از روز اول عید تا پایان سی امین روز آذرِ امسال 261 هزار و 881 نفر در کشور جان به جان‌آفرین تسلیم کردند، 197 هزار و 417 نفرشان در شهرها و 64 هزار و 464 نفر در روستاها. در میان این اموات اما عده‌ای نه با مرگ طبیعی و نه حتی با حادثه بلکه به دنبال سوء مصرف مواد جان باخته‌اند، یک جمعیت 1605 نفره که 153 نفرشان زن بوده‌اند.
کد خبر: ۹۸۵۷۵۸

به گزارش جام‌جم، آمار این مرگ‌ها مربوط به هشت ماه سال 95 است؛ آماری که سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر می‌گوید نسبت به همین مدت در سال 94 به میزان 10 درصد رشد کرده و نگران‌کننده است. این نگرانی سال‌هاست به پرونده مرگ معتادان سنجاق شده، نیست شدن‌هایی که اغلب ناشی از مسمومیت‌های حاد است، چه با اوردوز، چه تزریق وچه با حمل مواد درشکم و ترکیدن مرگبارش.

پرویز افشار روز پیش در جمع خبرنگاران اعلام کرد عرف جهانی، 30 تا 50 درصد مرگ معتادان به علت مسمومیت را قبول دارد درحالی که درکشورمان 63 معتاد به علت مسمومیت حاد می‌میرند که لازم است این آمار پایین بیاید.

رابطان مردمی، مراقب خرده‌فروشان

بیش از یک سال گذشت از روزی که سخنگوی ستاد خبر داد دوربین‌های مداربسته اطراف مدارس و مراکز آموزشی نصب می‌شود تا تحرکات خرده‌فروشان مواد را رصد کند. پلیس که مجری این طرح است تاکنون گزارشی از اقداماتش منتشر نکرده و آموزش و پرورش نیزنه اجرای این برنامه را تائید کرده، نه تکذیب و نه حتی مطالبه‌ای از پلیس در این یک سال. دیروز اما خبرنگار جام‌جم پیگیر سرنوشت این طرح شد که افشار توضیحاتی متفاوت از خبر از یک سال قبل ارائه کرد. او گفت این طرح به مبادی انتظامی ابلاغ شده تا شعاع 500 متری مدارس و دانشگاه‌ها و مراکز آموزشی تحت نظارت‌های انتظامی قرار بگیرد تا موادفروشان فضا را ناامن ببینند و گرد مراکز آموزشی نچرخند. منظور او از نظارت‌های انتظامی نه حضور پلیس با یونیفرم مخصوص که حضور رابطان مردمی در این مناطق است تا با رصد رفت و آمدهای مشکوک، فضای روانی آن اطراف را ناامن کند. چه تعداد رابط، در چه تعداد مکان، با چه سازوکار و با چه تاثیری مشغول این کار هستند، ابهاماتی است که در جلسه دیروز سخنگو روشن نشد.

نوجوانان متمایل به گل، ماری‌جوانا و گرس

درحالی که کشت رسمی خشخاش در کشورمان منتفی است و به گفته سخنگوی ستاد، بُرد کنترل بین‌المللی موادمخدردر وین نیز با کشت شقایق«الی‌فرا» برای ساخت مرفین و تامین نیازهای بازار دارویی تاکنون موافقت نکرده است، نوجوانان ایرانی در فکر گرس، ماری جوانا و گل هستند. این را پرویز افشار در جلسه دیروزش تائید کرد؛ زمانی که مشغول توضیح درباره متوسط سن اعتیاد در کشور بود و می‌گفت این متوسط کاهش نیافته و هنوز بین اعداد 22 تا 24 سال می‌گردد. با این حال او منکر پایین آمدن سن اعتیاد و گرایش نوجوانان به مصرف موادمخدر نشد، با این هشدار که بحران اعتیاد در سنین نوجوانی از این بابت است که مواد صناعی، گرس، ماری جوانا و گل در سبد مصرف قرار گرفته است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها