در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
حالا البته همه چیز در حالت تعلیق است؛ حتی سیفالله پویاراد، مدیر ششمین دوسالانه نقاشی دامونفر گفته که افتتاحیه را به احترام درگذشت آیتالله هاشمیرفسنجانی به جمعه موکول کردهاند؛ رویدادی که شاید مهمترین اتفاق دو سال یکبار نقاشان جوان است. از سویی درگذشت رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، یک رویداد هنری دیگر را نیز به تعویق انداخته، اما این یکی کاملاً در ارتباط است با این درگذشت. چرا که دبیرخانه «تصویر سال» اعلام کرده بهدلیل اهمیت پوشش تصویری این رویداد مهم تاریخ معاصر ایران در چهاردهمین دوره «تصویر سال»، مهلت دریافت آثار را تا پایان روز شنبه 25 دیماه 1395 تمدید میکند.
از همه اینها که بگذریم، از آخر هفته، همه برنامههای هنری به روال سابق خود بازخواهند گشت. اما در روزهایی که تهران، ماه نخست زمستان را رو به پایان میبیند، در شهر چه خبر است؟ کدام گالریها، چه آثاری را به نمایش گذاشتهاند؟ چه رویکرد غالبی را میتوان در آنها رصد کرد؟
جامعه و سیاست روی بوم
شاید اینجا و آنجا هنرمندان هنرهای تجسمی، از کاستیهای مختلف مربوط به برگزاری نمایشگاهها بگویند، اما یک روی سکه این است که دست کم با افزایش تعداد گالریها، با نوعی از رونق روبهروییم. براساس آماری که روابط عمومی دفتر هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی منتشر کرده، در سه ماهه مهر، آبان و آذر سال 1395 هشت نگارخانه با دریافت مجوز از دفتر هنرهای تجسمی به جمع نگارخانههای تهران پیوستهاند. علاوه بر این در همین سه ماهه، مجوز فعالیت 26 نگارخانه در تهران تمدید شده است.
در همین روزهای دیماه با بیش از 25 نمایشگاه آثار هنرهای تجسمی روبهروییم. نکتهای که در نگاهی کلی به اغلب این نمایشگاهها میتوان اذعان کرد، این است که در دیماه، از تعداد آثاری که دچار انتزاعیات و فردیات نامکشوف هستند کاسته شده است. از این رو در بیشتر این آثار میتوان مابهازاهای برونی را براحتی یافت؛ در یکی مسائل اجتماعی مانند شهر و زنان و محیط زیست را و در دیگری مسائل سیاسی و تاریخی و ... را.
نسلکشی صدام در راه ابریشم
اما از گالری فردا و دغدغه اجتماعی هنرمندانش که به گالری «راه ابریشم لاله» برویم، با دغدغهای سیاسی و البته انسانی مواجه میشویم؛ گالریای که این روزها شاهد برگزاری نمایشگاه ویدئو و نقاشیهای هاوا امینی با عنوان «پیاو» است.
در این نمایشگاه، امینی به عملیات صدام برای نسلکشی کردهای عراق پرداخته است. او البته ایده این آثار را سالها پیش با عکاسی پرتره از مردهای میانسال کرد کلید زده بود و حالا به نقاشی و ویدئوآرت رسیده است. البته آنطور که خودش میگوید آن عکسها حالا دستمایه نقاشی شدهاند. این نقاشیهای غریب البته با ویدئویی عجیب از تصاویر یک مراسم عروسی کردهای عراق در سالها پیش همراه است. امینی در این باره میگوید: «وقتی نقاشیها برای نمایشگاه آماده شد، به این فکر افتادم که عکسهایم را هم همزمان به نمایشگاه بیاورم تا اینکه ویدئویی دیدم که از یک عروسی در کردستان عراق بود مربوط به سال 1985». تصاویر این ویدئو بسیار محو و بیکیفیت است و حالا امینی میگوید برای اینکه تصویری رازآلود از آن بسازد ،مناسب بوده است. آثار این نمایشگاه به نوعی اشارهای است به عملیات نسلکشی صدام که «انفال» نام گرفت و طی آن بیش از 182هزار نفر قتل عام و بیش از 4000 روستا ویران شدند. ویدئویی که در این نمایشگاه به نمایش درآمده، کسانی را نشان میدهد که چند روزی پیش از بروز این فاجعه در یکی از روستاها به جشن عروسی مشغولاند. این توضیحات، مخاطب را برای تماشای این نمایشگاه بیشتر ترغیب میکند.
آرمانشهر یا نقد آلودگی؟
اگر با آثار سیاوش مظلومیپور، هنرمند پرسابقه هنرهای تجسمی آشنا باشید، احتمالا میدانید که او تصویرگر فضاهای شهری است. البته وقتی میگوییم شهر، لزوما نه پدیدههای واقعا موجود در شهرها با همه زشتیها و ناملایمتیهای ممکن در آن. او اغلب سعی دارد تصویری آرمانگرایانه از شهر بسازد و به آرمانشهر خودش نزدیک شود.
این بار نیز نمایشگاه نقاشیهای او در گالری شکوه، آثاری با حضور آدمها در فضاهای شهری است و البته که این بار نیز با نگاهی به آرمانشهر خودش. تکنیکی که مظلومیپور این بار استفاده کرده، آبرنگ است. همین تکنیک به او کمک کرده تا با استفاده از تناسب رنگها با معناهایی که در ذهن داشته، بتواند به تناقضهای مختلفی که آرمانشهرش با شهر واقعا موجود دارد، بپردازد. او این بار حتی تصویرگر روستا هم بوده است. هر چند همین روستا نیز، بخشی از ذهن مداخلهجوی او در تصویری است که از شهر برمیسازد.
مظلومیپور دراینباره میگوید: «من نمیخواهم تصویرگر زشتیهای شهر باشم. البته نه اینکه زشتیها را نبینم، نه! اما من لزوما نقاش آلودگی هوا و آلودگی صوتی و... نیستم. من خواستهام که بین شهر و زیباییشناسی ارتباطی مناسب برقرار کنم». شاید از برخی حرفهای او اینطور برآید که او از نگاه انتقادی به شهر منصرف شده و خواسته شهری را بسازد که باید باشد. ادامه حرفهایش هم به نوعی تائید این ایده است و هم به نوعی تکمیل نقصهای آن: «من با رنگپاشیدن بر صورت شهر نمیخواهم آن را به زور نقاشی، زیبا کنم؛ به دنبال ایجاد یک هماهنگی و ایجاد تفکر هستم. اتفاقا این رویکرد مبتنی است بر نقد شهر و سیاستهای شهری.
در میان همه آثاری که این روزها در پایتخت به نمایش درآمده، سیاه، کلیدواژه رنگهاست. اغلب آثار سیاهند... بیآنکه پیشبینی کرده باشند چه اتفاقی قرار بوده قلب تهران را عصر نوزدهم دیماه، لحظهای از تپش بازدارد، گویی اهالی هنر هم، آثارشان را سیاهپوش این واقعه کردهاند.
چیدمان تکراری نشانه های محیط زیست
«بیزمین» عنوان نمایشگاه عکسها و چیدمانهای طیبه نصراللهی و سارا ساسانی است که در گالری فردا برپا شده است. مثل بسیاری از نمایشگاههای سالهای اخیر که به دغدغهای محیطزیستی پرداختهاند، آثار این دو هنرمند نیز با نوعی از هیجان همراه است ؛ هیجانی که به زعم حسین نوروزی، کاذب است. این منتقد هنری، در توضیح نقدش میگوید: «ما در این نمایشگاه با رویکرد تازهای به محیطزیست روبهرو نیستیم. دو هنرمند تمام تلاش خود را کردهاند تا صرفا نگاهی جامع و کامل درگزینش نشانههای محیط زیستی داشته باشند و از هر نشانه نمایندهای را احضار کنند. اما ایده اولیه، در همین حد باقی مانده و از سویی شعارزده هم شده است». البته او اشاره میکند که چیدمانهای این نمایشگاه ارتباط وثیق و درستی با هم دارند؛ مثلا میگوید جادهای که ادامهاش از تابلو بیرون آمده، طی مسیر دقیقی در باقی آثار دارد، اما معتقد است، وقتی محیطزیست دستمایه آثار متعددی بوده، نیاز است که هنرمندان خلاقیت بیشتری به خرج بدهند.
برخلاف تصاویر که هم وجهی عمیقتر دارند و هم زیبایی بصری گستردهتری را در بر میگیرند، چیدمانهای این نمایشگاه نه تنها کمکی به تعمیق آثار و عکسها نکرده بلکه در نگاهی واضحتر انعکاس تصاویر جای گرفته در قابها را هم تحتالشعاع قرار داده است.
جامجم
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با جام جم آنلاین:
علی برکه از رهبران حماس در گفتوگو با «جامجم»:
گفتوگوی «جامجم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر
یک کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با جام جم آنلاین:
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد