ماسک تصفیه هوا با میکروفون و بلندگو تولید شد
برای انتقال بهتر پیام در ایام کرونا

ماسک تصفیه هوا با میکروفون و بلندگو تولید شد

دنیای مدرن هر لحظه سریع‌تر به سوی هوشمندی بیشتر پیشرفت می‌کند. انسان نیز برای پیش بردن زندگی از فناوری‌های هوشمندتری بهره می‌برد که بسیاری از آنها در جهت تسهیل زندگی بشر ساخته شده‌اند.
کد خبر: ۹۸۸۷۶۴
تنفس در فضای هوشمند

زندگی روزمره ما روز به روز به سمت پیشرفته شدن و استفاده از فناوری‌های هوشمند می‌رود. اکنون با کمی تسلط روی فناوری‌های روز و استفاده از تجهیزات هوشمند می‌توان با یک کنترل‌کننده هوشمند، بسیاری از کارهای خانه را انجام داد.

تلفن‌های همراه هوشمند هم در این مسیر کاربر را تنها نگذاشته‌اند و اکنون بسیاری از وسایل خانه را می‌توان با برنامه‌های نصب شده روی گوشی تلفن همراه کنترل کرد.

نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات الکترونیک مصرفی CES (Consumer Electronics Show) هر سال اواسط دیماه در لاس‌وگاس آمریکا برگزار می‌شود.

در این نمایشگاه که قدمتی 50 ساله دارد، از آخرین فناوری‌های لوازم الکترونیکی، لوازم خانگی، گجت‌های پوشیدنی، گوشی‌های هوشمند و دوربین‌های دیجیتال، اینترنت اشیا و تجهیزات خودروها رونمایی می‌شود و تولیدکنندگان محصولات دیجیتال آخرین فناوری‌های خود را معرفی می‌کنند.

این نمایشگاه هر سال مرزهای تخیل تا واقعیت را در مورد ابزارها و فناوری‌های روز کمرنگ‌تر می‌کند، به طوری که اکنون ماشین‌های خودران یا ربات‌های انسان‌نما موضوع دور از ذهنی نیستند.

یکی از قابلیت‌های اشیای هوشمند خانه‌ها، افزایش بهره‌روی با تجزیه و تحلیل کارکرد وسیله است. در طول زمان وسایل هوشمند محیط اطراف انسان با شناسایی رفتار کاربر می‌توانند بهترین تصمیم را حین انجام وظایف خود بگیرند.

هوش مصنوعی که در اشیای هوشمند به کار می‌رود، حسگرهایی برای مدیریت اطراف دارد و در نتیجه آن وسایل هوشمند عملکرد مستقل دارند. در این گزارش تجهیزاتی معرفی شده است که در زندگی روزمره با آنها سر و کار داریم و سبک زندگی ما را در آینده تغییر خواهند داد.

یخچال خانه همه چیز را می‌فهمد!

مواد مختلفی که در یخچال نگهداری می‌شوند نیاز به دماهای مختلفی دارند. از طرف دیگر بعضی از مواد بیشتر استفاده می‌شوند و برای هر بار استفاده از آنها، درِ یخچال بارها باز و بسته می‌شود.

در نمونه‌های جدید یخچال‌های هوشمند، لایه‌های مختلفی برای یخچال در نظر گرفته شده که دمای هر لایه با لایه دیگر فرق می‌کند. موادی که بیشتر استفاده می‌شوند در قسمت مشخصی نگهداری می‌شوند و هنگامی که در آن قسمت باز می‌شود، دمای طبقات دیگر یخچال تغییر نمی‌کند.

به طور کلی این یخچال می‌تواند با بررسی الگوهای سبک زندگی خانه‌ای که در آن است، کاربرانش را بهتر درک کند. برای مثال به طور خودکار و در بازه‌های زمانی مورد نیاز، جایخی پر می‌شود. اگر دما و رطوبت یخچال بخصوص در فصل تابستان باعث فاسد شدن مواد غذایی شود، سیستم استرلیزاسیون فعال می‌شود تا طول عمر مواد غذایی بیشتر شود.

اگر تمایل به خرید یخچال مدرن ندارید، ولی همیشه با این پرسش دست به گریبانید که امروز چه غذایی برای شام و ناهار بپزید، فناوری‌ای را به شما پیشنهاد می‌کنیم که می‌تواند یک یخچال معمولی را به یخچالی هوشمند تبدیل کند.

این فناوری، دوربینی به نام فریج‌کم (FridgeCam) است که در یخچال نصب می‌شود و با توجه به مواد اولیه موجود در یخچال پیشنهادی برای پخت غذا می‌دهد. کافی است هنگام قرار دادن مواد غذایی در یخچال، بارکد مواد را به دستگاه معرفی کنید تا دوربین بتواند مواد مختلف را شناسایی کند. بعلاوه این دستگاه تاریخ انقضای مواد مختلف را اطلاع می‌دهد و می‌تواند فهرست خریدی از موادی که در خانه لازم دارید، تهیه کند.

مصرف بهینه و هوشمندانه آب

صرفه‌جویی در مصرف آب یکی از موضوعاتی است که در همه کشورها، بویژه در کشورهای خاورمیانه و ازجمله ایران اهمیت زیادی دارد. معمولا هنگام استفاده از دوش حمام به مدت 20 دقیقه یا خیلی بیش از این زمان، شیر آب باز است و حجم زیادی از این ماده حیاتی هدر می‌رود. از طرفی با هر مرتبه باز و بسته کردن دوش، زمانی صرف تنظیم گرما یا سرمای آب می‌شود و باز هم آب زیادی هدر می‌رود.

دوش‌های هوشمند می‌توانند تا حد زیادی از این مشکلات جلوگیری کنند. دوش‌های هوشمند قابل تنظیم هستند و می‌توانند فشار آب خارج شده و دفعات باز شدن دوش را به آسانی تنظیم کنند. همچنین خروج آب از زوایای مختلف و قابل تنظیم، نیاز به مصرف آب با فشار زیاد را از بین می‌برد.

هر فرد به طور متوسط هنگام حمام کردن 20 گالن آب مصرف می‌کند، در حالی که فقط شش گالن برای شست‌وشو استفاده می‌شود.

به این ترتیب با تنظیم دوش بیش از 70 درصد در مصرف آب در هر مرتبه حمام کردن صرفه‌جویی می‌شود. استفاده از دوش‌های هوشمند باعث مصرف آب کمتر و در نتیجه انرژی کمتر برای گرم‌کردن آب می‌شود. با همه این امکانات، اگر زمان مصرف آب از حدی بیشتر شود چراغ‌های هشدار این دوش هوشمند روشن می‌شود و به شما می‌گوید زمان شما در این نوبت تمام شده است.

جاروبرقی رباتیک

جارو کشیدن از کارهای وقتگیر منزل است و محققان حوزه‌های مختلف فناوری و مهندسان همیشه در حال پیدا کردن راه‌هایی هستند تا وقت ما برای انجام دادن چنین کارهایی کمتر گرفته شود. جاروهای هوشمند تقریبا نیازی به پیگیری انسان ندارند و می‌توانند فضاهای غیرقابل دسترسی خانه را نیز براحتی تمیز کنند.

از ویژگی‌های جاروهای هوشمند جدید که در این نمایشگاه رونمایی شده‌اند قابلیت انطباق با سطحی است که قرار است جارو کشیده شود. وقتی جارو از سطح سخت یا چوبی وارد سطح پرزداری مثل فرش می‌شود، قدرت مکش و نیرویی که به برس‌ها وارد می‌شود، تغییر می‌کند تا بهترین کارایی را داشته باشد. این جاروی برقی قابل برنامه‌ریزی است و می‌تواند به شکل خودکار شروع به تمیز کردن محل خاصی در زمان مشخص کند.

کافی است این جارو یک بار تصویری از اتاق ضبط کند و پس از آن موانع را به خاطر می‌سپارد و زمان حرکت و جارو کردن از آنها دور می‌شود. این جاروی هوشمند علاوه بر موانع بزرگ، سیم‌های برق یا اشیای کوچک کف اتاق را نیز شناسایی می‌کند و دیگر نیازی به دخالت انسان برای جدا کردن وسایل از ورودی جارو نیست.

زبان مشترک وسایل هوشمند

یکی از مشکلات یک خانه هوشمند که با تکیه بر ابزارهای اینترنت، اشیا متفاوت از خانه‌های دیگر شده است، نبود استاندارد یکسان برای اتصال ابزارها به یکدیگر است. هر دستگاهی با توجه به کارخانه سازنده استانداردهای خاص خود را دارد و برای اتصال به ابزارهای دیگر با مشکل
روبه‌رو می‌شود.

در نمایشگاه امسال یک زبان جهانی طراحی و معرفی شده است که به کمک آن ابزارهای مختلف نشان‌های تجاری مجهز به اینترنت اشیا قابلیت ارتباط با یکدیگر را پیدا می‌کنند و همه با هم قابل کنترل می‌شوند.

لایه نرم‌افزاری زیگ بی می‌تواند زبان مشترک همه تجهیزات الکترونیکی باشد. این زبان جهانی جدید (Dotdot) می‌تواند برای همه ابزارهای الکترونیکی و لوازم خانگی هوشمند استفاده شود.

مصرف‌کنندگان می‌توانند محصولات مختلف را با یک برنامه مشخص کنترل کنند. با وجود این راهکار دیگر نیازی به استفاده از برنامه‌های متعدد نیست و سردرگم شدن کاربران را به دنبال نخواهد داشت.

شناساگر مواد قابل بازیافت

حجم زیاد زباله‌هایی که انسان تولید می‌کند اکنون موضوع روز محیط‌زیست است. روش‌های مختلفی برای مدیریت پسماند ازجمله کاهش حجم زباله‌ها، بازیافت و بازیابی مجدد آنها و البته از همه مهم‌تر کاهش پسماند از مبدا وجود دارد که در شهرهای مختلف دنیا به کار گرفته می‌شود. یکی از مشکلات مدیریت پسماند، جداسازی پسماندهایی است که قابل بازیافت هستند. اکنون فناوری جدیدی ساخته شده است که به فرآیند بازیافت زباله‌ها کمک می‌کند. این وسیله مجهز به وای‌فای است و قابلیت اتصال به سطل‌های زباله را دارد.

قوطی‌های خالی مواد غذایی قبل از وارد شدن به سطل جلوی این دستگاه قرار می‌گیرند، سپس بارکد آنها خوانده می‌شود و به شما می‌گوید این قوطی قابل بازیافت است یا خیر. هرچه فهرست مواد غذایی و ظرف‌های مورد استفاده آنها در حافظه دستگاه بالاتر رود، می‌تواند مواد بیشتری را شناسایی و تفکیک کند. همچنین این وسیله می‌تواند فرآیند بازیافت و میزان انرژی‌ای که با بازیافت آن ماده صرفه‌جویی می‌شود را به مصرف‌کننده اطلاع دهد.

فناوری‌هایی برای تنفس هوای پاک

آلودگی هوا، مشکل بزرگ شهرهای مدرن است و باعث بروز بیماری‌های تنفسی و قلبی بسیاری در شهروندان می‌شود. اکنون فیلترهای تصفیه هوا پوشیدنی در این نمایشگاه معرفی شده است که می‌تواند جریان هوای تازه را مستقیم به سمت بینی فرد هدایت کند. فیلتر این دستگاه هم می‌تواند روی شانه فرد نصب شود و در زمان تردد در هوای آزاد همراه او باشد و هم می‌تواند از ماسک تنفسی جدا شود و روی میز کار یا اتاق قرار گیرد تا هوای اطراف را تصفیه کند.

همچنین در این نمایشگاه حسگر آلودگی هوا معرفی شده است که ویژگی آن اندازه کوچک و قابلیت نصب روی وسایل همراه است. وقتی این دستگاه کوچک مثلا جایی روی کیف نصب می‌شود، میزان گرد و غبار، گازهای تولید شده خودروها و میزان دما و رطوبت محیط را می‌سنجد و همه اطلاعات را جمع‌آوری می‌کند. به این ترتیب این دستگاه علاوه بر اعلام وضعیت آلودگی محیط اطراف، وسیله‌ای برای جمع‌آوری داده‌ها و کمک به برنامه‌های تحقیقاتی آلودگی هوا به شمار می‌رود.

سپیده شعرباف - دانش

جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها