با اعلام خروج آخرین گروه تروریست‌ها از حلب و آزادی کامل این شهر، مردم شبانه به خیابان‌ها ریخته و تا صبح به شادی و پایکوبی مشغول شدند. شهر حلب طی سال‌های گذشته بارها به دلیل ترس از حملات تروریست‌ها و بمباران‌ها در وحشت به‌سر برده بود اما این بار بیداری مردم از سر شوق و شادی بود و ساکنان حلب آزادی کامل شهر خود را جشن می‌گرفتند. شامگاه پنجشنبه کمیته بین‌المللی صلیب سرخ اعلام کرد بیش از 4000 معارض از شرق حلب خارج شدند. صلیب سرخ گفت با خروج این افراد، شمار افرادی که در یک هفته اخیر از شرق حلب خارج شدند، به حدود 34 هزار نفر رسیده است. به نظر می‌رسد با خروج تروریست‌ها از حلب این شهر آماده بازسازی شود تا باردیگر آرامش و امنیت گذشته خود را به دست آورد.
کد خبر: ۹۸۱۶۹۲

بیانیه ارتش

به گزارش شبکه العالم، ارتش سوریه پنجشنبه شب با صدور بیانیه‌ای به صورت رسمی آزادی کامل حلب را اعلام کرد. در بیانیه ارتش آمده است: «به برکت خون شهدای پاک و قهرمانی و فداکاری نیروهای مسلح قهرمان و نیروهای هم‌پیمان و پایداری ملت دلاور سوریه، فرماندهی کل ارتش و نیروهای مسلح سوریه بازگشت امنیت و آرامش به شهر حلب را پس از آزادی از تروریسم و تروریست‌ها و خروج باقیمانده آنان از این شهر اعلام می‌کند. پیروزی در حلب آغازگر مرحله‌ای جدید از بیرون راندن تروریست‌ها از تمام اراضی سوریه است».

شهر تاریخی و تجاری حلب پس از 1612 روز یعنی چهار سال و پنج ماه از سیطره تروریست‌ها آزاد شد. ارتش سوریه و متحدانش ابتدا موفق به رفع محاصره حلب و بازگشایی جاده حلب ـ خناصر شدند و سپس شهرک السفیره واقع در حومه جنوب شرقی حلب را بازپس گرفتند. پس از آن با وجود تمام تهدید تروریست‌ها در جنگ بزرگ حلب و حمایت‌های برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس و ترکیه از آنها نیروهای ارتش سوریه به کمک متحدان منطقه‌ای خود موفق شدند حلقه محاصره تروریست‌ها را در حلب تنگ‌تر و تنگ‌تر کرده و سرانجام آنها را وادار به تسلیم و خروج از این شهر کنند .

حلب قوی‌تر از قبل

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از حلب به قلم ماهر المونس نوشت: به محض اعلام سیطره کامل ارتش سوریه بر شهر حلب، هزاران نفر از سوری‌ها در خیابان‌های اصلی محله‌های غربی که از زمان تقسیم این شهر در سال 2012 در کنترل ارتش سوریه قرار داشت به جشن و پایکوبی پرداختند.

عمر حلی، یکی از شرکت‌کنندگان در این جشن در منطقه دوار الموغامبو به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما بسیار خوشحالیم، پنج سالی را که تروریست‌ها اینجا بودند جزو زندگی مان حساب نمی‌کنیم. در حال حاضر حلب بازگشته است.» این وکیل 30 ساله ابراز امیدواری کرد بازپس‌گیری حلب، راه را برای «پیروزی کامل در سراسر سوریه» باز کند. مردمی که به خیابان‌ها آمده بودند پرچم‌های سوریه، روسیه و تصاویری از بشار اسد را در دست داشتند.

در منطقه الموغامبو علی عکام یک جوان 30 ساله تاکید کرد «حلب قوی‌تر از قبل خواهد شد» وی از این‌که بزودی درهای مغازه خود را در شهر قدیمی حلب باز خواهد کرد، ابراز خوشحالی کرد.

اعتراف به شکست بزرگ

گروه‌های تروریستی و تکفیری که تا چندی پیش برای شکستن محاصره حلب، از «حماسه بزرگ» دم می‌زدند، اکنون اعتراف می‌کنند «شکستی بزرگ» برای آنان رقم خورده است. گروه تروریستی موسوم به «جنبش نورالدین زنکی»، آزادسازی کامل حلب توسط دولت سوریه را «شکست بزرگ» توصیف کرد و گفت: از دست دادن حلب در ابعاد جغرافیایی و سیاسی، شکستی بزرگ و برای «انقلاب سوریه»! یک نقطه عطف دشوار به شمار می‌آید. جنبش تروریستی «احرار الشام» نیز اعتراف کرد با «سقوط» حلب به دست ارتش سوریه، گروه‌های مسلح انگیزه سیاسی و نظامی خود را از دست داده‌اند.

این گروه تروریستی بدون نام بردن از کشوری خاص تاکید کرد: «گروه‌های مسلح، پس از آن که برخی کشورها از حمایت آنان دست برداشتند، «محرّک سیاسی» خود را از دست دادند و «محرک نظامی» خود را نیز زمانی از دست رفته دیدند که آمریکا برای دادن سلاح‌های پیشرفته به آنان، شرط‌های سخت تعیین کرد و اکنون این گروه‌ها هیچ ندارند»!

آینده سوریه

بی‌تردید آزادسازی کامل حلب تاثیری شگرف بر سرنوشت جنگ در سوریه خواهد گذاشت. در واکنش به این اتفاق، درحالی که ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه می‌گوید آزادی حلب می‌تواند مقدمه‌ای برای برقراری آتش‌بس در سایر نقاط سوریه باشد، استفان دی میستورا از خطر تبدیل شدن «ادلب به حلب» سخن می‌گوید. به گزارش ایرنا، دیروز رئیس‌جمهور روسیه در مصاحبه مطبوعاتی خود به مناسبت پایان سال 2016 گفت: آزاد شدن شهر حلب از اشغال تروریست‌ها یک واقعه مهم برای بازگشت سوریه به شرایط عادی است. وی ابراز امیدواری کرد: تلاش‌ها برای برقراری آتش‌بس نهایی در سوریه با مشارکت تمامی طرف‌های ذی‌نفع از جمله ایران و ترکیه ادامه داشته باشد. روسیه به دنبال فعال کردن مذاکرات بین دولت سوریه و نیروهای مخالف است .

در همین رابطه وزیر دفاع روسیه معتقد است که دستیابی به توافق درباره آتش‎بس فراگیر در سوریه نزدیک است.

«سرگئی شویگو» با اعلام این که «عملیات آزادسازی حلب به دستور پوتین و با هماهنگی ایران و ترکیه صورت گرفت»، اضافه کرد که به ولادیمیر پوتین درباره نزدیک بودن توافق جامع و فراگیر بر سر آتش بس در سوریه اطلاع‌رسانی کرده است.

اظهارات مقام‌های روسی در حالی است که استفان دی میستورا فرستاده سازمان ملل متحد درامور سوریه وضعیت را خیلی با ثبات نمی‌بیند و به اندازه مسکو به وضعیت سوریه خوش بین نیست. وی می‌گوید: «ادلب می‌تواند حلب بعدی باشد». شهر ادلب هم‌اکنون مقصد بسیاری از تروریست‌های حلب و سایر نقاط سوریه شده است . ادلب در 65 کیلومتری حلب قرار دارد. دی‌میستورا تاکید کرد اولویت اول در سوریه، باید پایان دادن به درگیری‌ها باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها