این کشور، انجام اصلاحات ضروری در ساختار نظام حاکمیت بحرین بود که تاکنون به‌طور غیرخشونت‌آمیز دنبال می‌شد. در طول شش سال گذشته هم رهبران این جنبش همواره تلاش‌شان را بر این مهم متمرکز کردند که این اعتراضات در چارچوب روش‌های مسالمت آمیز مطرح، مدیریت و پیگیری شود، اما با این اعدام، رژیم آل‌خلیفه مسبب اصلی به خشونت کشیده شدن این اعتراضات خواهد بود. مردم این کشور هم برای دفاع از موجودیت خود چاره‌ای جز انجام اقدامات مسلحانه ندارند. نتیجه قطعی این روند بروز درگیری‌های خونین میان طرفین می‌باشد که خسارت جبران‌ناپذیری را متوجه ملت و حاکمیت بحرین خواهد ساخت.

نقش کشورهای غربی و بویژه انگلیس، علیرغم طرح ادعاهای حقوق بشری در اعزام بازجویان و آموزش روش‌های نوین شکنجه به رژیم بحرین پررنگ می‌باشد این دوگانگی چگونه قابل توجیه است؟

آل‌خلیفه در طول سالیان گذشته از شیوه‌های مختلفی برای سرکوب انقلاب مردم بحرین استفاده کرده است. ازجمله این اقدامات، جذب نیروهای امنیتی و شکنجه‌گران شاغل در استخبارات دیکتاتور پیشین عراق (صدام) تا تقاضای کمک از انگلیس برای اعزام بازجویان برای آموزش روش‌های امنیتی و سرکوب شهری را شامل می‌شود. پیش‌تر هم دو گردان کماندویی وهابی از سوی ارتش عربستان به منظور سرکوب اعزام شده بود. در واقعیت امر تلاش انگلیس و عربستان در سرکوب خونین این رژیم کاملا مشهود بوده و نتیجه این روند ایجاد یک چالش امنیتی خطرناک برای ثبات این جزیره و امنیت منطقه ارزیابی می‌شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها