سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به انتشار گزارش هایی مبنی بر موافقت پنج بعلاوه یک با واردات اورانیوم طبیعی به ایران گفت: هرگونه اورانیوم طبیعی که وارد ایران شود، براساس شروط توافقنامه(برجام) به مدت بیست و پنج سال، همچنان مشمول راستی آزمایی پیشرفته و تدابیر شفاف سازی برجام می شود.
کد خبر: ۹۸۸۴۲۳
واردات اورانیوم طبیعی به ایران مشمول راستی آزمایی می شود

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صدا و سیما، جان کربی در نشست خبری خود به پرسشی درباره توافقنامه هسته ای ایران پاسخ داد.

خبرنگار گفت: شما احتمالا گزارش همکارم را در وین درباره «کمیته تهیه و خرید» در پنج بعلاوه یک و موافقت آن با انتقال یکصد و شانزده تن اورانیوم طبیعی به ایران، مشاهده کردید. افراد به این خبر نگاه می کنند و از خود می پرسند که چرا با اینگونه محموله ها موافقت می شود؟ آیا می دانید که این محموله برای چیست و چرا تصویب شد؟

کربی در پاسخ گفت: فکر می کنم شما بدانید که من نمی توانم درباره پیشنهادهای خاصی صحبت کنم که به محرمانگی کارگروه « تهیه و خرید » مربوط می شود. در اینجا محدودیت وجود دارد اما با این وجود و به صورت کلی تر، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به ایران اجازه می دهد اورانیوم طبیعی را وارد کند. چنین معاملاتی در طول روند کار برای دستیابی به توافق، همیشه پیش بینی شدند. اورانیوم طبیعی یک کالای مورد داد و ستد بین المللی است. این ماده به شکل طبیعی اش، قابل استفاده در ساخت سلاح هسته ای نیست. ایران می تواند از هرگونه اورانیومی که بدست می آورد براساس دیگر محدودیت های برجام استفاده کند. پس همه محدودیت های برجام پابرجا هستند. برای مثال شما می دانید که آنها نمی توانند بیش از سیصد کیلوگرم از مواد غنی شده داشته باشند و نیز این کشور نمی تواند این مواد را بیش از سه و شش دهم یا هفت دهم درصد غنی کند. پس بار دیگر می گویم که اورانیوم طبیعی در شکل طبیعی اش قابل استفاده(در سلاح هسته ای) نیست.

وی افزود: هرگونه اورانیوم طبیعی که به ایران منتقل شود، براساس شروط این توافقنامه در مدت بیست و پنج سال، همچنان مشمول راستی آزمایی پیشرفته و تدابیر شفاف سازی برجام می شود.

خبرنگار گفت: اگر این (اورانیوم) قابل استفاده نیست. چرا آنها این ماده را باید بخواهند؟

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پاسخ داد: آنها مجاز هستند که اورانیوم طبیعی را وارد کنند. من نمی توانم این گزارش ها را که شما اشاره کردید تائید کنم. هیچ منع و ممنوعیتی در زمینه بکاربردن اورانیوم وجود ندارد. آنها همچنان به همه محدودیت های توافقنامه ایران پایبند هستند. این مسئله تغییر نمی کند. ما همچنان قویترین رژیم بازرسی را درحال اجرا داریم. من بدون اینکه این تهیه و خرید را تائید کنم، شما را به مقامات ایران ارجاع می دهم که بگویند چه انگیزه ای ممکن است داشته باشند تا این اورانیوم طبیعی را به کشورشان ببرند؟ اگر کشوری می خواهد برنامه غیرنظامی تولید برق داشته باشد، باید دید که شاید به محصولی این چنینی نیاز وجود داشته باشد. من نمی توانم به طور خاص در این باره صحبت کنم.

کربی گفت: رژیم بازرسی قوی وجود دارد تا مانع از دستیابی ایران به سلاح هسته ای شود.در توافقنامه گفته شده است که ایران هرگز به توانایی تسلیحات هسته ای دست نخواهد یافت. من قصد ندارم دست به گمانه زنی کنم که بیست و پنج سال دیگر چه خواهد شد؟ فکر هم نمی کنم که چنین کاری مفید باشد.

خبرنگار گفت: شاید از منظر شما کار مفیدی نباشد اما اگر به این موضوع از دید دیگر کشورهای منطقه مثل کشورهای عرب خلیج فارس، نگاه کنید!

وی گفت: هیچ ممنوعیتی برای وارد کردن این مواد به شکل طبیعی وجود ندارد. این ماده قابل استفاده در تسلیحات نیست.رژیم بازرسی بسیار قوی برای مدت زمان طولانی پا برجا است. ایران براساس توافقنامه گفت که آنها هرگز دنبال توانایی تسلیحات هسته ای نمی روند.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود: اطمینان داریم که توافقنامه باعث می شود منطقه امن تر شود، همپیمانان و شرکای ما امن تر شوند. توافقنامه مانع از دستیای ایران به توانایی تسلیحات هسته ای می شود.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: نمی توانم گزارش های رسانه ای درباره موضوع انتقال اورانیوم طبیعی را تائید کنم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
نوذر
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۱
۰
۰
10 روز به عمر دولتتان باقی مانده.....دیگر اینقدر اظهار نظر نكنید.....باید دید دولت جدید ترامپ چه خواهد كرد....

نیازمندی ها