یکی از پرسش‌هایی که هنگام معاینات اپتومتری از اپتومتریست‌ها می‌پرسند، این است که وقتی عیب انکساری وجود دارد، برای اصلاح بینایی لنز مناسب‌تر است یا عینک؟
کد خبر: ۹۸۶۵۱۲

عینک، معمول‌ترین وسیله برای اصلاح عیب انکساری چشم و طبق آمارهای موجود، لنز تماسی دومین روش اصلاح عیوب انکساری است که توسط بیماران انتخاب می‌شود. استفاده از لنز تماسی می‌تواند نسبت به استفاده از عینک مزایایی داشته باشد ولی جایگزین کردن لنز تماسی با عینک دارای شرایطی است که از بیماری به بیمار دیگر تفاوت دارد و براساس معیار‌های تخصصی تجویز لنز تماسی تعیین می‌شود. لنز تماسی موجب می‌شود، شما میدان بینایی بهتری نسبت به عینک و همچنین درک واقعی‌تری از اندازه اجسام داشته باشید. همچنین موجب می‌شود همواره از مرکز لنز نگاه کنید. لذا بینایی بهتر و با کیفیت بیشتری خواهید داشت و نیز محدودیتی را که عینک در حرکات عضلات خارج چشمی شما ایجاد می‌کند، مرتفع می‌سازد و دیگر شما احساس گود نشستگی چشم‌هایتان را نخواهید داشت. لنز تماسی در اشک چشم شما غوطه‌ور است و لذا در هر دقیقه، پانزده مرتبه با پلک زدن شما پاکسازی می‌شود و شما مشکل کثیف شدن عدسی عینک را ندارید و دائما شفاف می‌بینید. مهم‌ترین مساله این است که برای کسانی که دوست ندارند عینک بزنند، شرایطی فراهم می‌کند که دنیا را واضح ببینند، بدون آن که عینک بزنند. لنز تماسی حتی می‌تواند رنگ چشم‌های شما را تغییر دهد و علاوه بر این‌که دنیا را بهتر می‌بینید، دیگران نیز رنگ چشم شما را با تنوع می‌بینند.

البته فردی که قصد دارد از لنز تماسی استفاده کند، باید انگیزه لازم را برای استفاده از لنز تماسی داشته باشد. محیط کار باید مناسب استفاده از لنز تماسی باشد و بیمار شرایطی نداشته باشد که نتواند از لنز تماسی استفاده کند.با توجه به همین نکات، بجز زمانی که عینک قادر نیست برای بیمار بینایی خوب فراهم کند یا زمانی که لنز تماسی از عینک، بینایی بهتری به بیمار می‌بخشد، در موارد دیگر اپتومتریست‌ها لنز تماسی را به جای عینک برای بیماران تجویز نمی‌کنند مگر آن که خود بیمار بنا به دلایل شغلی، ورزشی و عوامل دیگری که در حین معاینه چشم مشخص می‌شود، علاقه‌مند به استفاده از لنز تماسی باشد. لنز تماسی یک عدسی عینک کوچک شده با جنس مناسب است که به طور مستقیم روی چشم شما قرار می‌گیرد. به همین خاطر گاهی لنز‌های تماسی عینک نامرئی نامیده می‌شوند.

بعضی افراد، بنا به دلایلی دوست ندارند دائم عینک بزنند و از لنز تماسی برای زمان‌هایی که می‌خواهند بدون عینک طبی همه چیز را خوب ببینند، استفاده می‌کنند. نسل جدید لنز‌های تماسی عمر کوتاه‌تری دارند و باید زود به زود تعویض شوند ولی اکسیژن بیشتری به چشم‌ها می‌رسانند و راحتی بیشتری برای استفاده‌کنندگان لنز به همراه می‌آورند. لنزهای تماسی جدید به جای استفاده سالانه، برای یک فصل یا یک ماه استفاده می‌شوند و حتی گاه طوری ساخته می‌شوند که برای یک روز استفاده و سپس دور انداخته و با لنز جدید جایگزین می‌شوند.

در این موارد دیگر نیازی به محلول‌های نگه دارنده لنز نیست و بهداشت چشم نیز بهتر کنترل می‌شود. این‌که کدام نوع لنز تماسی را تهیه و استفاده کنید، بسیار مهم است و همچنین این‌که لنز تماسی استفاده کنید یا عینک بزنید، بیشتر حائزاهمیت است. در هر دو مورد هم باید طبق یک معاینه دقیق از اپتومتریست یا چشم پزشک خود سوال کنید. بدون مشورت و از عینک‌فروشی یا داروخانه‌ها و بدون تجویز پزشک و در نظر گرفتن مشخصات اپتیک و طبی لازم، لنز تهیه و استفاده نکنید. ممکن است لنز از یک برند معروف و جنس آن بسیار مرغوب باشد ولی با توجه به ویژگی‌های چشم شما برای شما مناسب نباشد.

دکتر علی میرزاجانی

دانشیار گروه اپتومتری دانشگاه علوم پزشکی ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها