مدتی است پلیس مبارزه با موادمخدر و مسئولان ستاد مبارزه با موادمخدر نسبت به افزایش مصرف ماری‌جوانا، گل و گرس در جامعه بویژه در میان نوجوانان و جوانان هشدار می‌دهند که هشداری بجاست.
کد خبر: ۹۸۹۲۲۲
افزایش مصرف گل و ماری‌جوانا و ضعف اطلاع‌رسانی

مدتی است کلینیک‌های درمان اعتیاد شاهد رفت‌وآمد جوانان و میانسالانی است که به این مواد اعتیاد پیدا کرده و به‌دنبال ترک آن هستند.

به‌طور کلی این‌که کم سن و سال‌ها به سمت مواد گرایش پیدا می‌کنند، دلایل مختلفی دارد که از علل شخصی تا خانوادگی و اجتماعی قابل بررسی است.

تحقیقات ثابت کرده کسانی که دچار افسردگی و اضطراب یا اختلال شخصیت هستند بیشتر از دیگران به موادمخدر روی می‌آورند. از سوی دیگر کسانی که در خانواده‌های مصرف‌کننده به دنیا می‌آیند یا کانون خانوادگی آشفته، سختگیر یا بسیار آسان‌گیر دارند، احتمال گرایش آنها به موادمخدر زیاد است .

این در حالی است که از نقش عوامل اجتماعی در بروز اعتیاد نمی‌توان غافل بود به‌طوری که وجود شکاف‌های طبقاتی، بحران‌های اجتماعی، مشکلات اقتصادی و حتی رواج ناامیدی درجوامع را باید در بروز اعتیاد تاثیرگذار دانست. در کنار این عوامل اما باید به کنجکاوی نوجوان‌ها و جوان‌ها و حس لذت‌جویی قوی در آنها نیز اشاره کرد که گروهی از آنان را به سمت مصرف مواد سوق می‌دهد .

این در شرایطی است که تبلیغات باندهای مافیایی موادمخدر در کم خطر جلوه دادن ماری‌جوانا، گل، گرس یا حشیش عامل بسیار مهمی ‌در جلب افراد کم‌سن و سال به این بازار است، حال آن که در مقام مقایسه گرچه عوارض این مواد از روانگردانی همچون شیشه کمتر است اما آسیب‌هایی به جسم و روان وارد می‌کند که قابل بازگشت نیست. از همین روست که اکنون پیش ازآن که مصرف این مواد در جامعه همه گیر شود، باید متولیان آموزش کشور دست به کار اطلاع‌رسانی و تنویر افکارعمومی ‌شوند؛ هر چند به نظر می‌رسد تا به حال یکی از عواملی که باعث افزایش مصرف این مواد در جامعه شده، ضعف اطلاع‌رسانی بوده است.

دکتر سعید صفاتیان - عضو کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها