گزارشی از پشت صحنه برنامه «گردونه»

گردونه‌ای از مهر

جذابیت برنامه‌های رادیویی به عوامل مختلفی بستگی دارد، از انتخاب موضوع برنامه و زاویه نگاه به محتوا گرفته تا اجرای مجری و طراحی بخش‌های متنوع و...خیلی چیزهای دیگر برنامه «گردونه» شبکه رادیویی تهران از آن دسته برنامه‌هایی است که توانسته مخاطبان را جذب کند، برای تهیه گزارش از پشت‌صحنه و گفت‌وگو با عوامل این برنامه با گروه تفریحات و سرگرمی رادیو تهران همراه می‌شویم.
کد خبر: ۹۸۹۷۱۹
گردونه‌ای از مهر

انسیه سمیع‌پور تهیه‌کننده گردونه درباره این برنامه توضیح می‌دهد: «گردونه کاری از گروه تفریحات و سرگرمی رادیو تهران است که هر پنجشنبه از ساعت 9 تا 10 و 25 دقیقه روی آنتن می‌رود.» این برنامه بیشتر بر محور خانواده و موضوع زندگی روزمره متمرکز است و با آیتم‌های بسیار متنوعی از جمله بخش‌های نمایشی، روایت و نقل قول‌ها و البته حکایت‌ها تدارک دیده شده است. سرک کشیدن در زندگی دیگران، آینده‌نگری، رازداری، مطالعه و کتابخوانی، همت کردن و هدیه دادن، تعارف کردن و رودررو حرف زدن از جمله این موضوع‌هاست.

تهیه‌کننده برنامه در پاسخ به این پرسش که یک برنامه جذاب چگونه برنامه‌ای است، می‌گوید: اولین فاکتور این که تک تک اعضای برنامه با یکدیگر هماهنگ باشند، در کل باید برنامه انسجام داشته باشد. محتوای درست و مناسب از دیگر شاخصه‌های یک برنامه خوب و جذاب است که باید متناسب با مخاطب تهیه شود. نباید از ریتم و موسیقی غافل شد، البته انتخاب مجریان هم تعیین‌کننده است که برنامه‌ای جذاب شود.

وی ادامه می‌دهد: از بخش‌های این برنامه می‌توان به بخش نقل و نقل اشاره کرد که روایتی از زندگی قدیمی و بچه‌های دیروز است. در این برنامه ما بخشی را با عنوان «چرا تنها» در قالب گزارشی طراحی کردیم که ضمن معرفی مکان‌های دیدنی و تفریحی استان تهران و نقاط گردشگری و تاریخی خانواده‌ها را ترغیب به گردش‌های دست جمعی می‌کنیم و اطلاعاتی از امکانات و مسیرهای دسترسی ارائه می‌دهیم. در «تصمیم امروز من» روایتی داستان گونه از تصمیم‌های درست زندگی نقل می‌شود. «آیینه» از دیگر بخش‌هایی که داستان عبرت‌آمیزی را روایت می‌کند، داستانی طنزآمیز که مشمول حکایت‌ها و پندهاست.

فضای مجازی خوب یا بد

مینو جبارزاده و بهرام سروری‌نژاد اجرای این برنامه را بر عهده دارند. برنامه با این صحبت‌های آنها آغاز می‌شود: «اینجا گردونه، به نام خداوند دوستی ها، صبح پنجشنبه شما بخیر، امیدوارم یک پنجشنبه شاد و پر انرژی داشته باشیم. با ما باشید با یک گردونه دیگر، امروز می‌خواهیم درباره فضای مجازی صحبت کنیم، با ما باشید.»

نمایش‌های طنز

در ادامه هر بخش یک آیتم نمایشی در قالب طنز طراحی شده که تائیدی بر گفته‌های مجریان برنامه است، آیتم نمایشی هتل مامان در قالب طنز پخش می‌شود که به موضوع‌های متنوع در زندگی امروزی اختصاص یافته و دغدغه بچه‌های امروزی را دارد. مثلا در این قسمت مادری برای ترک اعتیاد فرزندش به گوشی و فضای مجازی، پسرش را به تخت می‌بندد و سعی در ترک اعتیاد او دارد.

در این قسمت از برنامه اکبر یاری، گزارشگر برنامه به بوستان رضوان می‌رود و در گفت‌وگو با شهروندان، این بوستان را معرفی می‌کند و درباره مسیرهای دسترسی به پارک، امکانات و تجهیزاتی که فراهم شده با مردم صحبت می‌کند.

روایت داستان‌های طنز

گفت‌وگو با هنرمندان در بخشی با عنوان گپ گردونه گنجانده شده است، در این قسمت از برنامه نظر یک هنرمند درباره فضای مجازی مطرح می‌شود. آرمان غفاریان گزارشگر برنامه با محسن قرایی کارگردان فیلم خسته نباشید و سد معبر مصاحبه می‌کند.

در بخش مطبخ بی‌بی کبوتر طبخ نهار پنجشنبه همراه با آهنگ محلی آموزش داده می‌شود. مسافر تهران به‌صورت گزارشی تهیه می‌شود، گزارشگر برنامه با حضور در ترمینال‌ها با مهمانان تهران درباره شهر تهران، مردم تهران، سوغات‌های تهرانی و مکان‌های دیدنی این شهر مصاحبه می‌کند.

لطیفه‌های مجازی

لطیفه‌هایی با موضوع فضای مجازی نقل می‌شود و در تصمیم امروز من گفته می‌شود: امروز تصمیم گرفتیم کمی به فضای مجازی اجازه نفس کشیدن بدهیم و به خودمان قول بدهیم یک کم بیشتر در فضای واقعی باشیم. مواظب کودکان و نوجوانان باشیم، آدم‌ها به حضور فیزیکی هم نیاز دارند، شاد باشید غم خودش ما را پیدا می‌کند.

نمایش زندگی

پس از پایان برنامه با بهرام سروری نژاد درباره اجرایش صحبت می‌کنم، او از سال 79 وارد کار نمایش شده است و در حال حاضر هم به حرفه بازیگری و کارگردانی در نمایش‌های رادیویی مشغول است.

او در پاسخ به این پرسش که اجرای دو مجری در یک برنامه چه مزایایی دارد، می‌گوید: گردونه یک برنامه ترکیبی است، با اجرای دو مجری این امکان فراهم می‌شود که بخش‌های مختلف برنامه را با کارکترهای مختلف اجرا کنیم و این به تنوع و جذابیت برنامه کمک می‌کند که با اجرای یک مجری امکانپذیر نیست. اما برای جذابیت یک برنامه 90 دقیقه‌ای، عوامل مختلفی دخیل است که می‌توان به محتوا، اجرا و موسیقی اشاره کرد. من و خانم جبارزاده تمام سعی‌مان را می‌کنیم که در قالب طنز جان کلام را منتقل کنیم، در واقع همه عوامل دست‌به‌دست هم می‌دهد تا برنامه جذاب‌تر شود.

سروری‌نژاد می‌افزاید: بداهه‌گویی در هر اجرایی چه نمایش و چه غیرنمایشی اتفاق می‌افتد، ممکن است در لحظه مطلبی عنوان شود که در همان خط اصلی محتوای برنامه است که همین می‌توانند کمک‌کننده باشد. اما بداهه‌گویی زمانی خلل ایجاد می‌کند که بی‌ربط و صرفا برای خوش آمد گوینده باشد یا برای خنداندن مخاطب باشد، من مخالفم چه برنامه زنده و چه تولیدی باشد. البته بداهه نباید توهین‌آمیز باشد و صرفا باید شیرین و جذاب و در راستای محتوای کلی برنامه باشد.

مریم کریمی

ضمیمه قاب کوچک جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها