سال 2016 با تمام اتفاقات ریز و درشت درباره ورزش رو به اتمام است.
کد خبر: ۹۸۲۹۱۰
مهم ترین اتفاقات ورزشی سال 2016 / شوک پشت سر شوک

به گزارش جام جم آنلاین ، در سال 2016 اتفاقات شوک آوری برای ورزش افتاد که قابل مقایسه با وقایع سال 2015 نیست. به بهانه اتمام سال 2016 نگاهی به مهم ترین اتفاقات ورزشی سالی که گذشت می اندازیم:

قهرمانی تیم ملی فوتبال پرتغال در یورو 2016

چه کسی فکرش را می کرد در میان مدعیانی مثل آلمان و فرانسه این پرتغال باشد که جام را بالای سر می برد؟ در یورو 2016 پرتغال نه فوتبال جذابی ارائه داد و نه فوق ستاره اش یعنی کریستیانو رونالدو آنچنان که باید درخشید. اما در نهایت این تیم بود که در فینال بر فرانسه غلبه کرد تا بر جام قهرمانی بوسه بزند.

رسوایی دسته جمعی ورزش روسیه

امسال سال رسوایی ورزش روسیه بود. این کشور از حضور در المپیک 2016 هم منع شد. رسوایی بی سابقه ورزش روسیه در زمینه دوپینگ ورزشکارانش باعث شد تا مدال های المپیک یکی پس از دیگری از ورزشکاران این کشور سلب شود.

درگذشت دوچرخه سوار ایرانی در پارالمپیک

بهمن گلبارنژاد دوچرخه سوار پارالمپیک ایران در این رقابت ها دچار حادثه شد و درگذشت. مرگ او کل رقابت ها را تحت تاثیر قرار داد.

پدیده ای به نام ایسلند

تیم ملی فوتبال ایسند پدیده دوست داشتنی فوتبال دنیا در سال 2016 است. کشوری که فقط 32 هزار نفر جمعیت دارد تیمی را روانه یورو 2016 کرد که نه تنها از گروهش صعود کرد که در یک شانزدهم نهایی در عین شگفتی انگلیس را از پیش رو برداشت اما در یک چهارم نهایی مغلوب فرانسه و حذف شد. به هر حال این تیم برای همیشه پدیده باقی ماند.

قهرمانی تاریخی لسترسیتی

زمانی که فصل 2016-2015 لیگ برتر انگلیس شروع شد همه روی قهرمانی تیم هایی مثل چلسی و یونایتد و یا سیتی شرط بندی کرده بودند. در این میان شانس لستر یک به پنجاه بود. اما این تیم در پایان فصل قهرمانی تاریخی و فراموش نشدنی را رقم زد و با کنار زدن همه بزرگان فوتبال جزیره به مقام قهرمانی رسید.

خداحافظ کوبی

کوبی برایانت، یکی از اعجوبه های بسکتبال جهان پس از ۲۰ سال حضور در «ان بی ای»، لیگ حرفه ای بسکتبال آمریکا از دنیای حرفه ای خداحافظی کرد. کوبی برایانت، معروف به «مامبای سیاه» ۵ بار جام قهرمانی ان بی ای را بالای سر برد و ۱۸ بار هم در تیم ستارگان این لیگ قرار گرفت.

وداع با پروانه

محمدعلی کلی ستاره سابق بوکس جهان به دلیل بیماری شدید در یکی از بیمارستان های آمریکا درگذشت. خانواده محمد علی کلی در بیانیه ای درگذشت قهرمان آمریکایی بوکس را در سن 74 سالگی در بیمارستان شهر فینیکس در ایالت اریزونای آمریکا اعلام کرد. محمد علی پیش از مسلمان شدن نامش کاسیاس کِلِی بود. او از دوازده سالگی مشت زنی را شروع کرد و ۱۰ سال بعد (۱۹۶۴) قهرمان بوکس جهان شد. یکی از القاب او «پروانه» بود.

قهرمانی اندی ماری در ویمبلدون

اندی ماری قهرمان ویمبلدون شد. او طلای المپیک ریو را هم کسب کرد. این تنیسور بریتانیایی برای نخستین بار به رتبه نخست برترین تنیسورهای دنیا رسید.

رسوایی دوپینگ ماریا

ماریا شاراپوا، تنیس باز زن شماره یک سابق جهان اعلام کرد در آزمایش دوپینگ استفاده از ماده ای ممنوعه توسط وی تایید شده است. ماریا شاراپووا به علت مصرف ماده ممنوعه ملدونیوم به مدت دو سال از سوی فدراسیون بین المللی تنیس محروم شده است.

فاجعه سقوط هواپیما و کشته شدن بازیکنان

هواپیمای حامل بازیکنان چاپه کوئنسه برزیل در کلمبیا سقوط کرد و 19 بازیکن این تیم جان خود را از دست دادند. این هواپیما در حال اعزام به فینال رقابت های سوداآمریکا بود. این حادثه شوکی به فوتبال و ورزش دنیا بود. فقط سه بازیکن از این سانحه جان سالم به در بردند که یکی از آنها بعدا جان سپرد. یکی دیگر هم با قطع پا روبرو شد اما نفر سوم اعلام کرد سه ماه دیگر به فوتبال برمی گردد.

اسطوره کفش ها را آویخت

استیون جرارد، هافبک سابق تیم ملی انگلیس و باشگاه لیورپول از فوتبال خداحافظی کرد. جرارد 36 ساله بعد از 18 ماه بازی در لیگ ایالت متحده، تصمیم گرفت از فوتبال خداحافظی کرد.

تاریخ سازی بانوی ایرانی

زهرا نعمتی ورزشکار تیراندازی با کمان به نخستین ورزشکاری در تاریخ ورزش ایران تبدیل شد که هم سهمیه المپیک می گیرد و هم سهمیه پارالمپیک. او همچنین سیزدهمین ورزشکار تاریخ است که سهمیه هر دو را می گیرد. او در المپیک دستش به مدال نرسید اما درپارالمپیک 2016 مدال طلا را گرفت.

هت تریک سریع ترین مرد جهان

اوسین بولت در سال 2016 و در المپیک ریو به مدال آوری های خود ادامه داد. او سه مدال طلا گرفت و هت تریک کرد تا باز هم دست نیافتنی تر شود. البته این دونده اعلام کرد در سال 2016 بازنشسته می شود.

پل پوگبا ، گران ترین بازیکن جهان

یک فرانسوی گرث بیل را از صدر گران ترین بازیکنان تاریخ پایین کشید و گران ترین بازیکن تاریخ شد. این بازیکن پل پوگبا نام دارد که با مبلغ 105 میلیون یورو از یوونتوس به منچستریونایتد پیوست.

مرد اسطوره ای شنا هم رفت

یکی از بزرگ ترین ورزشکاران تاریخ جهان نیز برای همیشه با ورزش قهرمانی وداع کرد. مایکل فلپس که بیش از هر ورزشکار دیگری در دنیا در المپیک مدال گرفته در المپیک 2016 و در رقابت های شنا پنج طلا و یک نقره گرفت و سپس برای همیشه خداحافظی کرد.

پپ و خوزه در منچستر

حضور دو تن از سرشناس ترین و خبرساز ترین مربیان فوتبال دنیا در لیگ برتر انگلیس و البته شهر منچستر نیز بسیار خبرساز بود. پپ گواردیولا سرمربی منچسترسیتی شد و خوزه مورینیو سرمربی منچستریونایتد.

رکوردهایی که در المپیک شکسته شد

در جریان رقابت های المپیک 2016 ریو ورزشکاران در رشته های مختلف موفق شدند 23 رکورد را جابجا کنند. وزنه برداری با هشت رکورد جدید طلایه دار بود. شناگران هم هفت رکورد را شکستند.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها