جمعی از فعالان عرصه فرهنگ و هنر و حقوق‌دان‌ها در نامه‌ای خطاب به وزیر امور خارجه خواسته‌اند که با استفاده از ظرفیت‌های دیپلماسی بین‌المللی و عمومی تا حصول نتیجه نهایی و احقاق حق نرگس کلباسی تلاش کند.
کد خبر: ۹۸۳۴۲۵
از فرشچیان تا فرهادی؛ درخواست هنرمندان از جواد ظریف

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایسنا در این نامه که هفتم دی‌ماه منتشر شده، خطاب به محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه آمده است:

«مدتی است افکار عمومی جهانی متأثر از داستان زندگی دختر خیّر و نیک‌اندیش ایرانی است. او که پس از درگذشت مادر و پدر خود در ایران، به انگلستان سفر کرد و سپس با ترک زندگی در غرب، گوشه‌ای دیگر از این کره خاکی را برای کمک به نوع بشر برگزید. شش سال از توان و نیروی مادی و معنوی خویش را برای کمک به مردم مستمند و محروم شهر رایاگادا به‌عنوان یکی از فقیرترین شهرهای هندوستان و جهان، مصروف داشت. بنیاد پِریشان را برای رهانیدن کودکان نابینا و بی‌خانمان از پریشانی‌های روزگار، تاسیس کرد و سال‌های جوانی را بر پاسداشت انسانیت و کمک به همنوع با هر رنگ و نژاد، آن‌گونه که دین مبین اسلام و تمام ادیان الهی متذکرند، همت گماشت.

او نرگس کلباسی اشتری، دختر نیکوکار ایران است که دو سال گذشته در دام ناسپاسی، اخاذی و پرونده‌سازی مافیای قومی برخی افراد آن شهر گرفتار شده و قصد تصاحب بنیاد خیریه او و همچنین تضییع حقوق انسانی و شهروندی وی در دادگاه‌های محلی را دارند؛ حال آن‌که او نماد زنده بودن راستی، بخشش و انسانیت در این دنیای پر از عداوت و افراطی‌گری است.

بنا بر اظهارات سرکار خانم کلباسی، طی دو سال اخیرِ جریان این پرونده، ایشان بارها از سفارت انگلستان به‌عنوان یکی از کشورهای متبوع خود، درخواست کمک کرده، اما هیچ‌گونه پاسخ یا معاضدتی از سوی آنان ارائه نشده است. این در حالی است که دستگاه دیپلماسی ایران پس از اطلاع از پرونده و درخواست ایشان، به سرعت تلاش‌های خود را آغاز کرده و از این بانوی نیکوکار ایرانی بنا بر قوانین مرتبط در امور کنسولی، حمایت کرد که جای تشکر و تقدیر بسیار دارد.

متاسفانه طی روزهای اخیر، دادگاه محلی بدون لحاظ دلایل متقن، رایی مبنی بر زندان و جریمه نقدی برای ایشان در نظر گرفته است. همان‌گونه که مستحضرید، متاسفانه شرایط زندان‌های منطقه مذکور، با وجود برخی فعالیت‌های گسترده علیه ایشان، بسیار نامناسب است و در صورت ورود به زندان، خطرات جانی برای وی محتمل خواهد بود.

امضاکنندگان این نامه به‌عنوان حقوقدانان و جمعی از فعالان عرصه فرهنگ و هنر، ضمن قدردانی از کوشش و امعان نظر جنابعالی و مسئولان ساعی وزارتی، از حضرتعالی به‌عنوان شخصیتی محبوب و جهانی در سطح دیپلماسی و حقوق بین‌الملل و حامی حقوق بشر و شهروندی، تقاضا می‌کنیم با توجه به ادامه سیر پرونده و لزوم حمایت کنسولی و حقوقی از ایشان به‌عنوان شهروند این کشور بر مبنای کنوانسیون وین درباره روابط کنسولی و موافقت‌نامه‌های دوجانبه میان دولت جمهوری اسلامی ایران و هند و دیگر قوانین داخلی و بین‌المللی، پیگیری مجدانه و مستمر این پرونده از طریق تعیین نماینده ویژه جهت حضور در کشور هندوستان و همچنین مذاکره با همتای محترم حضرتعالی در هند و استفاده از تمام ظرفیت‌های دیپلماسی بین‌المللی و عمومی تا حصول نتیجه نهایی و احقاق حق این بانوی نوع دوست ایرانی صورت پذیرد.

از تلاش‌های حضرتعالی و تمامی همکاران در وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران تشکر و سپاسگزاری می‌کنیم.»

در پایان این نامه، اسامی امضاکنندگان به این ترتیب آمده است: محمود فرشچیان، عزت‌الله انتظامی، لوریس چکناواریان، محمدرضا ضیائی بیگدلی، سیدمحمد هاشمی، نرگس آبیار، مجید انتظامی، رخشان بنی‌اعتماد، پرویز پرستویی، مینو خالقی، حمید فرخ‌نژاد، اصغر فرهادی، مهتاب کرامتی، رضا کیانیان، مجید مجیدی، نسرین مصفا و کامبیز نوروزی.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها