فرهنگ آپارتمان‌نشینی را تمرین کنیم

خرید و فروش آپارتمان بدون دردسر

مدیر کل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: تسهیلات صندوق پس انداز مسکن به قدرت خرید خانه متقاضیان کمک می کند.
کد خبر: ۹۸۶۹۰۰
افزایش قدرت خرید خانه با تسهیلات صندوق پس انداز مسکن

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از روابط عمومی بانک مسکن، علی چگینی با اعلام رشد دو رقمی معاملات خرید و فروش مسکن در شهر تهران، این وضعیت را در مقایسه با سال گذشته، حرکت از توقفگاه رکود مسکن دانست.

وی گفت: عزیمت بازار معاملات مسکن به سمت رونق، ناشی از تسهیلات خرید مسکن بوده است.

چگینی با تشریح تحولات 8 ماه اول امسال در بازار معاملات مسکن، افزود: در 8 ماه اول سال جاری تعداد آپارتمان های فروش رفته در تهران 12 درصد نسبت به مدت مشابه سال 94 افزایش یافت.

بخش زیادی از این معاملات ناشی از تحریک تقاضای مصرفی بخصوص خانه اولی ها بوده که پرداخت تسهیلات 80 و 160 میلیون تومانی صندوق پس انداز مسکن یکم به آنها توانست قدرت خرید متقاضیان را تا حد توانمند شدن برای خرید و انجام معامله، افزایش دهد و رشد معاملات مسکن را بوجود بیاورد.

چگینی در این حال کاهش نرخ سود تسهیلات خرید مسکن را در سبک شدن مبلغ اقساط و در نتیجه جذاب شدن تسهیلات برای دهک های متوسط رو به پایین جامعه، موثر توصیف کرد.

مدیر کل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه رصد متغیرهای بازار معاملات مسکن، از خروج تدریجی بازار از رکود حکایت دارد، گفت: روند رشد معاملات خرید مسکن نمایانگر پیش رونق است.

میانگین معاملات خرید مسکن در ماه های گذشته از سال95 در تهران، حداقل 13 هزار واحد مسکونی در ماه بوده است.

هر چند در تابستان امسال، حجم معاملات در ماه میانی فصل به نزدیک 17 هزار فقره قرارداد رسید اما بعد از آن، با پایان یافتن فصل نقل و انتقال، حجم خرید و فروش تا حدودی کاهش پیدا کرد.

مدیر کل اقتصاد مسکن افزود: مجموعه شرایط و سیاستگذاری‌ها از جمله تسهیلات بانکی و بازارهای مالی به گونه‌ای است تا به خریدار کمک کند وارد بازار شده و تقاضای مصرفی خرید مسکن تحریک شود.

چگینی تصریح کرد : ابزارهای تامین مالی سمت تقاضای مسکن در حال حاضر به تسهیلات بانکی محدود نمی شود چرا که بانک مسکن علاوه بر پرداخت تسهیلات خرید بدون سپرده از محل اوراق و همچنین تسهیلات صندوق یکم که به یکسال سپرده گذاری نیاز دارد، امکان فروش قسطی مسکن را از طریق طرح تضمین معاملات غیر نقد فراهم کرده است.

مدیر کل اقتصاد مسکن با بیان اینکه بازار تسهیلات رهنی در ایران باید متناسب با حجم تولید ناخالص داخلی کشور رشد کند، گفت: امسال فاز اول بازار رهن ثانویه با انتشار 300 میلیارد تومان اوراق تسهیلات رهنی به پشتوانه تسهیلات اولیه پرداخت شده به خریداران مسکن، راه اندازی شد.

این بازار قدرت تسهیلات دهی در بخش مسکن را بصورت تصاعدی افزایش می دهد و قرار است در فاز دوم، تا 1000 میلیارد تومان اوراق رهنی منتشر شود.

مدیر کل اقتصاد مسکن افزود: در سال 95، به موازات تحریک تقاضای مصرفی خرید مسکن از طریق تسهیلات بانکی،‌ امکان ساخت و ساز با تسهیلات ساخت بدون سپرده نیز برای سازنده ها و انبوه سازان فراهم آمد.

چگینی در این باره اینطور توضیح داد: انبوه سازان برای ساخت پروژه های مسکونی می توانند بدون نیاز به سپرده گذاری و انتظار زمانی برای دریافت تسهیلات، در تهران 110 تا 150 میلیون تومان تسهیلات 18 درصدی به ازای هر واحد مسکونی دریافت کنند.

در سایر شهرها نیز متوسط سقف تسهیلات 50 تا 130 میلیون تومان به ازای هرواحد احداثی است که با احتساب متوسط هزینه ساخت مسکونی که طبق اعلام بانک مرکزی متر مربعی حدود 900 هزار تا یک میلیون تومان است، این تسهیلات به طور متوسط هزینه احداث 100 متر مربع از یک بنای مسکونی را پوشش می دهد.

چگینی با یادآوری وضعیت تسهیلات بانکی در سال های گذشته، گفت: در سال های اخیر، سازنده ها مشروط به 15 میلیون تومان سپرده گذاری، می توانستند 30 میلیون تومان تسهیلات ساخت دریافت کنند. این شکل تسهیلات دهی چون که زمان مفید سرمایه گذاری ساختمانی را برای سازنده ها سلب می کرد و بین تصمیم گیری برای سرمایه گذاری و شروع ساخت، وقفه بوجود می آورد، کارآیی تسهیلات ساخت را پایین آورده بود اما در سال جاری، رشد مثبت حجم صدور پروانه های ساختمانی و همچنین رشد حجم پرداخت تسهیلات ساخت، بیانگر واکنش مثبت انبوه سازان به بهبود مسیر تسهیلات دهی است.

بر اساس این گزارش، طبق اعلام دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن، تعداد واحدهای مسکونی در پروانه های ساختمانی صادره در سال 94 در تهران 34 درصد نسبت به سال 93 کاهش پید کرد اما در سه ماه اخیر، این شاخص در تهران 8 درصد افزایش یافت که نشان دهنده رشد حجمی ساخت و ساز است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها