امروز آخرین روز از نمایشگاه CES است و در این مطلب قصد داریم تا برخی از جذابترین گجت‌ها و محصولات معرفی شده در این رویداد بزرگ فناوری دنیا را مرور کنیم. پس تا انتهای این نوشته همراهمان باشید.
کد خبر: ۹۸۷۸۰۴
از سطل زباله متصل به اینترنت تا موتورسیکلت خودران!

به گزارش جام جم آنلاین در نمایشگاه CES امسال شاهد گجت های زیر بودیم:

1 – ثبت سلفی‌های 3بعدی

دوربین Bellus3D در واقع لوازم جانبی برای گوشی هوشمند و تبلت شما به حساب می‌آید که می‌تواند در عرض چند ثانیه، تصویری سه بعدی از شما درست کند. این دوربین با ترکیب یک سنسور مادون قرمز ۱.۲ مگاپیکسلی، یک حسگر رنگی ۱.۲ مگاپیکسلی، دو پروژکتور لیزری مادون قرمز و دوربین سلفی گوشی هوشمند یا تبلتی که به آن متصل شده است، کار می‌کند.
اسکن شدن صورت با نشستن در دید دوربین و چرخاندن سر به سمت‌ چپ و راست صورت می‌گیرد. دوربین تنها به ۲۰ ثانیه زمان نیاز دارد تا تصویری ۳ بعدی از شما در اختیارتان قرار دهد. این فایل‌های با پسوند obj. ذخیره می‌شوند که باعث می‌شود به‌راحتی بتوان با پرینترهای سه بعدی تصاویر را چاپ کرد.
این دوربین در حال حاضر یک نسخه‌ی اولیه است، اما شرکت سازنده امیدوار است بتواند این دستگاه جالب را در اواخر سال ۲۰۱۷ با قیمت ۳۰۰ دلار روانه‌ی بازار کند.

2 – سطل زباله متصل به اینترنت

سیمپل‌هیومن یکی از کمپانی‌های تولیدکننده لوازم اداری و منزل است که ابزارهایی نظیر سطل‌های زباله تولید می‌کند. این کمپانی در جریان CES 2017 سطل زباله‌ی جدید خود را رونمایی کرد که قادر است دستورات صوتی کاربر را دریافت کند و همچنین می‌تواند به شبکه‌ی وای فای متصل شود. با استفاده از دستورات صوتی می‌توان در سطل زباله را باز و بسته کرد.
نسخه‌ی اول این سطل زباله در دو ظرفیت متفاوت راهی بازار خواهد شد. نسخه‌ی اول با ظرفیت پایین‌تر ۱۸۰ دلار قیمت داردو نسخه‌ی بزرگ‌تر کمی گران‌تر است و ۲۴۰ دلار قیمت دارد. در زمان استفاده از این سطل‌های زباله می‌توان با عبارت «Open can» یا «Open Sesame» در سطل زباله را باز کرد. همچنین می‌توان با استفاده از دستورات صوتی مشخص شده، در سطل را باز نگه داشت یا بست. محصولات جدید سیمپل‌هیومن نظیر سطل‌های زباله پیشین این کمپانی از وجود سنسور‌های حرکتی بهره می‌برند. این کمپانی اعلام کرده است سری اول از سطل‌های زباله جدید از ماه مارس در اختیار خریداران قرار خواهد گرفت که البته فاقد ارتباط وای‌فای است.
سری دوم از سطل‌های زباله سیمپل‌هیومن با پشتیبانی از ارتباط وای‌فای و دستورات صوتی بیشتر، در ماه می راهی بازار خواهد شد. این سطل قادر است زمان تعویض کیسه درون سطل را نیز اعلام کند. با استفاده از اپلیکیشن توسعه یافته برای این سطل، می‌توان در صورت اتمام کیسه‌ی مخصوص سطل، از آمازون اقدام به سفارش کیسه‌های جدید کرد.

3 – خواب راحت به کمک یک گجت

2breathe به همراه اپلیکیشن موبایل خود و البته‌ ملودی‌های دلنشین به دنبال خوابی راحت برای شما است. البته شرکت سازنده در گذشته به ساخت دستگاه‌های پایین‌آورنده‌ی فشار خون مشهور بوده است.
این گجت پوشیدنی - که به دور کمر بسته می‌شود - دم و بازدم و الگوی تنفسی شما را به اپلیکیشن موبایل ارسال می‌کند. سپس گوشی‌ هوشمندتان ملودی‌های ملایم و متناسب برای شما پخش می‌کند تا بتوانید به‌راحتی به خواب بروید.
این اپلیکیشن تاریخچه‌ای از الگوی خواب شما با توجه به تنفس تان را در خود ذخیره می‌کند. البته این شرکت ایده‌ی ساخت محصول جدیدش را از دستگا‌ه قدیمی پایین آوردن فشار خون گرفته است؛ چرا که بیش از ۹۰ درصد کاربران آن دستگاه قبل از آنکه وارد بخش کاهش فشار خون شوند، به خواب می‌رفتند.
اما این دستگاه نه‌تنها شما را به خواب می‌برد، بلکه کمک می‌کند تا در هنگام خواب نیز شرایط راحتی داشته باشید. شرکت سازنده مدعی است این ویژگی برای آزمایش‌کنندگان دستگاه بسیار جذاب بوده است. این دستگاه هم‌اکنون در فروشگاه آمازون با قیمت ۱۸۰ دلار به فروش می‌رسد.

4 – موتورسیکلت خودران

حفظ تعادل موتورسیکلت در سرعت‌های زیاد آسان است و راننده می‌تواند به راحتی از افتادن آن جلوگیری کند؛ اما در زمانی که موتورسیکلت با سرعت پایین در حال حرکت است یا در حالت سکون قرار دارد، این کار مشکل خواهد شد و حفظ تعادل در موتورسیکلت‌های سنگین دشوارتر از موتورسیکلت‌های عادی خواهد بود.
شرکت هوندا در خلال نمایشگاه CES 2017 از سیستم جدید خود با نام Riding Assist رونمایی کرد که برای حل مشکل تعادل موتورسیکلت طراحی شده است. این سیستم تنها برای حفظ تعادل در سرعت‌های پایین طراحی نشده و حتی زمانی که راننده‌ای بر روی موتورسیکلت قرار ندارد، آن را به‌صورت ایستاده نگه می‌دارد.
اگر تصور می‌کنید که هوندا در این سیستم از ژیروسکوپ استفاده کرده است، در اشتباهید؛ چرا که گفته می‌شود نتایج تحقیقات هوندا با نام Uni-Cub عملی شده و در سیستم تعادلی مورد استفاده قرار گرفته است.
زمانی که موتورسیکلت هوندا از حالت عادی به حالت تعادل تغییر می‌کند؛ دوشاخه آن که وظیفه اتصال چرخ جلو به بدنه موتورسیکلت را بر عهده دارد، کمی به جلو حرکت می‌کند. در مورد تاریخ عرضه موتورسیکلت‌های مجهز به این سیستم هنوز خبری منتشر نشده است.

5 – دوربین سرآشپز!

در صورتی که یخچالی قدیمی دارید و دوست دارید آن را هوشمند کنید، فریج‌کم این کار را برای شما انجام می‌دهد و شما را از صرف هزینه‌ زیاد برای خرید یخچال‌های گران‌قیمت هوشمند بی‌نیاز می‌کند. فریج‌کم دوربینی است که برای تشخیص مواد غذایی درون یخچال طراحی شده و از این‌ طریق یخچال شما را به یک نمونه‌ هوشمند تبدیل می‌کند.
با استفاده از نرم‌افزار توسعه‌یافته برای این دوربین، می‌توان غذاهای موجود را شناسایی کرد که این کار توسط خود دوربین انجام می‌شود. این دوربین علاوه بر شناسایی غذاهای درون یخچال، بر اساس مواد موجود، غذاهایی را برای پخت نیز پیشنهاد می‌دهد. کاربران تنها باید در زمان قرار دادن مواد غذایی درون یخچال، بارکد این مواد را با گوشی خود و از طریق اپلیکیشن توسعه‌یافته به سیستم معرفی کنند تا از این طریق غذاها شناسایی شود. با استفاده از این روش حتی می‌توانید از طریق این گجت زمان باقی‌مانده از تاریخ انقضای مواد غذایی را بدون چک کردن تک‌تک مواد بفهمید. برای مواد غذایی که بارکد ندارند همچون میوه و سبزیجات، باید اطلاعات را به‌صورت دستی وارد کنید. اپلیکیشن نصب‌شده روی گوشی هوشمند از طریق اطلاعات موجود، پیش از تغییر شکل و غیرقابل مصرف شدن، آمار درون یخچال را ارائه می‌کند.
هر بار که در یخچال باز شود، دوربین اقدام به ثبت تصویر و بروزرسانی اپلیکیشن می‌کند، از این‌رو به‌صورت مداوم بروزرسانی‌هایی از تغییرات محتویات درون یخچال در اختیارتان قرار می‌گیرد. توسعه‌ی دهنده‌ی فریج‌کم اعلام کرده است این گجت را اواخر سال جاری میلادی با برچسب قیمت ۱۴۹.۹۹ دلاری راهی بازار خواهد کرد.
اپلیکیشن فریج کم قادر است در زمان عبور از جلوی فروشگاه مواد غذایی، شما را از کمبودهای موجود در یخچال آگاه و لیست خرید پیشنهادی خود را نیز ارائه کند.

6 – دوش صرفه جو

دوش‌های جدیدی که در نمایشگاه CES 2017 به نمایش درآمدند، امکان اتصال بلوتوث دارند و به هنگام مصرف بیش‌ از حد آب در حمام به شما هشدار می‌دهند. رنگ LED مورد استفاده از سبز به آبی و بنفش و قرمز تغییر رنگ می‌دهد تا میزان مصرف آب شما از حد مطلوب بالاتر نرود.
Hydrao First با قیمت ۹۹ دلار به فروش می‌رسد. دو نسخه‌ دیگر یعنی Hydrao Drop و Hydrao Loop به ترتیب قیمتی ۹۹ و ۱۶۰ دلاری خواهند داشت.
Hydrao First با الکسا، دستیار صوتی آمازون نیز یکپارچه می‌شود؛ اما کاربرد آن تنها به درخواست اعلام میزان آب مصرفی و میزان صرفه‌جویی خلاصه می‌شود.
می‌توانید با استفاده از اپلیکیشن Hydrao میزانی را که باعث روشن شدن هر رنگ می‌شود تنظیم کنید. اگر از تنظیمات پیش‌فرض استفاده شود، یک خانواده‌ی چهارنفره در آمریکا می‌تواند ۲۰۰ دلار صرفه‌جویی کند. اگر این میزان درست باشد، تنها در یک سال استفاده می‌توان بیشتر از قیمت دستگاه صرفه‌جویی کرد و در واقع بازگشت سرمایه داشت.

7 – برس هوشمند

لورآل به ‌آرامی وارد دنیای فناوری نیز شده است. ابتدا این شرکت با Dr. John Rogers وارد همکاری شد و حالا برای ساخت شانه سر هوشمند با Whitings همکاری می‌کند. The Kérastase Hair Coach نام این شانه است که در نظر دارد شانه زدن موی سر را نیز هوشمند کند.

برای پیشگیری از صدمات طولانی‌مدت شانه زدن، Whithings با علم مهندسی خود شانه را با فناوری ادغام کرده است. به‌عنوان مثال میکروفونی برای شنیدن صدای موی سر و ارائه‌ی اطلاعات در مورد آن با استفاده از این صدا، تعبیه شده است. همچنین ژیروسکوپی برای تحلیل الگوی شانه زدن شما و نیرویی که به موهای خود به هنگام شانه زدن وارد می‌کنید، جاسازی شده است. همچنین حسگری برای تشخیص خیس یا خشک بودن موی سر نیز در نظر گرفته شده است.

تمامی‌ این داده‌ها به اپلیکیشن موبایل انتقال داده می‌شود تا با استفاده از اطلاعات آب‌و‌هوایی، توصیه‌هایی برای مراقبت از موی سر دریافت کنید. البته همان‌طور که می‌توان انتظار داشت اپلیکیشن مذکور، محصولاتی از سری Kérastase لورآل را به شما پیشنهاد می‌دهد. البته در مورد قیمت این محصول اطلاعاتی ارائه نشده است اما می‌توان قیمت زیر ۲۰۰ دلار را برای آن متصور بود. همچنین شانه‌ی موی سر هوشمند طی سال ۲۰۱۷ وارد بازار می‌شود.

8 – طعم‌سنج دیجیتالی

SCiC یک طیف‌سنج مادون قرمز با برد نزدیک و ابعادی مینیاتوری است که می‌تواند امضاء مولکولی اشیاء را تشخیص دهد. این پروژه در کیک‌استارتر دو سال پیش کار خود را شروع کرد و حالا گروه سازنده‌ی آن موفق شده‌ است این پروژه را در قالب حسگری کوچک تولید کند تا بتوان آن را در موبایل‌ها به کار گرفت.
این حسگر با تاباندن پرتو مادون قرمز به هر جسم می‌تواند امضاء مولکولی مختص آن جسم را به دست آورد. البته نمی‌توانید این سنسور را به سمت اجسام اطراف خود بگیرید و توقع داشته باشید که به شما بگوید با چه جسمی روبرو هستید؛ اما در عوض توسعه‌دهندگان این سنسور می‌توانند آن را به شکلی توسعه دهند تا در مصارف خاص مورد استفاده قرار گیرد. به عنوان مثال این سنسور می‌تواند میزان شکر موجود در هر میوه را اندازه‌گیری کند. مثلا می‌توانید چند توت‌ فرنگی به آن نشان دهید تا به شما بگوید کدام‌یک شیرین‌تر است.
این حسگر می‌تواند میزان چربی بدن شما را نیز تخمین بزند. البته در این حالت چندان دقیق عمل نمی‌کند و تلرانس بیش از ۵ درصد دارد. اولین تلفنی که از این حسگر بهره خواهد برد، ابتدا وارد بازار چین می‌شود و در صورت موفقیت، احتمالا در بازارهای دیگر جهان نیز توزیع خواهد شد. هنوز قیمت این محصول اعلام نشده اما به نمایشگر ۶ اینچی و پردازنده‌ی ۸ هسته‌ای مجهز شده است.

9 – کالسکه لوکس

شرکت 4 moms که در زمینه‌ی فناوری‌های مرتبط با کودک فعالیت دارد، کالسکه‌‌ای موسوم به Moxi طراحی کرده است که با به‌کارگیری انرژی جنبشی چرخ‌ها، قادر به شارژ گوشی شما و روشن کردن مسیر حرکت به‌کمک چراغ‌های جلوی است. این کالسکه به یک نمایشگر LCD نیز مجهز شده است که روی آن مسافت طی‌شده‌ی شما را به نمایش می‌گذارد.

صندلی کالسکه‌ Moxi امکان تغییر زاویه‌ در سه حالت را دارد؛ به این ترتیب که می‌تواند روبه‌جلو و روبه‌عقب حرکت کند یا به فرم مسطح دربیاید. فورمامز اپلیکیشن ساده‌ای نیز برای این کالسکه توسعه داده است که امکان نمایش مسافت طی‌شده را در نمایشگر گوشی فراهم می‌کند. ضمن آنکه چراغ‌های کالسکه به‌اندازه‌ای قدرتمند نیستند که قادر به روشن کردن مسیرهای تاریک باشند. کالسکه‌ Moxi هم‌اکنون با قیمت ۷۰۰ دلار به‌صورت آنلاین قابل خرید است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
شهرام
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۲۹ - ۱۳۹۵/۱۰/۱۹
۰
۰
خیلی گزارش قشنگی بود، ممنون از كلیك
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها