نگاهی به اتفاقات نمایشگاه CES و تغییراتی که قرار است امسال ایجاد کند

وقتی بی‌اهمیت‌ها مهم می‌شوند

«سال‌هاست دیگر هیچ ایده جدیدی متولد نمی‌شود، بلکه از میان میلیون‌ها و هزاران ایده موجود، یکی انتخاب و به روشی بهتر ارائه می‌شود.» این تئوری مدت‌هاست بر فضای فناوری حاکم شده و نمایشگاه CES امسال وجه دیگری از این تئوری را به نمایش گذاشت.
کد خبر: ۹۸۹۶۶۳

این نمایشگاه که هر ساله در روزهای ابتدایی سال در شهر لاس‌وگاس آمریکا برگزار می‌شود، به نوعی آینه تمام نمای فناوری در سال پیش‌رو است. در واقع CES نمایشی از آن چیزی است که قرار است در یک سال با آن سرو کار داشته باشید. نمایشگاه امسال نیز حال و هوای خاص خودش را داشت؛ رویاهایی که به واقعیت نزدیک‌تر شده بودند در کنار محصولاتی که بارها توسعه پیدا کرده و به محصولی کاربردی‌تر تبدیل شده‌اند. در گزارش پیش رو به مهم‌ترین تحولات در حوزه‌های مختلف در این نمایشگاه پرداخته‌ایم که می‌تواند مسیر فناوری را تا حدودی روشن‌تر کند.

شروع عصر مینی رایانه‌ها

شک نکنید در سال پیش‌رو شاهد شکوفایی بیشتر مینی‌رایانه‌ها خواهیم بود. به نظر می‌رسد این ابزار‌ها سرانجام راه بازگرداندن رایانه‌ها به خانه‌ها را پیدا کرده‌اند. معرفی تعداد زیادی از این مینی رایانه‌ها در CES نیز نشان‌دهنده همین موضوع بود. درواقع این سیستم‌ها را می‌توان در مسیر تحقق رویای خانه‌های هوشمند دانست، این دستگاه‌ها بدون این‌که قرار باشد جای زیادی از شما بگیرند نیاز‌های روزمره شما را پاسخگو هستند. البته این اولین بار نیست چنین پدیده‌ای رونمایی می‌شود، اما می‌توان به این نتیجه رسید که این دستگاه‌ها می‌توانند جای رایانه‌های خانگی بزرگ و جاگیر را پرکنند.

یکی از فعال‌ترین شرکت‌ها در این زمینه در CES 2017 اینتل بود. رایانه‌های کوچک این شرکت که با نام NUC شناخته می‌شوند با پشتیبانی از سری جدید پردازنده‌های کیبی لیک این شرکت به وسیله‌ای مناسب برای کاربران خانگی و سرگرمی، ویرایش ویدئو و انجام بازی‌های رایانه‌ای تبدیل شده‌اند. همچنین شرکت ایسوس نیز در جریان نمایشگاه CES 2017 از سه مدل مینی رایانه رونمایی کرد که حتی در مدل قوی‌تر آن یعنی VivoMini VC66 نه‌تنها کاربران خانگی که حتی کسب و کارها نیز می‌توانند روی استفاده از آن حساب کنند.

هوشمند‌سازها به‌جای هوشمند‌ها

از اواسط دهه گذشته رویای خانه‌های هوشمند به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های اهالی فناوری تبدیل شده است. درواقع زیر سایه مفهوم اینترنت اشیا که هر روز رنگ جدی‌تر به خود می‌گیرد، رویای خانه‌های هوشمند نیز واقعی‌تر از قبل می‌شود، اما واقعیت این است که برای داشتن یک خانه هوشمند، شما باید با خانه قبلی خود و تمام وسایلش خداحافظی کرده و تن به خرید وسایل جدیدی بدهید که از این هوشمندی نسبی برخوردار هستند. چنین رویکردی باعث می‌شود دستیابی به خانه‌های هوشمند به زمان بیشتری احتیاج داشته باشد یا حداقل یکپارچگی خود را از دست بدهد، اما CES2017 نشانگر تغییراتی در این رویکرد بود. به شکلی که می‌توان احساس کرد در مقطع زمانی کوتاه‌مدت هوشمندساز‌ها جای هوشمند‌ها را خواهند گرفت.

هوشمندسازها به‌جای تغییر لوازم خانه شما، همان وسایل قدیمی و فعلی را به دستگاه‌های هوشمند تبدیل می‌کنند. در نمایشگاه امسال شاهد حضور پررنگ‌تر این هوشمندسازها بودیم. روترهای وای‌فای که یکپارچه‌سازی را در خانه راحت‌تر از قبل کرده‌اند. پریز‌های هوشمندی که همه وسایل برقی را به گوشی هوشمندتان متصل می‌کنند و همچنین برچسب‌هایی برای یخچال و کمد‌های مواد غذایی که شما را از محتویات داخل آن مطلع می‌کنند.

یکی از فعال‌ترین شرکت‌ها در این زمینه کمپانی «بلکین» است. محصول جدید این شرکت WeMo Dimmer نام دارد که علاوه بر کنترل تمام لوازم برقی، قابلیت کنترل مصرف آنها را هم دارد و حتی می‌تواند نور لامپ‌ها را با حالت و ساعت‌های روز و حتی حال و هوای کاربرش کالیبره کند. همچنین Bixi، محصول جدید کمپانی Bluemint Labs یکی دیگر از محصولات هوشمند و هیجان‌انگیز این نمایشگاه بود. Bixi برای کنترل وسایل خانه با ژست‌های حرکتی ساخته شده است. به‌طوری که شما می‌توانید با حرکات دست خود یک وسیله را روشن کنید یا دستور پخش موسیقی یا کم شدن صدای آن را صادر کنید.

وقتی مجازی‌ها واقعی می‌شوند

ارتباط دادن واقعیت مجازی به زندگی روزمره و کاربردی کردن آن یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های شرکت‌های فعال در این زمینه به حساب می‌آید. در حال حاضر عینک‌های واقعیت مجازی حتی در زمینه سرگرمی هم چندان موفق نبوده‌اند و بسیاری از کارشناسان این فناوری را «هیجانی توخالی» به حساب می‌آورند. این روند در CES 2017 کمی مسیر اصلی خود را پیدا کرده و به نظر می‌رسد بیشتر از قبل رنگ و بوی کاربردی شدن به خود گرفته است. یکی از این تلاش‌ها عینک‌های واقعیت مجازی Lumus است. این عینک‌ها که شباهت زیادی به عینک‌های مطالعه معمولی دارند، اطلاعات را به‌صورت واقعیت افزوده در اختیار کاربر قرار داده و با گوشی هوشمند ارتباط برقرار می‌کنند. همچنین مدل Maximus این عینک قابلیت اتصال به کنسول‌های بازی و بازتاب تصاویر در برابر چشم را هم دارد.

Holo Cube دیگر محصول CES امسال است. این مکعب هولوگرافیک یک حالت فیزیکی به دنیای واقعیت مجازی می‌بخشد و در صورتی که با هدست Merge VR به آن نگاه کنید، اشکال و حالت‌های مختلفی را به نمایش می‌گذارد. این وسیله برای استفاده در سیستم‌های آموزشی در نظر گرفته شده و قرار است در مدارس هوشمند به کار برده شود.

تسلا بی‌رقیب نمی‌ماند

یکی اصلی‌ترین بخش‌های CES در تمام این سال‌ها، بخش وسایل نقلیه و خودروهای هوشمند بوده است. دستاوردهای شرکت‌های مختلف در CES2017 را می‌توان یک تهدید بزرگ برای شرکت تسلا دانست، چراکه این شرکت خودروسازی که در حال حاضر یکی از اصلی‌ترین بازیگران این عرصه است، دیگر می‌داند در ادامه مسیر بی‌رقیب نخواهد ماند. یکی از اصلی‌ترین رقبای تسلا در این نمایشگاه شرکت Faraday Future و خودروی مفهومی جدیدش با نام FF 91 است. این خودروی الکتریکی هوشمند با موتور الکتریکی با 1050 اسب بخار قدرت به سریع‌ترین خودروی هوشمند دنیا تبدیل شد. البته Faraday Future یک شرکت استارت‌آپی به حساب می‌آید و هنوز مشخص نیست بتواند سرمایه‌گذارها را برای تولید انبوه خودرو افسانه‌ای خود مجاب کند یا خیر. اما هیچ شکی نیست در صورت ورود FF 91 به بازار زنگ خطر برای تسلا به صدا در خواهد آمد.

علاوه بر این شرکت‌های مهم فناوری مانند آمازون، مایکروسافت و حتی انویدیا نیز حضور خود به‌عنوان دستیار خودران خودروهای هوشمند را به‌صورت رسمی اعلام کردند. کورتانا و الکسا از مایکروسافت و آمازون با شرکت‌های بزرگی مانند بی‌ام‌و و آئوودی همکاری خود را آغاز کرده و خودروهای آینده این شرکت‌ها صددرصد به چنین محصولاتی مجهز خواهند شد. کمک راننده هوشمند انویدیا نیز همکاری خود را با شرکت هیوندای آغاز کرده است. این کمک راننده هوشمند قادر است چهره راننده را تحلیل کرده تا حالت روحی‌اش را شناسایی کند. همچنین در صورتی که راننده متوجه مسیرش نباشد هشدارهای لازم را در اختیارش قرار می‌دهد.

بهترین‌های CES2017

بهترین درون

در میان ده‌ها پهپادی که معمولا در نمایشگاه CES رونمایی می‌شود، محصول شرکت Uvify توانست نظر داوران را بیشتر به خود جلب کند. این دِرون که دراکو نام دارد، مهم‌ترین مشخصه‌اش بدنه بسیار قدرتمند و یکپارچه آن است که در برابر ضربات و خطرات محیطی کاملا مقاوم است. علاوه بر این دراکو در حالت پرواز معمولی سرعتی معادل 112 کیلومتر بر ساعت دارد و در صورت پرواز مداوم در خط مستقیم حداکثر نزدیک به 160کیلومتر بر ساعت سرعت خواهد داشت. این دِرون که قرار است نیمه دوم 2017 روانه بازار شود به دوربین فیلمبرداری HD و مسیریاب جی‌پی‌اس نیز مجهز است.

بهترین استارت‌آپ

شاید در نگاه اول استارت‌آپ Amber Agriculture که به‌عنوان بهترین استارت‌آپ CES امسال انتخاب شده چندان هیجان‌انگیز نباشد، اما در مورد مهم ‌بودن آن قطعا هیچ شکی نیست. Amber Agriculture یک استارت‌آپ کشاورزی است که با قرار گرفتن حسگرهایش در انبارهای غلات، کیفیت و شرایط محصولات را به کشاورزان اطلاع می‌دهد. این حسگرها، دما و رطوبت را اندازه‌گیری کرده و همچنین با در نظر گرفتن مواد شیمیایی موجود در هوا که نشان‌دهنده نمدار بودن غلات است، سطح کیفی آنها را در نمودارهای گرافیکی به اطلاع کاربرانشان می‌رساند. این استارت‌آپ به‌طور مشخص به کشاورزان بهترین زمان عرضه محصول را اعلام کرده و از خراب شدن و مشکلات دیگر جلوگیری می‌کند.

بهترین تکنولوژی حرکتی

موتور جدید هندا مانند یک حیوان خانگی دست‌آموز پشت سر شما راه می‌آید! البته این مهم‌ترین قابلیت بهترین وسیله نقلیه نمایشگاه CES نیست، چراکه این موتور خودران، توانایی حفظ تعادل روی دو چرخ را هم دارد. به‌طوری که موتورسوار می‌تواند بدون این‌که احتیاجی به کنترل وزن و تعادل موتور داشته باشد، فرمان را رها کرده و به مسیر خود ادامه دهد. جالب این‌که شرکت هندا برای حفظ تعادل این موتورسیکلت از ژیروسکوپ استفاده نکرده و روش ابتکاری جدیدی را که پیش از این در اسکوترهایش به کار برده بود، مورد بهره‌برداری قرار داده است، چراکه ژیروسکوپ با وجود کارآمد بودن، وزن زیادی را به دستگاه اضافه خواهد کرد. همچنین در این دستگاه از آینه‌های هوشمندی استفاده شده که نزدیک شدن وسیله نقلیه از پشت سر را تشخیص می‌دهد.

بهترین وسیله خانه هوشمند

تا به حال فکر کرده‌اید در روز چه حجمی از مواد غذایی را به‌صورت پسمانده غذا دور می‌ریزید؟ موادی که سرنوشتی جز فاسد شدن ندارند و راهی نیز برای بازیافت آنها نیست. دستگاه Whirlpool Zera Food Recycler که یک سطل زباله هوشمند مخصوص آشپزخانه است، راه بهتری برای استفاده بهینه از این مواد پیدا کرده است. Zera ضایعات مواد غذایی را در 24 ساعت به کود کشاورزی تبدیل می‌کند تا بتوان از آن در باغچه خانه یا گلدان‌ها استفاده کرد. نحوه کار Zera به این شکل است که ضایعات مواد غذایی درون دستگاه قرار گرفته، با یکدیگر ترکیب می‌شوند و با استفاه از یک گیاه با خاصیت هوادهی این مواد به کود حاصلخیز تبدیل شده و بعد از 24 ساعت در سینی زیر دستگاه جمع می‌شود.

بهترین تکنولوژی بازی

بهترین فناوری عرضه شده برای بازی که اتفاقا از نظر مردم نیز محبوب‌ترین تکنولوژی محسوب می‌شود، بیشتر جنبه سرگرمی دارد. پروژه آریانا شرکت ریزر که برای گیمرها طراحی شده یک پروژکتور است که هنگام بازی تصاویر بازی را در محیط اتاق و خارج از مانیتور منتشر کرده و فضایی هیجان‌انگیز را برای کاربر ایجاد می‌کند.

این پروژکتور، در واقع تصویری دقیقا و کاملا برابر را به وجود نمی‌آورد و بیشتر با پوششی 160 درجه، این محیط مشابه از بازی را شبیه‌سازی می‌کند. البته این فناوری سرگرم‌کننده و محبوب در حال حاضر تنها یک مدل مفهومی است و هنوز شرکت ریزر زمانی برای عرضه آن اعلام نکرده است.

ابزار مکمل

یک ویلچر هوشمند افزایش تحرک برای افراد معلول است. صندلی چرخدار با دسته‌های اطرافش برای چند دهه تنها وسیله برای جابه‌جایی معلولان به حساب می‌آمد، اما این نسخه جدید ویلچر که با نام Whill شناخته می‌شود، طراحی محکم جمع و جوری دارد که اجازه می‌دهد حرکت در سراسر سطوح مختلف به‌طور مستقل کاملا راحت و قابل اجرا باشد. به کمک این فناوری جدید کاربر این دستگاه قادر است قدرت مانور بیشتری داشته باشد و برای بالا رفتن از پله، سربالایی یا مسیرهای غیرهموار بدون کمک شخص دوم بالا رود. همچنین سیستم هوشمند و خودران دستگاه نیز می‌تواند مسیرهای تعیین شده را طی کرده و شخص را از روی نقشه‌خوان به مقصد برساند.

غوغای استارت‌آپ‌ها

یکی از نکات جالب CES2017 اختصاص یک بخش مجزا به استارت‌آپ‌ها در این نمایشگاه بود. از سال 2012 بیش از 1100 شرکت استارت‌آپی مختلف در این نمایشگاه حضور پیدا کرده بودند. اما این برای اولین بار در تاریخ بود که استارت‌آپ‌ها با هویتی مستقل و در کنار هم از CES 2017 سر درآورده بودند. همانطور که در بخش‌های دیگر گزارش مطالعه کردید Faraday Future و ماشین عجیبش یکی از جنجالی‌ترین استارت‌آپ‌های موجود در این نمایشگاه به حساب می‌آمد. اما استارت‌آپ برگزیده این مراسم که در پایین صفحه قبل با آن آشنا خواهید شد
Amber Agriculture
است.

علاوه بر اینها پروژه‌های هیجان‌انگیز و جالب دیگری نیز از CES سر درآورده بودند. Bellus3D یکی از همین استارت‌آپ‌های تحسین برانگیز بود. این اسکنر سه‌بعدی صورت،‌ تنها با ده ثانیه اسکن صورت کاربر از روبه‌رو، یک مدل سه‌بعدی از چهره شخص را شبیه‌سازی می‌کند. Bellus3D همچنین امکان اتصال به پرینتر‌های سه‌بعدی و پرینت این اسکن را هم دارد.

گجت پوشیدنی Pavlok دیگر ایده جذابی بود که توجه رسانه‌ها را به خود جلب کرد. Pavlok در واقع کاربرش را در زمان انجام رفتار‌های بد تنبیه می‌کند. به شکلی که در زمان انجام یک رفتار یا عادت بد، با ایجاد یک شوک در مچ دست کاربر را به خودش می‌آورد. این وسیله یک دستگاه کمک درمانی برای بیماران روانی و کنار گذاشتن اعتیاد‌های مختلف به حساب می‌آید.

دیگر استارت‌آپ جذاب در این کارزار Bixi است که در بخش خانه‌های هوشمند به آن اشاره کردیم. استارت‌آپ هیجان‌انگیز دیگر یک اسکنر است که می‌تواند ترکیب شیمیایی یک قرص را تعیین کند. در واقع با LinkSquare از خطر خوردن قرص‌های اشتباهی یا دارویی ‌که ممکن است برای شما حساسیت‌زا باشد به طور کامل در امان هستید. این اسکنر در حال حاضر نزدیک 500 ماده شیمیایی مختلف را شناسایی می‌کند.

آرش جهانگیری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها