شایعات پزشکی

صبحانه آری، شام نه!

بدون شک روش‌های زیادی برای کاهش وزن وجود دارد. به همین دلیل افراد بر اساس عادت‌های غذایی و سبک زندگی شان یکی از این روش‌ها را انتخاب می‌کنند. در این میان یکی از نظریه‌های رسیدن به تناسب اندام، خوردن یک صبحانه مفصل در شروع روز و به جای آن حذف وعده شام است. باید بدانید هیچ‌یک از متخصصان تغذیه حذف یک وعده غذایی را برای کاهش وزن توصیه نمی‌کنند و هر سه وعده باید در برنامه غذایی روزانه افراد با هر وزنی وجود داشته باشد.
کد خبر: ۹۸۲۰۱۶
صبحانه آری، شام نه!

به گزارش جام جم آنلاین ، درواقع اگر فردی سرخود و برای کاهش وزنش یک وعده غذایی‌اش را حذف کند علاوه بر این که سلامت جسمی اش به خطر می‌افتد، دوباره وزن می‌گیرد و چاق می‌شود. از طرفی چون با حذف وعده‌ها حجم و تنوع مواد غذایی ای که در یک روز مصرف می‌شود، کاهش می‌یابد ممکن است فرد در درازمدت در معرض آسیب‌های ناشی از کمبود مواد غذایی قرار بگیرد. فراموش نکنید کمبودهای مواد مغذی و مورد نیاز بدن تاثیر زیادی بر اندام‌های مختلف دارد؛ مثلا کمبود ویتامین ‌A ممکن است فرد را دچار مشکلات پوستی و چشمی کند. البته یکی از باورهای شایع کاهش وزن و البته حفظ تناسب اندام، حذف وعده شام است.

متاسفانه ما اغلب خواسته یا ناخواسته کالری اضافی به بدن وارد می‌کنیم و اضافه وزن ناشی از این مسأله را به خوردن شام نسبت می‌دهیم. یادتان باشد از طریق صبحانه 20 تا 25 درصد از کالری مورد نیاز روزانه، 25 تا 30 درصد آن از ناهار و 25 درصد از وعده شام و بقیه هم از طریق میان وعده‌ها تامین می‌شود و حذف وعده‌های غذایی و بخصوص شام در بیشتر مواقع، نه تنها به کاهش وزن مناسب و پایدار منجر نمی‌شود، بلکه فرد را با مشکلات تغذیه‌ای رو‌به‌رو می‌کند. محدوده طبیعی قند خون بین 70 تا 100 میلی گرم است که با صرف مواد غذایی در هر وعده افزایش پیدا می‌کند. اما در یک شخص سالم و طبیعی پس از گذشت دو ساعت از هر وعده غذایی، قند خون دوباره به میزان پایه‌اش برمی‌گردد و احساس گرسنگی تدریجی به فرد دست می‌دهد.

حالا اگر شخصی از خوردن شام پرهیز کند، به دنبال گرسنگی و در واقع پایین‌آمدن سطح قند مورد نیاز مغز، سطح سوخت و ساز بدن پایین می‌آید و برای مغز چاره‌ای باقی نمی‌ماند جز این که پروتئین‌های ماهیچه‌ای بدن را فدا کند تا انرژی مورد نیاز خود را فراهم آورد و این امر در درازمدت می‌تواند به تحلیل عضلانی شخص منجر شود.

اگر هم شخصی می‌خواهد وزن خود را کم یا در سطح مطلوبی حفظ کند باید سوخت و ساز بدن خود را بالا ببرد و با حذف وعده غذایی شام، کاملا برعکس عمل می‌کند. همچنین کسانی که شام نمی‌خورند، صبح‌ها نیز دیر از خواب بلند می‌شوند و بدنشان برای تامین میزان انرژی مورد نیاز خود ناگزیر به سوزاندن بافت چربی، آن هم به صورت ناقص می‌شود که از عواقب آن سردرد، تهوع و سوء تغذیه است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
مخاطب
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۴
۰
۰
من ناهار رو خیلی مختصر می خورم . و شام رو مفصل . خیلی خوبه .
علی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
شام را زودصرف كرد ونهار راچون فاصله باصبحانه دارد مختصرخورد
ممد
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۳۷ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
۰
۰
نهار را حذف كنید شام و صبحانه را تا میتوانید بخورید من با این روش چربی های شكم را آب كردم

نیازمندی ها