سیل جمعیت است که روی صفحه اول روزنامه های ایران راه می رود. جمعیت میلیونی که برای وداع با آیت الله هاشمی رفسنجانی به خیابان های تهران آمدند. تقریبا همه روزنامه های مهم تصاویری از حضور با شکوه مردم را به تیترهای خود پیوست کرده اند و به چاپ رسانده اند.
کد خبر: ۹۸۸۷۹۹
صفحه اول روزنامه ها در تسخیر "مردم" (تصاویر)

به گزارش جام جم آنلاین در این مطلب صفحه نخست روزنامه های سراسری یک روز بعد از تشییع آیت الله هاشمی رفسنجانی واکاوی شده است.

روزنامه جام جم حجم قابل توجهی از صفحه اولش را به عکس های این مراسم اختصاص داده ، عکس یک این روزنامه لحظه اقامه نماز مقام معظم رهبری بر پیکر آیت الله هاشمی است. البته عکس های کوچک تری از حضور گسترده مردم هم در صفحه یک دیده می شود. این روزنامه از تیتر: «تجلی وحدت در وداعی میلیونی» برای این مراسم استفاده کرده است. تیتری قابل پیش بینی با کلماتی که برای مراسم دیروز بیشترین کاربرد را داشتند یعنی: «وداع باشکوه». خیلی از روزنامه های دیگر هم در تیترهای خود از این ترکیب استفاده کرده بودند. این روزنامه علاوه بر یادداشت اصلی خود درباره این مراسم گزارشی هم درباره نحوه پوشش صدا و سیما از این مراسم دارد.

روزنامه هفت صبح برای این مراسم از تیتری تحلیلی استفاده کرده است. در حالی تیتر «ایران بعد از هاشمی..» در صفحه یک این روزنامه خودنمایی می کند که عکس یک متعلق به این تیتر نیست! نکته ای که در بسیاری از روزنامه های دیگر هم مرسوم است البته نه برای اتفاق های بزرگی همچون درگذشت آیت الله هاشمی و مراسم تشییع آن. اما عکس یک این روزنامه شاید یکی از دیده شده ترین عکس های مراسم دیروز و البته شاید اغراق نباشد بگوییم یکی از بهترین عکس های این مراسم هم بود.

روزنامه آفتاب یزد یکی از معدود روزنامه هایی بود که روز تشییع هم ویژه نامه ای منتشر کرد. این روزنامه هم نیم تای اول خود را به عکسی از این مراسم اختصاص داده است. عکسی از نمایی بالا که حضور مردم در آن بیشتر به چشم می آید، هر چند عکس از نمایی گرفته شده که مشابه های بسیاری از آن در روز مراسم میان کانال های مجازی دست به دست می شد اما این روزنامه ترجیح داده است از عکس های تولیدی خودش استفاده کند. «به عشق هاشمی» هم تیتر اول این روزنامه است که شاید در خوانش اول یکی از شعارهای مرسوم مراسم دیروز را به ذهن متبادر کند.

آرمان که یکی از روزنامه های نزدیک به آیت الله هاشمی است تیتر «رویشی دیگر ..» را به عکسی تمام صفحه در صفحه اول خود پیوست کرده است. عکسی از فاطمه بهبودی که خودروی حامل پیکر آیت الله هاشمی را در محاصره جمعیت بسیاری از مردم از نمایی بالا نشان می دهد. یادداشتی از صادق زیباکلام از درباره مراسم دیروز هم در پایین صفحه اول این روزنامه دیده می شود.

روزنامه قدیمی اطلاعات تیتر طولانی «تشییع تاریخی بزرگمرد انقلاب بر شانه های محزون ملت» را برای این مراسم انتخاب کرده است همراه با دو عکس پرتکرار دیگر روزنامه ها. نماز مقام معظم رهبری و البته نمایی هوایی از جمعیت مردم. عکسی که خبرگزاری ایرنا در میانه های مراسم دیروز در خروجی خود منتشر کرد و هم در شبکه های مجازی بسیار دیده شد و هم امروز در صفحه یک روزنامه ها بسیار کاربرد داشت.


اعتماد هم یکی دیگر از روزنامه هایی بود که در روز تشییع هم ویژه نامه ای منتشر کرده بود. این روزنامه برای سومین روز پیاپی صفحه اول خود را به صورت تمام صفحه به این موضوع اختصاص داد. «ملت قیامت کرد» تیتری تهییجی اعتماد از مراسم دیروز بود. اما عکس به کار گرفته این روزنامه یکی از عکس های خوب مراسم دیروز بود که البته استفاده خوبی هم از آن در صفحه اول اعتماد شده است. عکسی از حضور مردم در کنار خودروی حامل پیکر آیت الله هاشمی آن هم درست در حالی که قرار است به سمت خیابان جمهوری اسلامی بپیچد. تابلوی خیابان جمهوری و حرکت خودروی حامل پیکر او به سمت این خیابان از آن تصاویری است که می تواند تاویل های بسیاری را به وجود آورد. اتفاقی که شاید صفحه اول این روزنامه را کمی متفاوت تر از دیگر روزنامه ها کرده است.

روزنامه ارگان دولت عکس تولیدی خود را همراه با تیتر «بدرقه تاریخ ساز» در صفحه اول کار کرده است. تیتری که البته با روتیتر خبری خود مفهومش را عدد و رقم معلوم می کند. روزنامه ایران در روتیتر خبر حضور دو و نیم میلیونی مردم در مراسم دیروز را به اطلاع رسانده است. عکس یک این روزنامه هم هر چند تولیدی خود سرویس عکس روزنامه است اما نمایی مشابه با دیگر عکس هاست و ویژگی خاصی ندارد.

روزنامه بهار در عکسی که از ایسکانیوز به عاریه گرفته در صفحه اول خود تیتر «دومین تشییع میلیونی» را انتخاب کرده است که احتمالا اشاره دارد به مراسم تشییع امام خمینی (ره) . در تیتر دوم این روزنامه هم همان کلمات ثابت دیده می شود « وداع ایران با مردی که مثل هیچکس نبود»
روزنامه تماشاگران امروز عکسی متفاوت از دیروز کار کرده است. عکسی که دیروز هم خیلی زود به گروه های تلگرامی و صفحات متعدد اینستاگرام راه یافت و دست به دست شد. عکسی از همسر آیت الله هاشمی با چشمانی اشک بار در نمایی بسته. عکسی که در همان شب در صفحه شخصی سید حسن خمینی در اینستاگرام هم دیده شد. این روزنامه برای این عکس اما تیتری شاعرانه انتخاب کرده است. تیتری که بدون تغییر از شعر شاملو برداشته شده است: «اشک رازی است»


روزنامه جمهوری اسلامی که او هم بسیار نزدیک به مرحوم آیت الله هاشمی است در نیم تای اول خود عکسی از مراسم دیروز منتشر کرده است. اقدامی که شاید از سوی این روزنامه به یاد نداشته باشیم و چه اتفاقی مهم تر از درگذشت آیت الله هاشمی برای این روزنامه که نیم تای اول خود را به عکسی از مراسم تشییع او اختصاص بدهد. تیتر جمهوری اسلامی اما به اندازه عکس نیم تای آن متفاوت نیست. «بدرقه یار امام تا جوار روح الله در اقیانوس ملت قدرشناس»

روزنامه جوان هم با انتشار سه عکس تیتر «آرام در جوار امام» را انتخاب کرده است.


روزنامه شرق اما یکی از تیترهای متفاوت را از این مراسم زده است. تیتری که شاید واقعیت مراسم تشییع را در دل خود بیشتر داشت. «تلاقی سیاسی» تیتر اول شرق در عکسی از حضور مردم در صفحه اول اشاره به حضور طیف های مختلف در مراسم دیروز دارد. حضوری که اغلب روزنامه ها با کلماتی همچون «وحدت» و « اتحاد» مردم به آن پرداخته اند و روزنامه شرق آن را با «تلاقی» گزارش کرده است.
شهروند تیتر «وداع با مرد تاریخ ساز» را همراه با عکسی از حضور مردم منتشر کرده است.

روزنامه صبح نو یکی از معدود روزنامه هایی است که عکس و تیتر یک خود را به نماز مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران اختصاص داده است. این روزنامه در عکسی از نمایی دیدنی از نماز حضرت آیت الله خامنه ای بر پیکر آیت الله هاشمی تیتر «# همه خواندند» را انتخاب کرده است. تیتری که اشاره به گفته مقام معظم رهبری در پیش از نماز هم دارد. جایی که مقام معظم تاکید کردند که نماز را همه بخوانند.

روزنامه کیهان عکس اصلی خود را در صفحه اول به مراسم دیروز اختصاص داده است. عکسی که شامل چهار نما از مراسم دیروز است. تیتر اصلی کیهان برای این مراسم «مردم ولایتمدار برای رفیق رهبر سنگ تمام گذاشتند» است .

فرهیختگان، تیتر «آرام کنار امام» را انتخاب کرده است. تیتری بسیاری شبیه به روزنامه جوان. روزنامه قانون با انتخاب تیتر«اشبه به وداع امام» هر چند تیتری ناخوانا و غیر مصطلح را به پیشخوان برده اما دومین روزنامه ای است که در تیتر اول خود این مراسم را با تشییع امام مقایسه کرده است. روزنامه وطن امروز تیتر«بدرقه بزرگوارانه» ، وقایع الاتفاقیه تیتر «شکوه مردم شدن»، روزنامه ابتکار «سنگ تمام مردم» و البته روزنامه همشهری با عکسی متفاوت از این حضور که لنز فیش آی گرفته شده است تیتر معمولی «بدرقه باشکوه» را برای این مراسم انتخاب کرده است.


در آخر شاید تیتر روزنامه بشارت نو جذاب تر از بیشتر روزنامه ایران باشد. این روزنامه تیتر «زندگی باسعادت، مرگ راحت، تشییع با عزت» را انتخاب کرده است. تیتری که شاید در تاکسی شنیده باشید!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
محمد مرادی
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۲
۰
۰
اتحاد ملت باز هم بر تمام دنیا ثابت شد..
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها